Touwhalster doet toch juist pijner?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_inge_

Touwhalster doet toch juist pijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 01:05

Oke ik heb een vraag ben eigenlijk niet zo een natural Bloos . maar ik zat te denken ja zo laat denk ik nog Clown Als je een normaal hoofdstel hebt en een touwhalster waar je mee rijd dan doet een touwhalster toch meer pijn? Een natural wil toch het beste voor het paard (ik denk dat iedereen dat wil). Ik denk dat ik het verkeerd zie maar het lijkt mij (hoe moet ik het uitleggen) een soort van schuren dat touw op zijn neus. Leg mij uit hoe het nou zit Clown

Dankjewel en welterusten voor de mensen die gaan slapen.

Smystique

Re: Touwhalster doet toch juist pijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:10

Citaat:

Ik denk dat er weinig mensen na het lezen van dit topic gaan slapen *ruikt een verhitte discussie*

Maarre even ontopic, ik denk dat het wel meevalt en dat bij bijde manieren (bit, of touwhalster) het erom gaat hoe je het gebruikt, het kan beiden onvriendelijk en vriendelijk

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 01:16

Smystique schreef:
Citaat:

Ik denk dat er weinig mensen na het lezen van dit topic gaan slapen *ruikt een verhitte discussie*

Maarre even ontopic, ik denk dat het wel meevalt en dat bij bijde manieren (bit, of touwhalster) het erom gaat hoe je het gebruikt, het kan beiden onvriendelijk en vriendelijk

Daar vind ik dat je gelijk in maar een tuowhalster scheurt toch onwijs snel of zie ik dat nou mis

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:19

Een touwhalster is niet bedoeld om constant druk op te hebben. Werkt alleen in als je iets vraagd. Bijvoorbeeld een bocht naar links, breng je je beide handen naar links, zonder druk. Remmen is lichte druk en met name jke zit. Een bit ligt altijd in de mond ook als je er niks mee doet en met lang teugeltje rijdt.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 01:21

Okee sorry dan had ik dat verkeerd gezien zat al te denken dat het juist meer pijn deed.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:25

Haha geeft niet!!! Vragen zijn er om beantwoord te worden!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:58

Gelukkig zijn er ook andere bitloze optomingen als een touwhalster! Ik hou er ook niet van en zal ook nooit touwhalsters gebruiken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:12

Kan er even gelet worden op schrijfstijl??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:21

Citaat:
Als je een normaal hoofdstel hebt en een touwhalster waar je mee rijd dan doet een touwhalster toch meer pijn?

hangt er maar helemaal van af wie de teugels beet heeft Lachen
een hoofdstel kan ook vreselijk pijn doen als de maat niet klopt en er een verkeerd bit in hangt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:26

Ik vind een touwhalster , of Cross Rope Bridle in mijn geval , juist erg fijn vanwege het hele dunne touw.

- het is zacht en soepel
- paard heeft vrijwel niks om het hoofd , lekker luchtig
- als paard braaf is dan doe je er vrijwel niks mee
- paard heeft veel vrijheid qua eten / drinken
- heb je wel even duidelijk stuur / rem nodig dan IS hij er

Als je constant aan je teugels zit te prutsen dan is een touwhalster (CRB) niet zo fijn , maar dat geldt voor alle optomingen.

Het ideale van een touwhalster (of CRB) is juist dat je er heerlijk veel vrijheid mee aan je paard geeft als die gewoon goed op je stem en zit reageerd , wat voor veel paardenliefhebbers het doel is dat ze willen bereiken. Bij andere optomingen heeft het paard altijd nog allerlei riempjes en rommel om het hoofd zitten ook al is hij braaf en rij je met een losse teugel. Bij een touwhalster voelt het paard nauwelijks wat om het hoofd zitten en veel paarden vinden het heerlijk om zoveel mogelijk vrijheid te krijgen , geeft ze rust en verantwoordelijkheids gevoel. Het is bijna alsof ze helemaal zonder optoming naar buiten gaan. Alleen dan met het verschil dat het wel scherp KAN inwerken.
Maar dat doet het alleen als de ruiter scherp inwerkt , en een eerlijke ruiter doet dat alleen als het echt nodig is.

Dus als ruiter heb je alle mogelijkheden met een optoming van touw en als je goed met je paard omgaat is hij juist supercomfortabel en komt de scherpe inwerking nauwelijks voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:32

Een touwhalster scheurt niet snel, snijdt eerder in, is idd wat scherper als het paard in verzet gaat. Een paard moet leren reageren op een touwhalster, en degene die hem hanteerd moet er mee leren omgaan. Uiteindelijk is het doel met de kleinste aanwijzing het paard te kunnen sturen, je kunt veel subtieler te werk gaan dan met een gewoon halster.

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:47

doet denk ik wel meer pijn ja

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 17:40

Marloes3003 schreef:
doet denk ik wel meer pijn ja

Nu ik dit gelezen heb denk ik eigenlijk dat het wel pijn kan doen maar niet pijn doet als je het niet wilt. Dus het ligt denk aan de manier hoe je kijkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:44

Precies...net als een bit een fijn communcatiemiddel kan zijn bij iemand met goede handen, en pijn kan doen bij iemand die hard is in zijn handen....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:49

pijner??? is dat een nieuw Dikke-Van-Dale-woord, heb ik iets gemist?? Tong uitsteken

let even op je Nederlands svp, het staat zo dom....

ontopic: als je aan een touwhalster een ruk geeft, zal dat best pijn doen, maar daar zijn ze ook niet voor. je mag er ook bijv. niet een paard aan vastzetten. stel dat 'ie gaat hangen...
het is zoals al gezegd: hoe je ermee omgaat bepaalt hoe scherp iets inwerkt.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:03

Smystique schreef:
Citaat:

Jup..

ik heb én een normaal hoofdstel voor m'n verzorgpony, en een touwhalster en een cross rope bridle (soort touwhalster, maar dan om mee te rijden en side-pull werking)

zolang het paard zich gedraagd met een touwhalster, doet het geen pijn, zodra het paard gek gaat doen gaat het touwhalster inwerken en geeft voldoende controle om het paard zich weer te laten gedragen. Dit zal niet altijd op gaan, ik reed 'ns buiten met alleen een touwhalster en 2 teugels eraan, toen ging ze aan de kletter en dat is maar net goed afgelopen.. Dus je moet óf een hoofdstel eronder doen buiten (als je paard er niet aan gewend is) óf de one-rein-stop leren..

maargoed, daar ging het niet over, het ligt idd aan de hand van degene die het vast heeft..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:09

Een touwhalster is er niet om je paard pijn mee te doen. Doe je dat wel (bewust) dan heb je het verkeerd begrepen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:22

Lenneke_ schreef:
Een touwhalster is er niet om je paard pijn mee te doen. Doe je dat wel (bewust) dan heb je het verkeerd begrepen

Afgod amen Afgod

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:48

Het is maar net hoe hard je er aan trekt. Ik denk juist dat als je met touwhalster rijd, dat het nooit de bedoeling is om aan het halster te trekken. Knipoog
Uit pure luiheid rij ik wel eens met gewoon stalalster, een een halstertouw gewoon. (niet eens als echt teugels vastgemaakt) en dan zie je ook dat hij eigenlijk constant zonder teugel, in dit geval halstertouwdruk rijd. Touw tegen de hals naar link, touw van de hals weg naar rechts.

Dit is natuurlijk een gewoon halster, maar zo kun je ook sturen, zonder druk op het hoofd. (denk reining western) Ik kan ook gaan trekken, maar het heeft gewoon weinig effect. Zelfs met een touwhalster krijg je niet het effect als je eraan trekt, als met een hoofdstel.
Je zult anders moeten rijden. Knipoog Trekken is gewoon geen optie, want het heeft geen effect.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:58

Ik gebruik alleen maar een touwhalster bij mijn paard en trek er nooit aan. Is ook totaal niet nodig, met een subtiel gebaar weet hij al precies wat ik wil, omdat ik hem dat in alle rust geleerd heb. Touwhalsters breken ook niet, vandaar dat je ze er nooit mee vast mag zetten (is te gevaarlijk). Toen hij nog niet verkeersmak was en overal van schrok, verklaarde iedereen me voor gek dat ik met een touwhalster langs de weg ging wandelen. Tja, ik werk nou eenmaal op de grond met een touwhalster, dus waarom zou ik bij het wandelen een gewoon halster om gaan doen. Hij reageert er prima op en zo'n halster breekt niet, hoor. Inmiddels gaat het wandelen prima langs de weg.

Mijn paard voelt zijn halster vrijwel helemaal niet als we bezig zijn met grondwerk (en straks met rijden, cross rope bridle) en hij snapt bij de minste druk al wat ik wil. Ik vind het juist veel diervriendelijker, mits je maar weet wat je doet. Laatst wilde een van de jongere meisjes bij ons op stal hem naar het land terugbrengen en toen Sam even een bepaalde kant opkeek, begon ze meteen te rukken aan het touwhalster. Toen heb ik hem heel gauw van haar overgenomen, want dat mag echt niet! De bedoeling van een touwhalster is dat je paard zich vrij voelt en dat je met een subtiel gebaar, je paard duidelijk maakt wat je wilt. Zonder enige vorm van strijd communiceren.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:24

Nadya schreef:

Mijn paard voelt zijn halster vrijwel helemaal niet als we bezig zijn met grondwerk (en straks met rijden, cross rope bridle) en hij snapt bij de minste druk al wat ik wil. Ik vind het juist veel diervriendelijker, mits je maar weet wat je doet.

helemaal mee eens! Je moet idd niet gaan trekken aan zo'n halster, dan kan het snijden. Maar ik denk dat een ruk aan het bit meer pijn doet dan een ruk aan een touwhalster

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:18

Ik rij ook met CRB en mijn paard vind dit vele malen prettiger dan een bit. Het grote nadeel van een bit is dat ze het altijd in hun mond hebben zitten, dat lijkt mij persoonlijk niet prettig. Dus als een paard iets goed doet, hebben ze er toch wel last van, doet hij iets verkeerd dan heeft hij er nog meer last van. Een CRB heeft dat niet, die werkt alleen in als het nodig is.