[AR] Dubieuze trainingsmethoden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

A10

Dubieuze trainingsmethoden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 19:14

Naar aanleiding van een eerder topic even Ibbel gequote:

Ibbel schreef:
Maar goed - nogmaals het verzoek om met goede, paardvriendelijke en door een relatieve leek te gebruiken adviezen te komen, en deze discussie (moeten door professionele menners gebruikte - misschien wel dubieuze - tips op een openbaar forum als bokt worden gezet?) eventueel in een ander topic verder uit te spitten. Op zich is het nl best een interessante discussie, maar in dit topic is het off-topic, en het zou jammer zijn voor de TS als daardoor dit topic wordt gesloten.

Echwel

Re: Dubieuze trainingsmethoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:46

Is het de bedoeling dat we de dubieuze praktijken neerzetten en erover gaan discusieren?
Of wil je weten welke er allemaal in omloop zijn?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:05

Voorzetje?
Brandend bosje stro om je paard voorwaarts te krijgen.
Streepje dieper ploegen als hij niet wil stappen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:15

Mijn idee (en dat van A10 ook, hoop ik) was meer om te bespreken wat je nou met goed fatsoen wél en niet op een openbaar forum aan tips en tricks kunt zetten - wetende dat de gemiddelde amateur het idee misschien zou willen uitproberen, en bij gebrek aan inzicht en ervaring misschien schade aan zichzelf, z'n paard en omstanders zou kunnen veroorzaken.

Vind je dat iedere bokker zelf in staat moet zijn in te schatten wat de waarde van een tip is? Moet je ervan uitgaan dat iedere bokker weet wat-ie waard is, en wat-ie wel of niet zelf kan?

Of moeten we, heel betuttelend misschien, mensen vooral níet wijzen op de wat extremere trainingsmethoden die soms gehanteerd worden. Die gehanteerd worden, bijvoorbeeld omdat de professionele trainer nu eenmaal snel resultaat wil, omdat z'n klanten geen zin hebben om 6 maanden trainingsgeld à 500 (of 1000) euro per maand te betalen, maar in 2 maanden een wedstrijdklaar paard willen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:22

Ik denk dat als je de harde methodes op internet plaatst je een boel mensen krijgt die miss wel denken, goh kan ik ook wel eens proberen.

Zijn wij daar met zijn allen voorstander van?
Ik in iedergeval niet, probeer zelf paardvriendelijk bezig te zijn en mij te distancieren van dat soort praktijken.

Kan mij nog herinneren toen het barrageren van het Duitse team in de schijnwerpers kwam, en hoe de paardenwereld toen op zijn achterste benen stond..

Dus dan de vraag is het verstandig ze hier openbaar te bespreken?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:31

Van de bovenstaande trucjes weet iedereen denk ik wel wat wel of wat niet serieus is, maar er zijn er heel veel die ik niet met jan en alleman deel.
Dubieuze trainingsmethoden zijn vaak dubieus in onervaren handen, maar heel handig om voor mijzelf te gebruiken als er eentje ter correctie komt.
Het voorbeeld van barreren is al ter sprake geweest. Ik vind dat (soms) een heel effectief middel om erger te voorkomen.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:36

ik ben het met echwel eens dat je de harde methodes er niet op moet zetten

ik ben er ook geen voorstander van ik probeer ook zo paardvriendelijk mogelijk te zijn en vindt ook dat als je problemen met je paard heb dat je dat rijtechnies moet oplossen je hebt ze er (meestal) zelf ingereeden.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:59

Laat de mensen die harde methodes gebruiken het liever voor zich houden en het zeker niet op dit forum zetten. Hier lezen heel veel beginnende menners mee die het misschien ook gaan toepassen. Misschien wel een beetje "struisvogelpolitiek" , maar ik wil het ook niet weten....Probeer problemen aub op een eerlijke manier op te lossen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:35

Ik denk dat alles in handen van een leek dubieus is, zelfs het vasthouden van een paard is dan dubieus. Probleem bij een forum is dat je niet het nivo van iemand kan zien. Ik snap wel wat bedoeld wordt, ik ben een gebruiker van trainingsmethodes die hier onder andere bedoeld worden, maar ook voor mij is het moeilijk in te schatten.

Roxatte, dubieuze methodes zijn in handen van ervaren mensen helemaal niet oneerlijk. Het is de onervarenheid die het vaak oneerlijk maakt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:13

Maar je hebt natuurlijk dubieus en dubieus....
Maw sommige trainingsmethoden zijn in handen van een leek gevaarlijk en oneerlijk, maar er zijn ook methodes die in handen van een proffesional gewoon niet kunnen.

Zweig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:05

Op het moment dat jezelf niet in staat bent de risico´s en gevolgen van bepaald handelen in te schatten ben je dubieus bezig. Daarnaast is het zo dat een ieder evaring op moet doen om verder te komen. Wat je zoekt is een gulden middenweg en zolang een ieder die bij zijn volle verstand is tips neemt voor wat ze zijn, tips en niets meer of minder, en geen noodzaak in het toepassen daarvan ziet moet het plaatsen van verschillende trainingsmethoden kunnen. Voor iemand met de nodige ervaring die tegen problemen aanloopt kan een zogenoemde dubieuze trainingsmethode best wel soelaas bieden. Kennis die niet wordt doorgegeven gaat verloren en dat, meiner Meinung nach, is erger dan voornoemde bezwaren

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:07

[quote="manie"]
Maar je hebt natuurlijk dubieus en dubieus....
Maw sommige trainingsmethoden zijn in handen van een leek gevaarlijk en oneerlijk, maar er zijn ook methodes die in handen van een proffesional gewoon niet kunnen.[/quote]
Daar ben ik het dus volledig mee eens, dat is niet een tikje hier of een tikje daar.
Maar werkelijk dingen die niet door de beugel kunnen, horen deze op internet?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:14

Maar door ze te bespreken op een forum start je wel de publieke disussie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:18

Maar A10 ben je niet bang dat mensen die dingen in praktijk gaan brengen??

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:26

Echwel schreef:
Maar A10 ben je niet bang dat mensen die dingen in praktijk gaan brengen??

Het wórdt al gedaan. Ik wed dat er zelfs mensen zijn die niet beter weyen dan dat je het zo doet. Wanneer je een discussie opstart kun je mss mensen tot een ander inzicht laten komen. Kijk bv naar wat Monty Roberts voor elkaar heeft gekregen op de renbaan mbt starthokjes.

Maar om even echt terug te komen op jouw vraag: ik ben vooral alleen verantwoordelijk voor mezelf.
Laatst bijgewerkt door A10 op 28-12-06 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:29

Daar heb je een goed punt A10, iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar handelen, niemand dwingt je hier om bepaalde methodes wel of niet te gebruiken.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:30

Ik denk dat iedere menner wel een trukje heeft voor de paarden.
De een minder vriendelijk als de andere.
Ik zelf weet er ook wel genoeg.
Maar dat houden de mensen toch wel voor zich.
Maar als je goed kijkt op de wedstrijden zie je er ook genoeg.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:07

Ik geloof trouwens niet dat het zin heeft om hier een discussie hierover te openen, met het oog op de 'gebruikers'. Dat die hierdoor gaan nadenken en er misschien vanaf stappen.
Dan zal je de discussie moeten verplaatsen naar een vergadering of iets dergelijks.

Maar of je het op bokt moet zetten? Met welke reden wil je het erop zetten. Dit soort methode's worden bijna nooit genoemd als enige oplossing, en er komen daarna altijd negatieve reacties, waardoor het minder interessant wordt.
Eigenlijk is het enige goede antwoord op een mentechnische vraag; Neem menles en leg je probleem bij je instructeur neer.

En je bent alleen verantwoordelijk voor jezelf, maar dat wil niet zeggen dat je de meest idiote dingen hier als aannemelijk neer kan/mag zetten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:02

deze discussie, naar aanleiding van het noemen van een "dubieuze oplossing" (lees iets dat je misschien kan proberen) van mij, kan ik het natuurlijk niet laten om ook te reageren, wat ik in het andere topic alles van een afstandje heb gevolgd..

als eerste even het volgende..
ik ben, netals jullie allemaal, echt niet voor het gebruik van dergelijke methodes, soms kan het echter een tijdelijke uitkomst bieden maar voor dagelijks gebruik is het gewoon leguber om de huid van je paard te laten wegschuren met een ....borstel natuurlijk.

dan de vraag die ik mezelf (ja echt wel) al een paar dagen af vraag, zet je zoiets er nou wel of niet op. misschien een beetje laat nu om erover na te denken, maar ik ben er zelf nog niet uit.

zoals hiervoor ook al genoemd, je kan vanalles doen met de tips die je krijgt, je kan ze direct zonder enig benul uitvoeren en hopen dat het goed gaat, je kan het even aan de kant leggen en andere tips afwachten, je kan het ook negeren en op betere oplossingen wachten.
het punt is nu, wanneer weet je of de ts of meelezers oud en wijs genoeg zijn om dit te kunnen beoordelen.
dat kan dus niet.

met dit in je achterhoofd, naast die tip die je wilt geven, is het beter om de tip niet op het forum te zetten, maar eventueel via pb op te sturen, met het risico dat het alsnog ergens op het forum terecht komt en misschien in verkeerde handen.

dan een ook al eerder genoemd punt..
in de wereld van de "professional" gebeuren heel veel dingen die je soms nieteens wil weten, die eigenlijk niet kunnen, maar wel degelijk, vaak met regelmaat gebeuren. menig africhtingsstal heeft wel iets, noem het maar op of er wordt wel gebruik van gemaakt om net dat beetje extra uit een paard te halen...

maar of dat het achteraf wel waard was?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:08

En wat dachten jullie van een tip om een tongprobleem op te lossen:
1) sperriem eraan. Dit is in mijn ogen een vrij onschuldig hulpmiddel. Werkt het, prima. Je mag natuurlijk niet het paard de mond dichtsnoeren. Maar bij goed gebruik zie ik niet in waarom het met mennen niet zou mogen, en met rijden wel.

2). Tong vastbinden. Dit gaat mij te ver. En toch heeft in het blad 'het showpaard' gestaan dat het vrij normaal is om een paard te beleren en de tong vast te binden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:28

Tja Germie, voor jou is dat misschien dubieus, voor mij absoluut niet en wij gebruiken het al jaren, en het is vaak diervriendelijker als de tong niet vastbinden. Overigens doen wij het in eerste instantie niet, alleen als het echt noodzakelijk is. En wanneer wij het noodzakelijk vinden? Als ze bijvoorbeeld op hun eigen tong bijten omdat ze de tong helemaal wegduwen. Dan vind ik een tong vastleggen diervriendelijker als een geperforeerde tong. Dan kun je wel zeggen dat het een rijtechnisch probleem is, maar het is helaas niet op te lossen, gebeurt echt maar zelden. Bij mij, maar ook bij mijn collega-rijders. Ander bitje zou een oplossing kunnen zijn, maar helaas is het in onze sport zo gesteld dat wij weinig keuze aan bitjes hebben.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:29

Neonlight schreef:
Tja Germie, voor jou is dat misschien dubieus, voor mij absoluut niet en wij gebruiken het al jaren, en het is vaak diervriendelijker als de tong niet vastbinden. Overigens doen wij het in eerste instantie niet, alleen als het echt noodzakelijk is. En wanneer wij het noodzakelijk vinden? Als ze bijvoorbeeld op hun eigen tong bijten omdat ze de tong helemaal wegduwen. Dan vind ik een tong vastleggen diervriendelijker als een geperforeerde tong. Dan kun je wel zeggen dat het een rijtechnisch probleem is, maar het is helaas niet op te lossen, gebeurt echt maar zelden. Bij mij, maar ook bij mijn collega-rijders. Ander bitje zou een oplossing kunnen zijn, maar helaas is het in onze sport zo gesteld dat wij weinig keuze aan bitjes hebben.

Hierbij wil ik wel aantekenen dat het bijna altijd tuigpaarden betreft. Buiten deze dicipline kom je het bijna niet tegen. Dan moet het toch ergens aan liggen... Geperforeerde tongen kom je zelden tegen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:20

Mag ik je op een GP paard wijzen die het probleem ook heeft en onder andere in Rotterdam en Aken gediskwalificeerd werd?

Afbeelding

Afbeelding

En het komt veel voor bij de tuigpaardensport, maar heb je ooit met een tuigpaard gereden op een wedstrijd? Zo nee, mag je ook niet oordelen. Beestjes zijn niet makkelijk te rijden, en dat karakter moeten ze hebben, hebben ze dat niet zijn het vaak ook geen goede.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:30

Dit paard beet op zijn eigen tong door gebitsproblemen. Het probleem is opgelost.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:17

Neonlight schreef:
En het komt veel voor bij de tuigpaardensport, maar heb je ooit met een tuigpaard gereden op een wedstrijd? Zo nee, mag je ook niet oordelen. Beestjes zijn niet makkelijk te rijden, en dat karakter moeten ze hebben, hebben ze dat niet zijn het vaak ook geen goede.
Ofik wel dan niet met een tuigpaard heb gereden doet helemaal niet ter zake. Feit is dat daar de meeste problemen bij voor komen. Het heeft ongetwijfeld ook met het temperament van de dieren te maken en met de manier waarop ze gereden worden. Ze moeten toch even een trucje leren om op een dusdanige wijze gaan lopen. Dit gaat niet altijd zonder verzet van het paard!
En nu ze het toch over trucjes hebben; in weinig diciplines word zoveel gebruik gemaakt van trucjes als in de tuigpaardensport; opzetteugels, tongriempje, staartbeugel, schoenen, ringen, dubbele ijzers, gember, en ik zal de helft nog wel niet hebben...