Ik ben mijn paard spaanse pas aan het aanleren. Nu doet ze nog 1 been ophoog zoals het hoort als ik de voorkant van haar been aantik met de zweep. Maar straks als ze om en om kan lopen wil ik er een ander commando voor, welke gebruiken jullie? En welk commando gebruiken jullie als je onder het rijden spaanse pas wil doen?
Het maakt voor je paard in principe helemaal niets uit welk commando jij gebruikt, zolang je het maar consequent altijd voor dezelfde oefening gebruikt. Het meest gebruikte commando voor de Spaanse Pas is gewoon 'pas' maar je kunt er natuurlijk vanalles op verzinnen. Zorg er wel voor dat het een woord is dat je verder niet te vaak gebruikt (maar dat spreekt redelijk voor zich denk ik) zodat je paard het niet kan verwarren en het (per ongeluk) op een verkeerd moment als een commando voor de Pas opvat. Ik gebruik zelf voor het been optillen in stilstand gewoon 'been' maar als ik het straks ga gebruiken voor de echte lopende spaanse pas wordt het waarschijnlijk gewoon 'pas' omdat dit een kort en duidelijk woord is dat ik verder niet echt gebruik in de verdere omgang met mn pony.
Maar ik vraag me af welk commando je geeft als je vanuit het zadel spaanse pas wil doen. Of zeg je dan ook alleen pas? Vind het "mooier" als je met benen en/of teugels iets kan doen en dat dan gebeurd.. Maar kan geen hulpen bedenken die nog niet worden gebruikt.
Maar ik vraag me af welk commando je geeft als je vanuit het zadel spaanse pas wil doen.
Tsja..ik doe (nog) geen spaanse pas onder het zadel dus daar kan ik je verder niet mee helpen Een zweepcommando wordt ook vaak gebruikt onder het zadel, ook gewoon een tikje tegen het been net als op de grond of stilstaand.
Stemcommando "pas" + schouder aanraken met zweepje Onder het zadel, zelfde, eventueel 1 been geven *dus linkerkuitdruk voor linkerbeen) alleen tja, als je dan western rijdt en gaat leren dat je paard om gaat voor kuitdruk (soort wijken, alleen dan helemaal zijuit, niet voorwaarts) heb je een probleem, want dan staat ie braaf in de spaanse pas Dat gebruik ik dus niet meer