Natural of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Natural of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:34

Hoi,
ik vraag me al een tijdje iets af: Kan je ook natural zijn en niet tegelijk? (om het zo maar even te zeggen Knipoog ) Ik kan op mijn paard zonder zadel of hoofdstel met enkel een touwtje door het bos rijden, maar ik rij ook dressuur en soms zelfs wedstrijden.
Kan het ook allebei? Ik weet niet precies wat het beste bij ons past. Als ik weer een superwandeling heb gemaakt zonder zadel en hoofdstel denk ik: Dit is het helemaal! Maar na een fijne dressuurles weet ik het niet meer zo goed.
Kan het ook alletwee? ik zal kijken of ik foto's kan vinden van dressuur en het natural-werk
groetjes

aleida_thijs

Re: Natural of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:57

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:41

Dat ziet er leuk uit!
Volgens mij moet je gewoon doen wat jullie het leukst vinden. Als dat de ene dag met een touwtje rijden is, en de andere dag met een bit is dat toch jullie zaak?
Ik vind het in ieder geval erg leuk om te zien dat je niet aan 1 ding vasthoudt. Het een en ander is best prima te combineren vind ik. Ook al weet ik dat er mensen zijn die het niet met me eens zullen zijn Knipoog

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:46

er zijn meer mensen die natural en (klassieke) dressuur combineren hoor. Zie bijv. www.sincerita.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:28

Ja tuurlijk kan dat prima samen. Knipoog

Het is niet zo dat natural "in het bos rijden zonder zadel en hoofdstel" is en dat het dressuurmatig rijden zou uitsluiten.

Zelf rijd ik geen wedstrijden, maar zeker wel dressuurmatig. En daarnaast maken we bosritten en doen we ook andere leuke dingen behalve rijden.
Wel altijd bitloos trouwens.

Het is juist de afwisseling die het zo leuk maakt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:31

natuurlijk kan dat naast elkaar. ik ben zelf niet-natural (paard staat onder deken, ik rijd haar dressuurmatig, of althans, doe een poging tot) maar voor een specifiek probleem zoek ik nu een oplossing in de NH-hoek. daarnaast heb ik ook een tijdje les gehad van een indiaan en dat betekende zonder zadel en zonder hoofdstel springen, sturen, etc. nu heb ik weer engels les, maar soms kriebelt het wel om er weer eens zonder zadel en hoofdstel op te stappen en ja, dat gebeurt dan ook (niet bij mijn huidige bijrijdpaardje, maar bij de pony's wel hoor)
dus een en ander valt prima te combineren, gewoon doen waar je die dag zin in hebt! en idd, tis goed om soms in verschillende hoeken te kijken voor wat bij jou en je paard past Lachen

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 10:59

bedankt voor de reacties allemaal Lachen
combineren, dat is idd wat ik nu ook doe. Gister dressuur gereden, en ik ga vandaag weer lekker zonder alles rijden Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:32

In mijn ogen ben je dan geen natural. Dan neem je af en toe een buitenritje mee zonder alles. Natural houdt in mijn ogen in dat je altijd zo rijdt, en ook je paard natural houdt.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:38

Leuk! een niet-natural die het ook eens anders probeert en niet niet-open staat voor andere methodes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:39

Cassidy schreef:
In mijn ogen ben je dan geen natural. Dan neem je af en toe een buitenritje mee zonder alles. Natural houdt in mijn ogen in dat je altijd zo rijdt, en ook je paard natural houdt.

Dit laatste ben ik het mee eens.
Verder: zonder zadel rijden is wellicht natuurlijker, maar niet goed voor je paard.
Mijn mening is, dat wanneer je vanuit een NH-gedachte rijdt, staat het welzijn van je paard voorop en kies je voor een goed passend zadel die zorgt voor een goede drukverdeling van je gewicht. Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:41

JoviBan schreef:
Mijn mening is, dat wanneer je vanuit een NH-gedachte rijdt, staat het welzijn van je paard voorop en kies je voor een goed passend zadel die zorgt voor een goede drukverdeling van je gewicht. Pling

En dat welzijn van dat paard is dan perse blootsvoets, dekenloos en 24h/7dagen in de week, 365 dagen in het jaar op het land?

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 12:14

mijn paard heeft wel een deken op, maar hij maakt echt een heeeeele dunne vacht aan, ook als ik geen deken opdoe. Hij heeft geen ijzers, en staat 24/7 op het land met een schuilstal. Over dat zadel klopt wel, het is idd niet goed om alleen maar zonder zadel te rijden. Maar ik combineer het, ik doe het dus eigenlijk allebei. Dan ben ik dus idd geen natural, omdat ik het combineer. Daar ging het ook over of het samen kon gaan zeg maar. Soms dit, soms dat. Maar je hebt wel gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:26

Joh, wat maakt het uit. Knipoog
Je kunt het prima combineren. En of iemand jou dan wel of geen "natural" vindt, is helemaal niet belangrijk. Wat heb je aan etiketjes van anderen, niets toch?! Haha!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:03

idd, etiketjes heb je niet veel aan, het gaat erom waar jij en je paard je goed bij voelen toch? en als paardlief heb prima vindt zoals het gaat, dan is er toch geen bezwaar tegen combineren van methodes... je hoeft niet per se natural te zijn om dingen toe te passen uit het natural-repetoire... hokjesgeest is zo typisch nederlands...

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:34

Gewoon lekker doen waar jij en je paard je goed bij voelt! En als jij zo met je paard het bos in kunt dan heb je al veel respect van je paard (en van mij), het kan ook zijn dat je communicatie met je paard goed is omdat je met dressuur bezig bent.

Wat is trouwens de definitie van "naturals", ik wordt daar trouwens helemaal niet goed van. Als je anderen gaat veroordelen sluit je je af voor de goede dingen, je kunt juist leren van mensen die dingen anders doen.

Vaak ligt zogenaamd natuurlijk en klassiek dicht bij elkaar, als je het maar uitvoert zoals het oorspronkelijk bedoeld is.
Als je klassiek rijdt met lichte hulpen, consequent gebruikt, dan kun je denk ik wel goed bezig zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:02

Het kan prima langs elkaar hoor! Helemaal als de optoming veranderd, is er voor het paard ook veel duidelijkheid. Op het ene moment is er werk aan de winkel, op het andere moment lekker rustig naar buiten (of in de bak, kan natuurlijk ook).

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:04

Volgensmij hoeft "met een touwtje rijden" niet persé natural te zijn en dressuur niet perse "niet-natural". Het gaat er maar om hóe het gaat. Iemand die zijn paard door enkel met een touwtje te rijden in de kreukels rijdt vind ik niet beter dan iemand die heerlijk ontspannen met bit rijdt.
Het gaat niet om de optoming, maar om hoe je het paard benadert. Ik vind het zelf onzin als mensen eens met een halster rijden en zichzelf meteen "natural" noemen. Een natuurlijke benadering van je paard gaat veel verder dan dat (denk ik).

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:15

naar mijn idee kan het allebei Ja
Je moet alleen opletten dat je paard (of jij) geen dressuur handelingen tijdens het natural rijden gaan toepassen of andersom Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:25

Je hoeft jezelf niet per se een stickertje op te plakken hoor. Als jij gewoon doet wat je goed dunkt en waar je je prettig bij voelt en je paard ook dan hoeft dat echt niet binnen een bepaalde stroming te vallen.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:07

flying_kip schreef:
Je moet alleen opletten dat je paard (of jij) geen dressuur handelingen tijdens het natural rijden gaan toepassen of andersom Lachen

dressuur handelingen zoals ? wat zijn voor jou dan typernde nh handelingen ? ik zie namelijk in genoeg filmpjes met parelli methodes dressuurhandelingen terug...
alles is een grote mix, het is alleen of je iets diervriendelijk uitvoert ja of nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:56

flying_kip schreef:

Deze begrijp ik niet Knipoog . Leg eens uit?

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:44

okay ik dacht al dat ik de enige was

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:14

ok, dankjewel iedereen Lachen
ik ben nu ook bezigmet grondwerk, ik oefen wat dingen van 'the seven games'. Ik heb daarvoor ook een touwhalster geknoopt en ik vind het al best goed gaan. Paard heeft er ook plezier in Ja
Ik heb voor buitenrijden mijn hoofdstel omgebouwd, dus buiten lekker bitloos (wel eerst geprobeerd)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TOLKEOZT
ik vind het eigenlijk wel fijn om zo bezig te zijn, ik heb deze hele kerstvakantie nog maar 1x in de bak met bit gereden Knipoog

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:17

@ flying_kip: Bedoel je aan de teugel rijden tijdens een bosrit ofzo? Knipoog ik snap het niet helemaal, heb geen idee hoe je tijdens het dressuurrijden iets uit nh kan 'toepassen'. Lachen

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:25

Hoezo zou je tijdens dressuurrijden niet iets uit "nh" kunen toepassen? Communiceer je dan zo anders met je paard als je met of zonder bit rijdt?