Jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

waterval123

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 17:13

Heb sinds kort een ruin van bijna 3 er bij.
Nu wil ik rustig aan hem begin te freestailen (of hoe je het ook schrijft) zodat hij mijn de ''hulpen'' stap, draf, galop leerd ens. als voorbereiding voor het longeren.
Maar nu snapt hij natuurlijk niet wat ik bedoel en mijn handgebaren al helemaal niet, hij staat dan maar wat te kijken.
als ik hem dan probeer weg te ''jagen'' loopt hij me gewoon achterna en ook met een zweep'je' zwaaien aan tikken werkt niet.
weet iemand want ik moet doen?
BvD

Navidad

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:16

Ik kan er niet veel van zeggen. Ik pak het dus aan op een andere manier. begin gewoon met logeren en dan leert die vanzelf wel je "stemhulpen"

Wat ik afnetoe wel erbij oppak is met freestyle het vertrouwen te winnen. Het wegjagen van en naar me toe laten komen. Maar ook dat alleen als ik een erg angstig paard in opleiding heb.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:32

Ok ik zal het proberen.
En dan met een hoofdstel of gewoon met een halster.
hij hij kent mijn stem hulpen dus niet. beetje lastig om hem dan iets te laten doen.
Heb je daar misschien een tip voor hoe jij dat aanpakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:35

Waar zit je ergens in de buurt? Misschien is er een Bokker die je even op weg kan helpen? Ik freestyle ook vaak met m'n paarden en start zo ook met jonge dieren, maar ik kan aan je bericht niet aflezen wat er aan mankeert. Waarschijnlijk niet-overtuigende lichaamshouding, geen dominantie in je eigen houding/gedrag, maar is lastig te zeggen (en NOG lastiger op te lossen Knipoog ) via Internet.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:00

Zal idd ook wel aan mij liggen, en vooral omdat hij het nook allemaal nog niet kent.
Ik ga er zo heen zal het eens proberen in de paddock misschien dat het dan beter gaat en anders toch even proberen aan de long..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:02

idd gewoon longeren en gewoon lekker babelen Knipoog zo heb ik het ook gedaaan en die van mij luister super Haha! oook al zit ik er op

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:04

Die van mij leert wel heel snel, daarom wil ik het ook meteen goed doen Knipoog
Maar als ik hem dan aan het longeren ben en hij draaft of so moet ik dan draf zegge, en als hij moet gaan stappen hoooooooo drafff? of zo iets

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:09

Misschien is het handiger als je iemand zoekt die je een beetje kan helpen, want het is allemaal erg lastig uit te leggen vanachter een beeldscherm.
Het heeft allemaal met het juiste moment, en je eigen houding te maken. Ik ben ook begonnen met freestylen en daarna overgegaan naar longeren. Belangrijk is dat je een afgezette ruimte hebt, zodat je paard binnen jouw invloedssfeer blijft ( beetje raar woord ). Voor de rest erg consequent zijn met je hulpen en zorgen dat je paard respect voor je heeft ( dus aan de kant gaat voor jou en je zweep etc ). De woorden die je gebruikt zijn niet zo belangrijk, als je maar altijd hetzelfde woord gebruikt voor dezelfde oefening/gang. En het makkelijkste is dat je woorden gebruikt die voor jezelf ( en wellicht voor anderen die je paard wel eens longeren ) logisch zijn. Dus gewoon: stap, draf, galop, en halt. Ik gebruik ho vaak alleen als aankondiging dat ze langzamer moeten, maar ze mogen pas in een langzamere gang als ik daar het commando voor heb gegeven.
Maar ik denk echt dat je beter iemand kan zoeken die je het een beetje kan leren, het is namelijk lastiger dan het lijkt.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:13

Ik rij ook op eenkleine stal. maar het probleem is ze hebben daar weinig tijd en het a druk zat met hun eige paarden.
Maar ik kan wel kijken of mijn instructriese me daarmee kan helpen (zij lijd ook jonge paarden op)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:21

-> van RT naar Longeren en lange lijnen. Volgens mij hoort dit topic daar. Ja

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 22:13

Oke Bloos

Maar goed. het had idd met mijn houding te maken, ik moest wat ''feller'' reageren en laten zien dat ik de baas ben.
Hij luisterd en snapt de gebaren nu al een stuk beter (hij leert egt heel snel!)
Hij reageerde zelfs een paar keer op het comando draf (maar dat zal wel toeval zijn geweest Knipoog )
Had ook geprobeerd om hem te longere maar dat lukte egt niet, hij bleef maar om me heen draaien en met zijn achterhand opzij. dus voorlopig maar even los beleren.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:15

ik heb wel een iedee maar het is wel aan longe maar je hoeft alleen te klikken.
als je voor het hoofd staat haldhouden
als je bij de schouder staat stappen
als je achter het schouder staat draven
en nog verder galop
je moet eerst heel goed duidelijk maaken dat is echt moeilijk vond ik ook maar ze ient he tnie wel

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:26

coolpaard schreef:
ik heb wel een iedee maar het is wel aan longe maar je hoeft alleen te klikken.
als je voor het hoofd staat haldhouden
als je bij de schouder staat stappen
als je achter het schouder staat draven
en nog verder galop
je moet eerst heel goed duidelijk maaken dat is echt moeilijk vond ik ook maar ze ient he tnie wel

En een mep van een ontwetend paard verwachten? Paarden zijn vaak jolig aan de longeerlijn en geef ze daarin goed recht.

gewoon praten, op een rustige toon. Zelf gebruik ik altijd hoo prrr om om ze rustiger te laten lopen. En gebruikt de termen stap draf en galop en braaf onwijs veel. de eerts week zal het tegen vallen maar de tweede week gaat het al beter.. Gewoon geduld hebben en net doen of je een koffie uurtje met opdrachten aan het doen bent Haha!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:38

Freestailen (of hoe je het ook mag schrijven Bloos ) doet hij nu erg goed hij snapt da commando's.
Als hij eenmaal loopt is het goed, maar eer dat hij eens loopt, als ik richting zijn kont loop draait hij met zijn achterhand weg hij wil nie om me heem lopen.
En dan kunnen sommige van jullie wel zeggen ''Je bent niet snel genoeg met je zweep''.
Nou ik ben snel genoeg mar hij is nog sneller met weg draaien.
Ben hem nu wel ana het leren dat als hij los in in de bak dat ik en omheen kan lopen dat hij dan blijft staan, dat lukt al aardig.
Maar heeft iemand misschien tips hoe ik hem dan van he afkrijg?
(weg jagen heeft ook nie zo veel zin)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:25

In het begin willen ze altijd bij je blijven ( de schatten Knipoog ).
Je moet gewoon erg consequent zijn. Ik loop altijd een stukje mee, zet het paard op de volte en ga dan zelf weer naar binnen. Met zijn kont draaien, betekent dat hij een tik met de zweep kan verwachten. Maar ja, die van mij heeft al aangetoond over erg losse achterbeentjes te beschikken. Zorg dat je zelf niet in de richting van zijn schouder, maar meer van zijn middenhand/achterhand staat. Als je aan de voorkan staat, rem je hem af door je lichaamspositie, als je richting de achterkant staat dan jaag je hem juist weg.
Niet aan lachen als hij niet weg wil ( deed ik de hele tijd ), hij luistert dan niet en is dus stout. Gewoon doen alsof je neus bloedt, hem weer terug zetten op de volte en weer overnieuw beginnen. Als hij merkt dat het hem niks oplevert om niet weg te stappen ( want hij moet immers alsnog aan het werk ), dan stopt hij er vanzelf mee.
Begin ook niet met stappen aan de longeerlijn. Dan krijgen ze veel te veel kans om te klieren. Ik stap mijn paard aan de hand en als we gaan longeren dan moet hij meteen actief draven. Dan heeft hij geen tijd om te klieren. Als de joligheid eruit is, dan kan hij best op het rondje stappen, maar verwacht niet dat dat in de eerst drie minuten al is. Het is een kleuter, en stappen zonder te klieren vraagt aardig wat concentratie van zo'n beestje.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 12:31

Oke bedankt.
Maar na hoelang frystailen (??) mag je gaan longeren?
Hij kent de hulpen stap, draf en galop en hij draait om op het commando .

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:02

Ik heb na een keer of vijf de longeerlijn er aan gedaan. Je kan de longeerlijn er aan doen als je paard zich niet meer zomaar omdraait, en niet meer zomaar naar je toe komt. In principe werk je gewoon hetzelfde ( alleen niet laten omdraaien, anders zit je lijn aan de verkeerde kant Haha! ). Houd je paard goed voorwaarts, dan kan hij niet gaan klooien. Met de lijn er aan is het veel gevaarlijker als ze naar binnen vallen/proberen om te draaien/ stil gaan staan. Blijf voorlopig nog wel een tijdje longeren in een afgezet cirkeltje, anders heb je kans dat je paard je de hele bak doorsleept. Ze hebben graag aanleuning aan de muur in het begin ( of aan een lintje ofzo ). Als je paard genoeg balans heeft op op zijn eigen benen het rondje te maken, dan kan je de cirkel wat groter maken en kijken of hij met wat minder aanleuning kan. Ik longeer dan vaak nog wel in een hoek van de bak, zodat hij in ieder geval nog aan twee kanten aanleuning heeft. Ze leren vanzelf dat ze niet verder kunnen dan het touwtje lang is, alleen de jonge beestjes vliegen wel eens de bocht uit als ze even geen balans hebben. Als je ze dan een keertje los laat, dan hebben ze door dat ze zich daarmee aan het werk kunnen onttrekken. Dan liever maar een tijdje in een afgezet cirkeltje longeren. Wat ik nu doe is de helft van de bak afzetten en dan de hoefslag gebruiken. Ik vind het zelf fijn om hem grote cirkels te laten maken, dat is minder belastend dan die kleine rondjes. MAar dat betekent wel dat je stukken moet meelopen/rennen. Dus dan moet je wel een beetje conditie hebben ( ach het is maar 5 minuutjes, dus zo erg is het niet ).

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 13:13

Oke bedankt.
ik heb een rijbak en een paddock dus daar kan ik hem in longeren.
En met die conditie zit wel goed Knipoog
Moet eerst al een half uur er heen fietsen, en ik heb eerst op een manege gereden waar ik altijd moest meelopen Duivel

lauwie_fiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:33

ik longeerde mijn shetlander van 1,5 al en ze vond het nog leuk ook

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 15:38

Soow das vroeg! sorry maar dat is egt niet goed voor je shet hoor!