Hoe denken "Naturals" over topsport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Hoe denken "Naturals" over topsport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 23:17

Hoewel ik zelf geen "natural" ben vraag ik me af hoe jullie denken over de topprestaties die bv. springpaarden leveren. Ik bedoel, denken jullie dat deze resultaten puur op dwang en dominantie van de ruiter/amazone behaald zouden kunnen worden of geloven jullie ook dat dit alleen maar kan op basis van een eerlijke samenwerking tussen ruiter-paard?

Graag een ontopic-discussie waarbij beide "kampen" elkaar in de waarde laten!

Achterom

Re: Hoe denken "Naturals" over topsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:38

Ik denk dat ik een wat andere definitie heb van een topprestatie dan degene die in de sport weleens gehanteerd wordt.
Maar of die prestaties alleen onder dwang behaald worden? Dat zou best kunnen, volgens mij zijn de meeste paarden namelijk veel te vergevingsgezind.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:42

Is het dan mogelijk om met een paard topsport te beoefenen als je het totaal op een 'natural' manier wil doen?

Ik ben nu bezig met een jaarlingmerrie. Maar de bedoeling is wel dat zij wedstrijden gaat lopen, ik vraag mij ook af of dat later niet onwijs verwarrend voor haar word.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 23:50

@Wendy, maar bijvoorbeeld Bonfire en Salinero, die pikken dan wel gruwelijk veel van zo'n Anky! Ik zie die 2 zelden zuur kijken of staart zwiepen en ik zou niet weten hoe ze die 2 gedragingen (uitingen van onvrede) met dwang of geweld zou moeten onderdrukken. Ik kan me ook niet vorstellen dat een springpaard over een 1.50m parcours springt puur op dwang en ruiter-dominantie. Hoe verklaren jullie de topsport dan?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:54

Oreo schreef:
maar bijvoorbeeld Bonfire en Salinero, die pikken dan wel gruwelijk veel van zo'n Anky! Ik zie die 2 zelden zuur kijken of staart zwiepen

Toch iets beter kijken dan Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:55

Met topsport hou ik me niet bezig Knipoog

Heb er dus ook geen mening over.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 00:06

@Auky: ik snap wat je bedoelt, maar in vergelijking met sommige B paarden doen ze het minimaal.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:09

Maar wat ik dan bedoel... tóch doen ze het!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:10

Dus wat jij zegt is dat topsport niet mogelijk is als natural zijnde Lachen ?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:19

Dat vind ik een moeilijke stelling als ik eerlijk ben.
Heb eigenlijk geen idee of dat mogelijk is, geprobeerd is het naar mijn weten nog niet.

Ik bedoelde met bovenstaande opmerking meer te zeggen dat het wel oké is dat bijv. Salinero protesteert tijdens het rijden, omdat 'andere B-paarden het erger doen'.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:33

Ik vind wedstrijden verwerpelijk. Ook toen ik nog niet natural was, ik zei toen altijd al: als je nérgens talent voor hebt maar wel veel geld ga dan wedstrijden rijden met paarden.

Het is meer een kwestie van geld, het duurste paard en de beste instructeur.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:36

arabesk sorry maar nu zit je wel ferm met vooroordelen te smijten.

Ik heb met mijn pony wedstrijd gelopen A belgisch niveau. En mijn pony bloeide echt open in de ring.
Mijn pony heb ik gekocht voor 700 euro en lessen waren ook goedkoop....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:44

Arabesk schreef:
Ik vind wedstrijden verwerpelijk. Ook toen ik nog niet natural was, ik zei toen altijd al: als je nérgens talent voor hebt maar wel veel geld ga dan wedstrijden rijden met paarden.

Het is meer een kwestie van geld, het duurste paard en de beste instructeur.

Ach, ik heb geen geld en ook geen talent Haha! .

Maar volgens jou is het dus niet mogelijk om beiden te willen Lachen ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:39

Ik denk dat je heel erg stevig in je schoenen moet staan om beiden te willen.

Het hangt ook van je definitie van "natural" af (bah die drang om alles in hokjes te stoppen , irritant is dat).

Als je bedoelt of het mogelijk is om topsport te combineren met 24-7 op de wei , geen ijzers , bitloos , boomloos , enz. dan zijn een paar dingen al moeilijk.

Bitloos gaat al niet zo makkelijk tenzij je een ontheffing krijgt en bitloos mag starten , maar of je daarmee ook in de top wegkomt dat weet ik niet. Boomloos kan , ijzerloos kan. Paard dat vol in de wintervacht staat dagelijks trainen geeft wel wat meer moeite , is wel zo fijn als het dier zeikwaternat vanonder het zadel niet meteen een winterse regenbui in hoeft Knipoog
Maar ook dat is wel te overzien. Dan kan je paard nog half verzopen en blubberig van de wei af komen als je wilt gaan rijden , daar moet je ook maar zin in hebben als hij er steeds als een zwijn bijloopt. Ook moet je ene paard hebben dat het echt leuk vindt om te werken en zich te laten zien op die manier die jouw tak van sport vraagt. Want anders moet je het af gaan dwingen van het dier en als "natural" wil je dat je paard lol in z'n werk heeft , niet dat je hem op allerlei mogelijke manieren moet "dwingen" om zo te lopen als jij wilt. Het paard moet dat zelf graag doen. Zo zijn er paarden die zo door een Z-proef heen fietsen , het leuk vinden om zich te laten zien , het geweldig vinden om een cross te rijden , enz.

Maar hoe verder je komt , hoe moelijker het zal worden want je training wordt steeds belangrijker , de puntjes op de i worden steeds ingewikkelder en zwaarder , en je paard wordt steeds meer waard. Dat mensen geen lekker uitwaai-buitenritje durven maken op een paard van een (paar) ton , kan ik me best voorstellen. Of dat ze hem helemaal inpakken op de wei , als die al vrij rond mag lopen.... als zo'n paard dat volop in training staat zich even verstapt dan is dat nogal een klap in je training zeg.

Op het moment dat je zo met de sport bezig bent dat je het over topsport hebt dan denk ik dat je de training en prestatie enzo belangrijker vindt dan het kunnen flierefluiten van het paard , anders begin je daar al niet aan al dat wedstrijd-gebeuren.

Als jij gewoon lekker met je paard samen lol wilt hebben dan zijn wedstrijden niet bepaald het eerste waar je aan denkt....dat voor anderen uitdossen in een apenpakkie , paard helemaal opkammen en in de trailer en dat hele wedstrijdgedoe , dan vraag je je al snel af wat de lol voor het paard daaraan is....

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:51

waarom kunnen paarden geen plezier in bijv. een springparcours van 1,30 hebben? ik merk aan het paardje wat ik nu rijd dat zij springen helemaal het einde vind, als ze een hindernis ziet en ik stuur haar daarnaartoe dan gaat ze zelf al harder omdat ze het zo leuk vind.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:58

ik denk dat elk paard verschillend is, en elke combinatie ook.
ik ken wel springpaarden van dichtbij, die leven helemaal op als ze getraind worden, springen graag, en dat gaat echt op verstandhouding tussen ruiter een paard.
die paarden vinden het gewoon mooi.
en daar is niks mis mee vind ik.
ik heb ook op een grote springstal gewerkt (op stal), daar had ik wel eens het idee dat de paarden in hun stal stonden, en hoog in het voer, en dan alleen er uit om te rijden, en dus vaak te springen, dat ze het dan ook gewoon doen om hun energie kwijt te raken.
en of dat dan iets is tussen de ruiter en het paard.. die ruiters rijden ik weet niet hoeveel paarden per dag.

ik heb er dus niks op tegen zolang er op het dier gelet wordt en hij of zij niet over haar kunnen wordt gejaagd.
en het liefst dat de ruiter samenwerkt met het paard, in plaats van altijd veel prestatie te verlangen.

ondertussen wil ik wel graag respect voor mijn manier van houden, dus natural.
en dat is soms wel ver te zoeken, net of het niet interessant is als je niet presteerd met je paard of pony.
ik laat mijn paard graag paard, en rijd zonder zadel, zit wel lekker zacht die wintervacht, en doe eigenlijk niks nuttigs met haar Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:39

Oreo schreef:
@Wendy, maar bijvoorbeeld Bonfire en Salinero, die pikken dan wel gruwelijk veel van zo'n Anky! Ik zie die 2 zelden zuur kijken of staart zwiepen en ik zou niet weten hoe ze die 2 gedragingen (uitingen van onvrede) met dwang of geweld zou moeten onderdrukken. Ik kan me ook niet vorstellen dat een springpaard over een 1.50m parcours springt puur op dwang en ruiter-dominantie. Hoe verklaren jullie de topsport dan?

Als eens bij nagedacht dat iemand misschien wel de paarden uitzoekt die passen bij zijn/haar trainingssysteem? En de paarden die te zeer in protest gaan worden doorverkocht? Je gaat geen parcours winnen puur op dwang. Maar je kunt wel de paarden uitzoeken die het talent hebben en de druk aankunnen die jij ze oplegt. Ongeacht de discipline.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:43

Marigold schreef:
ik denk dat elk paard verschillend is, en elke combinatie ook.
ik ken wel springpaarden van dichtbij, die leven helemaal op als ze getraind worden, springen graag, en dat gaat echt op verstandhouding tussen ruiter een paard.
die paarden vinden het gewoon mooi.
en daar is niks mis mee vind ik.
ik heb ook op een grote springstal gewerkt (op stal), daar had ik wel eens het idee dat de paarden in hun stal stonden, en hoog in het voer, en dan alleen er uit om te rijden, en dus vaak te springen, dat ze het dan ook gewoon doen om hun energie kwijt te raken.
en of dat dan iets is tussen de ruiter en het paard.. die ruiters rijden ik weet niet hoeveel paarden per dag.

ik heb er dus niks op tegen zolang er op het dier gelet wordt en hij of zij niet over haar kunnen wordt gejaagd.
en het liefst dat de ruiter samenwerkt met het paard, in plaats van altijd veel prestatie te verlangen.

ondertussen wil ik wel graag respect voor mijn manier van houden, dus natural.
en dat is soms wel ver te zoeken, net of het niet interessant is als je niet presteerd met je paard of pony.
ik laat mijn paard graag paard, en rijd zonder zadel, zit wel lekker zacht die wintervacht, en doe eigenlijk niks nuttigs met haar Knipoog

Omgekeerd is het bij sommige ook ver te zoeken hoor Knipoog persoonlijk denk ik dat daar de problemen beginnen.
Je moet gewoon doen wat jij het beste vind, en als dat natural is. Moet je van niemand iets aantrekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:44

Behalve van je paard Knipoog

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:50

Dit zegt Cassidy:

Als eens bij nagedacht dat iemand misschien wel de paarden uitzoekt die passen bij zijn/haar trainingssysteem? En de paarden die te zeer in protest gaan worden doorverkocht? Je gaat geen parcours winnen puur op dwang. Maar je kunt wel de paarden uitzoeken die het talent hebben en de druk aankunnen die jij ze oplegt. Ongeacht de discipline.

Dit zegt Johnnie:

Opmerkelijke uitspraak die ik volledig onderstreep.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:57

pmarena schreef:
Als je bedoelt of het mogelijk is om topsport te combineren met 24-7 op de wei , geen ijzers , bitloos , boomloos , enz. dan zijn een paar dingen al moeilijk.

Ik was laatst op een endurance cursus en daar werd gezegd dat je om ver te komen in de endurance je paard wel 24.7 buiten moet houden anders maak je geen kans om hoog te komen Go jij! Go jij!

Bitloos mag ook gewoon en boomloos ook, ijzerloos is lastiger omdat sommige veearsten die keuren zo verschrikkelijk bevooroordeeld zijn over ijzerloos dat ze je bijna bij voorbaat al afkeuren als je je paard ijzerloos aanbiedt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:07

Ja okee , dat is endurance , maar dat is dan ook een sport die voor de meeste paarden echt leuk is , niet de standaard topsport als in dressuur / springen / western etc.

Mensen die endurance rijden dat zijn toch veelal al mensen die wat meer uit het standaard hokje denken Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:25

Als ik zelf enige vorm van prestatiedrang zou hebben op sportgebied, zou ik iets met mijn eigen lijf gaan doen (b.v. marathons lopen) of met een mechanisch hulpmiddel (een fiets oid) en niet een levend wezen gebruiken om mijn prestatiedrang te bevredigen.

Ik vind dit niet alleen gelden voor paarden maar voor iedere vorm van "sport" waarin dieren worden betrokken.

Ik ben ook tegen het verplaatsen van paarden van hot naar her voor het plezier van de eigenaar.
Als het is omdat het paard naar een kliniek moet of voor opvoeding ergens heen moet, oké maar niet omdat de eigenaar een leuk dagje ( of 2 x 5 minuten proef rijden) moet hebben en dan maar het paard in de trailer stoppen en gaan. Vervoer en een nieuwe omgeving kunnen uiterst stressvol zijn voor paarden. Nu zullen doorgewinterde wedstrijdpaarden daar wel aan gewend zijn geraakt, maar toch, als ik keus zou hebben en dat heb ik gelukkig, doe ik er zelf niet aan mee.

wat een ander doet, moet hij zelf weten, maar dit is mijn idee over paarden (dieren) en (top)sport, ik wil er niet alleen niet aan meedoen, ik wil er ook niet mee geconfronteerd worden, dus ik ga niet kijken als er een bekende ergens op moet treden met een paard

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:31

topsport en diervriendelijkheid gaat moeilijk samen naar mijn idee
op het moment dat hét moet gebeuren worden desnoods de hulpmiddelen erbij gepakt
Sjef aan het trainen
in hoeverre is dit diervriendelijk Scheve mond
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:49

Bah, vreselijke foto's hierboven Misselijk

Ik ben het helemaal eens met pmarena verder Ja