[AR] Hoever met conditieloze pony mennen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Hoever met conditieloze pony mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 13:57

Ik heb Tom (shetlander ) sinds september. Hij was toen een vette logge niksdoener. Had een jaar in het land gestaan zich volvreten en niet meer gewerkt onder zadel of kar.

Dus ben ik langzaam met hem gaan opbouwen, longeren, wandelen, rijden.
Inmiddels is hij wat afgevallen en is zijn conditie wat beter maar het is nog steeds geen geweldige conditie wat hij heeft, ook mede door zijn dikke vacht op het moment en zn dikke buik heeft hij toch wel gauw een versnelde ademhaling en komt vervolgens ook niet weer supersnel op normale adem ( wordt langzaamaan steeds beter )

Nou heb ik het afgelopen weekend het mennen weer opgepakt en hem weer voor de kar gezet. Ik wil lekker met hem over de weg rijden, maar nou vraag ik me dus af; hoever kan hij rijden met kar en 1 á 2 personen ?? En dan afwisselend in draf en stap natuurlijk.

Ik heb een houten vierwieler, zit zelf op de bok ( 65 kilo ) en nog een volwassene of mn verzorgstertje van 10 die een kilo of 35 weegt.

Hij gaat normaal veel mee op buitenritten gewoon naast de fiets, en dan is hij na een km of 7 wel echt moe en laat hij zich mee sleuren... misschien dat dat een indicatie is ?

Wie kan mij vertellen hoeveel ik ongeveer kan mennen over de verharde weg op dit moment met deze pony zonder dat ik hem overbelast of zonder dat ik dus eigenlijk niet aan zijn conditie werk omdat het dus een te korte afstand is ?

Echwel

Re: Hoever met conditieloze pony mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:18

Tip 1 hoe zwaar is je wagen, is van essentieel belang.
Tip 2 je kunt moeilijk zeggen ga 5 km, want je moet ook weer terug, dus dan zit je op 10 km

Begin met heel veel andere conditieopbouwende dingen, zoals longeren, daarbij veel tempoverschillen laten lopen.
Begin dan eerst 10 min en bouw het vandaaruit op
Dan kun je dus inspanen, en zeg hij houdt het longeren een half uur vol, dan 10 min langer op weg gaan.

Bekijk het dus in tijd en niet in het aantal km.
De een loopt per uur 10 km de ander 15.
Dus ga de helft van de tijd die je nodig hebt weg, en gebruik de andere helft om terug te komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:23

Conditie opbouwen meet je het beste af aan hartslag - kijk maar eens op het END subforum hoe dat daar gedaan wordt. Dat betekent niet dat je meteen een stethoscoop of een hartslagmeter hoeft te kopen, je kunt ook leren de hartslag van je paard te voelen onder de kaak - vraag het eventueel eens aan je DA hoe je dat voelt.

Hoe werkt dat dan precies?
De precieze hartslag (HF) van je paard is niet van belang eigenlijk. Het ene paard draaft met een HF van 90, het andere met een HF van 150. Dat maakt niet uit. Wat telt is hoe snel de HF zakt naar onder de 100 als je gaat stappen of halthoudt.

Hou bouw je zo'n training nou op?
Je begint met voornamelijk stap: 5 minuten stap afgewisselt met 1 minuut draf. Afhankelijk van hoe je zelf de conditie van je paard inschat begin je bv met 3x zo'n stapsessie - in totaal dus iets meer dan een kwartier. Dan houd je halt, meet je z'n hartslag (laat je groom dat doen trouwens, dat is handiger), gooi er een deken over als-ie nat is en meet die na 5 minuten nog eens, en na 5 minuten nog eens. Is de HF bij de 2e keer meten bv 70 of 80, dan is dat acceptabel, en doe je de volgende dag hetzelfde: 3x 5 minuten stap/1 minuut draf. Is de HF al na 5 minuten meten 70-80, dan kan je de volgende keer 4x zo'n stap/draf cyclus doen. Is de HF na 10 minuten nog steeds boven de 100, dan heb je iets teveel gedaan, en doe je de volgende dag maar 2x zo'n stap/draf sessie.

Zodra je binnen 5 minuten op de 70-80 zit, doe je er een stap/draf sessie bij, tot je bv een uur bezig bent. Dan ga je de draf wat uitbouwen, 1 minuut per keer, maar je doet wel 1 of 2 sessies minder. Je bouwt de sessies weer uit als de HF weer snel op 70-80 zit, of je doet er dan weer een minuut draf bij. En zo speel je een beetje met duur en snelheid, maar iedere keer ga je pas langer draven of langer rijden als je HF binnen 5 minuten op 70-80 zit.

In een notendop is dit de manier waarop je - gebaseerd op meetbare zaken nl HF - conditie opbouwt en bepaalt in een paard.

Nog even ten overvloede: zweten is geen indicatie voor conditie van een paard. Ademhaling wél, maar veel zwaarder-gebouwde paarden (en ponyrassen) gaan óók - vaak al heel snel na het starten van de training - hijgen om warmte kwijt te raken, het zgn panten. Dat is dus géén teken van vermoeidheid of slechte conditie, maar een teken dat het zweten nog niet voldoende op gang is gekomen om de temperatuur te reguleren.

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:50

Hij geeft het zelf aan als hij niet meer wil. dan is het tijd om terug te gaan, richting huis lopen ze toch wel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:52

Marloes3003 schreef:
Hij geeft het zelf aan als hij niet meer wil. dan is het tijd om terug te gaan, richting huis lopen ze toch wel

Beetje slimme pony heeft dat zo door. En dan worden je ritjes juist steeds korter.

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:10

tamary schreef:
Marloes3003 schreef:

Beetje slimme pony heeft dat zo door. En dan worden je ritjes juist steeds korter.

oja, daar had ik nog niet aangedacht

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:56

Ik denk dat een drie kwartier tot een uur rijden voor elke pony wel haalbaar moet zijn. De training/ ritjes zijn op het begin voornamelijk in stap. Je kan bijvoorbeeld opstarten met 20 minuten stap, 2 min draf. Vervolgens ga je de tijd van stappen verder verkorten en de tijd van draven verlengen. Een pony mag best hijgen, vooral met de dikke vacht (ik heb soms een stoomtrein voor de wagen). Daar moet je hem toch een beetje doorrijden. Over het algemeen kan je aan de pony toch wel merken wanneer zijn batterij leeg is. Neem dan de volgende keer weer een stapje terug in zijn training.
Een houten wagen is vaak wat zwaar. Weet je ook hoe zwaar jouw wagen is? Op de weg kunnen ze drie maal hun eigen gewicht trekken maar met een pony uit conditie gaat mijn voorkeur uit naar max 2 maal eigen gewicht.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 19:24

Bedankt voor de antwoorden.

Ibbel: jouw rekensom ga ik even goed doorlezen als ik tijd heb Knipoog

Het gewicht van mn wagen weet ik helaas niet, hij is van hout en dus idd wat zwaarder dan een aluminium shetlandkar bv, maar het is geen loeizwaar blok. Ik kan met 1 hand zonder moeite het ding van zn plek krijgen.

Ik begrijp idd dat er ook nog een terugweg is, dus dat ik daar rekening mee moet houden.

Marloes3003, dat vind ik een beetje kort door de bocht. Ten eerste idd krijgen ze dat spelletje door, maar ten tweede; waarom zou ik mn pony uitputten tot hij moe is en dan naar huis gaan ? Dan moet hij het hele stuk nog terug terwijl hij al bekaf is. Beetje cru.

Zweten let ik idd niet vaak op, ik kijk als eerste naar de manier van ademhaling, en dan voornamelijk naar de flanken, of die regelmatig gaan. ( geen dubbele slag o.i.d )
Zweten mag, heb ik wel weer een dekentje voor Knipoog

Maar ik zit idd voornamelijk met de ademhaling en wat hij aankan, of dat in km of tijd is.. ik duidde nu idd kilometers aan omdat ik eigenlijk niet op de tijd let maar op de afstand. Ik doelde met het aantal km ook op de complete rit, en niet alleen de heenweg. Ik laat hem meer stappen dan draven. Als hij een stukje draaft dan wel even voluit, en dan mag hij daarna weer een heel stuk stappen. Een uur kom ik niet eens aan toe denk ik, ik rij echt maar hele kleine stukjes.

Hij was vandaag wel aardig snel met ademen toen we terug kwamen, maar na een paar rondjes zonder kar in de bak uitstappen aan de hand werd dat al snel minder dus het gaat wel de goede kant uit.
Wel merkte ik dat hij echt goed moe was na het mennen, toen hij weer op stal kwam rolde hij en daarna ging hij maar suf voor zich uit staan staren, hij nam niet de moeite om met Bas een gevecht aan te gaan om biks dat tussen het stro gestrooid was ( ze krijgen van de boer altijd wat biks tussen het stro tijdens voertijd en dan is het meestal even boksen om wie het meeste krijgt )

Toen ik hem voor het eerst voor de kar had in de bak hijgde hij echt, met behoorlijk geluid. Dat hoor ik inmiddels niet meer, maar de ademhaling is wel snel. En daarvan zat ik me even af te vragen wat is teveel en wat is goed ? Een beetje versnellen mag wel, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat hij na het mennen een half uur buiten adem blijft bv...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:45

SANEX schreef:
( ze krijgen van de boer altijd wat biks tussen het stro tijdens voertijd en dan is het meestal even boksen om wie het meeste krijgt )

Dit zou ik dan maar snel achterwege laten. Een shetlander die alleen 1 of 2 x per week alleen recreatief loopt heeft naast zijn ruwvoer eigenlijk geen brok nodig. Vooral niet als ze ook nog in de wei komen (hoe schraal dan ook).

Conditie kun je het beste opbouwen met intervaltraining. Eerste 10 minuten tot kwartier losstappen en aan het eind ook weer ruim uitstappen. Tussentijds ga je telkens een beetje stevig aandraven en dan weer even stappen. Naar mate je dit vaker gedaan hebt dan kun je de hoeveelheid arbeid opvoeren.

Met een maand of 2 -3 zal hij toch een redelijke conditie moeten hebben waarmee hij uiteindelijk wel een kilometer of 20 zou moeten kunnen lopen. Ga er van uit dat je m dan zeker 3 x per week traint. Hoeft niet elke keer de weg op, kan ook met longeren of naast de fiets. De buik is dan ook wel met een paar weken verdwenen.
Ga er vanuit dat wanneer ie 1 x per week loopt niets extra's nodig heeft. alleen hooi en niet teveel. Wanneer je meer doet kun je ook iets meer hooi verstekken. En niet eerderbrok geven dan wanneer jij vind dat ie op gewicht is.

Wel een gevaar bij vette shetlanders is dat wanneer je ze uit gaat hongeren dit een vet-explosie geeft in het bloed. Ze vreten dan helemaal niet meer en kunnen hieraan overlijden.
Met beweging erbij wordt dit risico natuurlijk wel een stuk kleiner.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:48

In principe gaat ademhaling ongeveer gelijk op met HF. Niet letterlijk 1 of 1, maar gaat de HF omhoog, dan gaat ook de ademfrequentie omhoog. Hoeveel precies is afhankelijk van de conditie. Via de ademhaling haalt het paard de zuurstof binnen die hij via de versnelde bloedsomloop (HF) verbruikt. Indirect kun je dus conditie ook wel enigzins van de ademhaling afleiden. Maar, je moet dus wel eventueel rekening houden met panten, hijgen om warmte kwijt te raken.

Een ademhalingsfrequentie van ruim boven de 60 die lang aanhoudt (langer dan 5-10 minuten) is in ieder geval geen goed teken. Daar worden paarden tijdens endurancewedstrijden op uit de strijd gehaald, zelfs al is de HF onder de 60.

Hou verder ook rekening met spierpijn, en geef je Shet regelmatig een dag rust om te herstellen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:52

BlackDevils schreef:
Conditie kun je het beste opbouwen met intervaltraining. Eerste 10 minuten tot kwartier losstappen en aan het eind ook weer ruim uitstappen. Tussentijds ga je telkens een beetje stevig aandraven en dan weer even stappen. Naar mate je dit vaker gedaan hebt dan kun je de hoeveelheid arbeid opvoeren.

Intervaltraining met een paard zonder conditie wordt over het algemeen niet aangeraden. Het is wel een prima methode om een paard met een redelijke tot goede conditie te trainen om het verzuringspunt te verleggen. Met intervaltraining zit je nl tegen de anaerobe zone aan. Dat is voor een ongetraind paard onplezierig en heeft spierpijn tot gevolg. Bovendien geeft intervaltraining een fikse belasting op ongetrainde pezen.

Wat me eraan herinnert: Sanex, voluit laten draven is niet handig, een gemiddeld tempo is veel prettiger, en geeft een betere cardiovasculaire belasting.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:57

Met onze merrie moesten we na de droes ook weer gaan opbouwen.

En zijn dus idd met longeren begonnen, toen een rustige rit.
Wel 3x in de week opgepakt, en niet 1x om wat regelmaat te houden.
Dat is denk ik ook heel belangrijk, dat je niet 1x per week dit soort dingen doet, maar er toch een regelmaat van ong 3x per week in hebt zitten.

Wij zijn na 3 weken bijna op het oude niveau.
Afgelopen weekend dus dressuur voor de eerste keer sindsdien gedaan, en na drie kwartier gewoon gestopt, en nog een kwartier alleen gestapt.
Terwijl we toewerken naar gewoon een uur tot anderhalf uur harde dressuurtraining..

Wij doen het dus stapsgewijs, en idd letten op de ademhaling, als die te snel gaat, weer stappen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:37

Ga maar een keer per dag de bak/wei slepen, alleen maar flink doorstappen, jij er achteraan sturen. Dan bouw je snel en verantwoord conditie op en je bent nooit te ver van huis.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 20:48

Wederom bedankt voor de antwoorden.

Eerst even over het biks: Dat is echt minimaal. Ze krijgen een heel klein handje in het stro gemikt zodat ze rustig zijn als de grote paarden brok krijgen. Zo hebben ze wat te zoeken en hebben niet het idee overgeslagen te worden.
Mijn pony's lopen vaker dan 1 a 2 keer per week, tenminste Bas zowiezo, die rijdt volop en ook wedstrijden dus die krijgt zowiezo 2 a 3 keer per week een halve pavokoek voor de nodige mineraaltjes. ( ligt eraan welke intensiteit het rijden heeft gehad, echte training of een simpele buitenrit ) Eerst vond ik dit niet nodig en kreeg hij niks, maar ik merk nu toch sinds hij meer en zwaarder loopt, dat hij wel baat heeft bij die koeken. Bas is verder trouwens in topconditie, qua uithoudingsvermogen en ook qua vetpercentage, hij heeft een beetje een winterbuikje maar is absoluut niet te dik zoals veel shetlanders ( en ook Tom dus )
Tom krijgt verder (nog) niks bij omdat hij dat niet nodig heeft, zijn arbeid ligt lager, dus het enige wat hij krijgt is hooi en dus dat ene huppeltje biks dat de boer in het stro gooit.
Ze staan niet op het land, maar in een paddock overdag.
Ik ben niet aan het uithongeren idd i.v.m met bloedvervetting/vergiftiging, dus ze krijgen voldoende ruwvoer.

Ik had nu toevallig 2 dagen achter elkaar gemend omdat ik 2 dagen vrij was en het mooi rustig was op de weg vanwege de kerstdagen, dus mooi om even te beginnen zonder druk verkeer, maar ik geef hem ook voldoende rust en afwisseling. Hij hoeft niet alleen te mennen maar rijdt ook onder het zadel of gaat mee stukjes wandelen. Ook longeer ik, afwisselend met of zonder bijzet/touwtjes. Dus zijn arbeid is meer dan alleen 2 keer per week recreatief, maar ook met voldoende rust, ze staan ook wel eens een dagje alleen maar in de paddock.

Ibbel, lekkere laatste 2 woorden, mooi voor galgje Knipoog
Nou ja wat is voluit, ik bedoel in elk geval geen sukkeldrafje, dit ook omdat ik aan hem merk dat wat vaart erin makkelijker voor hem is om te trekken. Het is niet dat ik als een idioot over de weg race hoor.
Maar hoe zie je dan het verschil tussen panten en gewone versnelde ademhaling ? Wanneer is het panten en wanneer is het echt vermoeidheid/slechte conditie ?

Intressant trouwens om verschillende meningen over het opbouwen van conditie te lezen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:12

Panten treedt meestal op vrij snel na het starten met de training, en wordt minder zodra het paard goed gaat zweten. Gaat je paard daarna opnieuw hijgen, dán is het eerder een conditiekwestie. Z'n warmte kan hij dan immers wel goed kwijt omdat-ie ondertussen goed is gaan zweten. 's Zomers kan een paard meer last hebben van panten, ook later qua tijdstip in de training dus. Maar dat speelt nu iig niet mee.

Maar wil je het echt goed onderscheiden, dan is de hartslag meten de enige methode.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 21:21

Nou dat hartslag meten wil ik idd zowiezo gaan doen de volgende keer, doe ik steeksproefgewijs ook wel eens voor en na het rijden ohz.
Ga het gewoon eens een poosje bijhouden in een schrift, zn ademhaling en hartslag voor de rit, de afstand en duur van de rit, en dan de ademhalng en hartslag direct na de rit, en weer een poosje daarna.
Is wel intressant en ook handig voor de training dus om bij te houden.

Het is bij Tom niet direct aan het begin dat hij begint met versneld ademen, maar meer aan het einde. Ik laat hem voldoende stappen en ook voor uitstappen neem ik de tijd, maar het is net alsof hij naarmate de rit langer wordt, hij korter van adem wordt. Dat laatste gaat dan gepaard met zweten, dus het komt tegelijk eigenlijk. Dan zal dat in dit geval dus toch de conditie/uithoudingsvermogen i.p.v panten zijn neem ik aan ?

Ben even foto's aan het uploaden, dan kunnen jullie ook even zien om welke aanspanning het gaat

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:28

Interessant topic, en ja, ieders heeft zo zijn eigen manier van conditie training Lachen Ik heb hier dan verder ook niets aan toe te voegen en ben het ook volledig eens met de vorige posts.

Maar, wat ik nog even wilde vragen: Is de pony ook beslagen?

Is hij namelijk níet beslagen, en je wilt wél over de weg rijden met 'kale hoefjes', (dat kan best, mijn shet merrie loopt iedere dag wel een aantal uur over het asfalt zonder schoenen of ijzers) dan moet je ook daar aan trainen.

Een pony, waarvan de hoeven niet zijn gewend om veel op het asfalt te lopen, kun je niet ineens heel veel op het asfalt laten lopen, de hoeven zijn daar vaak te 'zwak' voor en zullen te snel en te ver afslijten. Bouw je dit echter rustig op dmv. asfalttraining, dan zullen de hoeven steeds harder worden...

Dus denk ook dáár even aan voordat je lekker over de weg gaat hobbelen Lachen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:35

Tom is nog niet beslagen maar dat laat ik wel doen als we meer gaan mennen. Dus de eerstvolgende keer dat de smid komt laat ik hem beslaan.
Hij loopt wel vaker over de verharde weg, naast de fiets door het dorp bv, maar dat is natuurlijk anders dan continu voor de kar blootsvoets. Dus hij komt idd op ijzertjes
Gelukkig heeft hij aardig sterke hoeven en niet iniminishetpootjes, maar behoorlijk stevige poten ( ja poten Haha! ) met goed sterke hoeven eronder ( smid was erg te spreken over de hoeven van mijn pony's, mocht blij zijn dat het ponyhoeven waren en geen shethoeven )

Hier overigens de foto's van Tom voor de kar afgelopen dagen:

[HAW]Droom komt uit; menrit met kleine vette bonte Tom!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:44

SANEX schreef:
Tom is nog niet beslagen maar dat laat ik wel doen als we meer gaan mennen. Dus de eerstvolgende keer dat de smid komt laat ik hem beslaan.
Hij loopt wel vaker over de verharde weg, naast de fiets door het dorp bv, maar dat is natuurlijk anders dan continu voor de kar blootsvoets. Dus hij komt idd op ijzertjes
Gelukkig heeft hij aardig sterke hoeven en niet iniminishetpootjes, maar behoorlijk stevige poten ( ja poten Haha! ) met goed sterke hoeven eronder ( smid was erg te spreken over de hoeven van mijn pony's, mocht blij zijn dat het ponyhoeven waren en geen shethoeven )

Hier overigens de foto's van Tom voor de kar afgelopen dagen:

[HAW]Droom komt uit; menrit met kleine vette bonte Tom!

Allereerst: Zozo, dat ziet er netjes uit hoor, zo voor de 'eerste paar keren' Lachen Leuke aanspanning ook; Koetsje wat je er achter hebt lijkt veel op die van mij, alleen andere kleur (kijk maar eens bij foto's in mijn profiel) Knipoog

En wat die hoeven betreft; ja dat scheelt wel, als hij al wat gewend is... Maar mag ik vragen waarom je hebt besloten om er ijzers onder te doen, terwijl je hoefsmid lovend was over de sterkte van de hoeven? Knipoog Niet dat ik tegen ijzers oid ben, maar ik zelf ervaar nu hoe fijn het is als je pony ze helemaal niet nodig heeft en van zich zelf en door goeie training harde hoeven krijgt die gelijkmatig afslijten op de juiste manier. Ik moet zeggen dat ik al best wat paarden en pony's letterlijk op hun achterste heb zien glijden tijdens koetsentochten/- ritten, omdat ze heet waren of ergens van schrokken, en de ijzers over het asfalt gleden...

Maar natuurlijk moet ook iedereen zelf weten hoe hij met de hoeven van zijn pony om gaat; hoefschoentjes, ijzers of gewoon blootvoets, ieder paard/pony heeft natuurlijk weer iets anders dat het beste voor hem is.. Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:50

Die wagen is zeker niet te zwaar, dat moet hij kunnen hebben.

Mijn pony's lopen al een jaar of 4 op blote voeten en dat geeft geen enkel probleem.
Denk ook even aan de geestelijke belasting/ vermoeidheid. Hij heeft al een tijd niet hoeven werken en dan kunnen al die nieuwe indrukken ook vermoeiend zijn. Dat is dus gewoon ook een kwestie van wennen.

Om de dag lekker op pad gaan, je gevoel vertrouwen en langzaamaan opbouwen. In het voorjaar heb je dan een pony die voldoende in conditie is om uren menplezier mee te hebben

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:06

Citaat:
Niet dat ik tegen ijzers oid ben, maar ik zelf ervaar nu hoe fijn het is als je pony ze helemaal niet nodig heeft en van zich zelf en door goeie training harde hoeven krijgt die gelijkmatig afslijten op de juiste manier. Ik moet zeggen dat ik al best wat paarden en pony's letterlijk op hun achterste heb zien glijden tijdens koetsentochten/- ritten, omdat ze heet waren of ergens van schrokken, en de ijzers over het asfalt gleden...

Ik men al jaren en jaren en jaren met ijzers, zelfs met widiapuntjes in de achterijzers.

Rijden er marathons mee en ellenlange ritten.
Ik heb nog nooit een uitglijdende pony gehad.
Heeft meer met mentechnisch te maken dan met ijzers.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:02

Echwel schreef:
Citaat:
Niet dat ik tegen ijzers oid ben, maar ik zelf ervaar nu hoe fijn het is als je pony ze helemaal niet nodig heeft en van zich zelf en door goeie training harde hoeven krijgt die gelijkmatig afslijten op de juiste manier. Ik moet zeggen dat ik al best wat paarden en pony's letterlijk op hun achterste heb zien glijden tijdens koetsentochten/- ritten, omdat ze heet waren of ergens van schrokken, en de ijzers over het asfalt gleden...

Ik men al jaren en jaren en jaren met ijzers, zelfs met widiapuntjes in de achterijzers.

Rijden er marathons mee en ellenlange ritten.
Ik heb nog nooit een uitglijdende pony gehad.
Heeft meer met mentechnisch te maken dan met ijzers.

Hmm dat zou kunnen, het leek alsof het door de ijzers kwam in combinatie met een stukje glad asfalt, maarja, zou inderdaad ook mentechnisch kunnen zijn.

Daarom zeg ik ook: ik heb verder niets tegen ijzers, maar het is toch mooi als je je paardje zónder ijzers kan laten lopen op mooie, sterke en gezonde hoeven?

(en nee, ik ben ook niet zo'n 'natuurlijk bekappen'-aanhanger hoor Clown )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:11

En nog iets: hou in de gaten of je pony het nog leuk vindt.
Ik heb een 3-jarige die toch vrij snel de concentratie kwijt is.
Soms zijn ze niet moe, maar het wel zat. Stop dan ook.

Ik ben met mijn paard vorige week voor het eerst het dorp ingeweest. Ze liep braaf voor de wagen. Maar de indrukken waren allemaal nieuw. Dit kost ook energie.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 20:09

Daar heeft Tom geloof ik geen problemen mee, hij lijkt allang blij dat hij weer echt wat doen mag.
Tom is wel een harde, beetje l*lletje rozenwater die zich nergens druk om maakt, hij kent de omgeving en het dorp omdat hij vaak mee gaat met buitenritten ohz, dus het enige wat nieuw is, is dat de kar erachter hangt. Maar als ik hem een beetje peil, vind hij dat alleen maar leuk

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 02:14

tamary schreef:
Marloes3003 schreef:

Of hij loopt zichzelf dood... Mijn pony vind het zo leuk om te werken dat ik voor hem moet opletten of het niet genoeg is, hij loopt gewoon ver over zijn eigen grens heen.

Ibbel, mooi uitgelegd. Dit ga ik ook gebruiken. Heb je ook een indicatie hoe vaak je bezig moet zijn met 'trainen' om een goede conditie op te gaan bouwen ?