Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Oreo schreef:maar bijvoorbeeld Bonfire en Salinero, die pikken dan wel gruwelijk veel van zo'n Anky! Ik zie die 2 zelden zuur kijken of staart zwiepen
Arabesk schreef:Ik vind wedstrijden verwerpelijk. Ook toen ik nog niet natural was, ik zei toen altijd al: als je nérgens talent voor hebt maar wel veel geld ga dan wedstrijden rijden met paarden.
Het is meer een kwestie van geld, het duurste paard en de beste instructeur.
Oreo schreef:@Wendy, maar bijvoorbeeld Bonfire en Salinero, die pikken dan wel gruwelijk veel van zo'n Anky! Ik zie die 2 zelden zuur kijken of staart zwiepen en ik zou niet weten hoe ze die 2 gedragingen (uitingen van onvrede) met dwang of geweld zou moeten onderdrukken. Ik kan me ook niet vorstellen dat een springpaard over een 1.50m parcours springt puur op dwang en ruiter-dominantie. Hoe verklaren jullie de topsport dan?
Marigold schreef:ik denk dat elk paard verschillend is, en elke combinatie ook.
ik ken wel springpaarden van dichtbij, die leven helemaal op als ze getraind worden, springen graag, en dat gaat echt op verstandhouding tussen ruiter een paard.
die paarden vinden het gewoon mooi.
en daar is niks mis mee vind ik.
ik heb ook op een grote springstal gewerkt (op stal), daar had ik wel eens het idee dat de paarden in hun stal stonden, en hoog in het voer, en dan alleen er uit om te rijden, en dus vaak te springen, dat ze het dan ook gewoon doen om hun energie kwijt te raken.
en of dat dan iets is tussen de ruiter en het paard.. die ruiters rijden ik weet niet hoeveel paarden per dag.
ik heb er dus niks op tegen zolang er op het dier gelet wordt en hij of zij niet over haar kunnen wordt gejaagd.
en het liefst dat de ruiter samenwerkt met het paard, in plaats van altijd veel prestatie te verlangen.
ondertussen wil ik wel graag respect voor mijn manier van houden, dus natural.
en dat is soms wel ver te zoeken, net of het niet interessant is als je niet presteerd met je paard of pony.
ik laat mijn paard graag paard, en rijd zonder zadel, zit wel lekker zacht die wintervacht, en doe eigenlijk niks nuttigs met haar
pmarena schreef:Als je bedoelt of het mogelijk is om topsport te combineren met 24-7 op de wei , geen ijzers , bitloos , boomloos , enz. dan zijn een paar dingen al moeilijk.