Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) via Internet.
zo heb ik het ook gedaaan en die van mij luister super
oook al zit ik er op
)coolpaard schreef:ik heb wel een iedee maar het is wel aan longe maar je hoeft alleen te klikken.
als je voor het hoofd staat haldhouden
als je bij de schouder staat stappen
als je achter het schouder staat draven
en nog verder galop
je moet eerst heel goed duidelijk maaken dat is echt moeilijk vond ik ook maar ze ient he tnie wel
) doet hij nu erg goed hij snapt da commando's.
).
). Houd je paard goed voorwaarts, dan kan hij niet gaan klooien. Met de lijn er aan is het veel gevaarlijker als ze naar binnen vallen/proberen om te draaien/ stil gaan staan. Blijf voorlopig nog wel een tijdje longeren in een afgezet cirkeltje, anders heb je kans dat je paard je de hele bak doorsleept. Ze hebben graag aanleuning aan de muur in het begin ( of aan een lintje ofzo ). Als je paard genoeg balans heeft op op zijn eigen benen het rondje te maken, dan kan je de cirkel wat groter maken en kijken of hij met wat minder aanleuning kan. Ik longeer dan vaak nog wel in een hoek van de bak, zodat hij in ieder geval nog aan twee kanten aanleuning heeft. Ze leren vanzelf dat ze niet verder kunnen dan het touwtje lang is, alleen de jonge beestjes vliegen wel eens de bocht uit als ze even geen balans hebben. Als je ze dan een keertje los laat, dan hebben ze door dat ze zich daarmee aan het werk kunnen onttrekken. Dan liever maar een tijdje in een afgezet cirkeltje longeren. Wat ik nu doe is de helft van de bak afzetten en dan de hoefslag gebruiken. Ik vind het zelf fijn om hem grote cirkels te laten maken, dat is minder belastend dan die kleine rondjes. MAar dat betekent wel dat je stukken moet meelopen/rennen. Dus dan moet je wel een beetje conditie hebben ( ach het is maar 5 minuutjes, dus zo erg is het niet ).