Jong paard reageert extreem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Jong paard reageert extreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 15:52

Tot nu toe gaat het opvoeden van mijn jonge paard ( een Z'tje, 2 jaar en 8 maanden ) eigenlijk vlekkeloos. Het aanleren van longeren e.d. geen probleem, alleen werd al snel duidelijk dat mijn paard nogal extreem reageert op de zweep.
Het rare is, dat ik er uitgebreid mee geoefent heb, voor dat ik ging longeren. Ik kan met de longeerzweep zijn hele lijf aaien, vliegen bij hem weg klapperen, totaal geen reactie, meneer valt zo wat in slaap, ook als de slag los hangt.
En dan het longeren. Ik leid hem eerst op de cirkel, geef het commando stap en na een half rondje til ik voorzichtig de zweep op. En dan komt er dus een enorme bokkenpartij, met name richting de zweep, maar vandaag kwam hij gevaarlijk dicht in mijn buurt met zijn hoeven. Hierna is hij keurig te longeren, en reageert uitstekend. Als hij iets achter blijft op een commando ( bijvoorbeeld van stap naar draf ), hef ik even mijn zweep op en tadaa, hij gaat weer bokken. Hij blijft op zich wel op de volte ( ik zet ook gewoon de 1/2 bak af ) en na het uitrazen is hij weer heel erg geconcentreerd.
Ik heb hem vanaf jaarling en daarvoor is hij nog nooit in contact met mensen geweest. Ik kan er dus 100% zeker van zijn dat hij nooit geslagen is met de zweep. De vraag is nu: zit hij mij gewoon een beetje voor de gek te houden en is het spelen, of is hij boos op de zweep? Aan zijn gezichtsuitdrukking te zien, lijkt er toch aardig wat frustratie te zitten. Ik heb nu besloten een flinke stap terug te zetten, hij hoeft alleen nog maar te stappen en te draven aan de lijn, galop zag er erg lastig uit, en resulteerde in veel gebok, dus dat laten we maar even doen. Ik longeer hem 2 keer in de week 5 minuten, heel soms iets langer ( richting de 10 zeg maar ). Ik ben van het principe: als hij naar alle commando's heeft geluisterd, zijn we klaar. Dus als hij braaf is staat hij zo weer terug in de paddock/bak/stal.
Ik vind het erg lastig dat hij zo verschrikkelijk extreem reageert als ik even mijn zweep ophef. Ik longeer nu met een wat kortere zweep, maar precies hetzelfde resultaat. Over het algemeen is hij wel erg rillerig op zijn kont/flanken, maar ik raak hem met de zweep niet aan. Misschien dat dat er toch wat mee te maken heeft.

sammie_44

Re: Jong paard reageert extreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:59

Hmmm.. ik denk dat het vooral geen respect hebben voor die zweep, omdat het lijkt zoals jij het zegt, hij er echt naar toe slaat uit bozigheid, niet uit angst.
Zorg dat ie weer respect krijgt voor die zweep voordat jij geraakt wordt door een van zn achterbenen.. Liever iets te angstig voor de zweep dan iets te respectloos.. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 09:22

Ik heb er even over nagedacht, maar ik denk niet dat dat het is. Hij reageert namelijk juist wel op die zweep. Als ik mijn zweep optil tot boven zijn kont, schiet hij vooruit( alleen dus nogal extreem ), als ik hem laat zakken dan remt hij af, zoals hij geleerd is. Gisteren heb ik even met hem aan de hand geoefend, maar hij gaat keurig op zij voor de zweep, maakt ruimte als ik richting zijn flank wijs, etc.

Ik heb het gisteren met mijn instructrice overlegt, zij denkt dat meneer er gewoon erg aan moet wennen dat het niet meer lang leve de lol is. Ze denkt dat het met een week of twee wel over is met het gegein, en dat hij zich dan wat makkelijker laat bewerken.
Dit in combinatie met zijn angst om wat op zijn achterbenen te voelen, zou volgens haar heel goed het bokken verklaren. Hij doet het namelijk ook als hij mest onder het longeren. Als de mestballen op zijn achterbenen vallen, reageert hij ook zo extreem. We hebben nu toch even een stapje terug gezet, dus we bouwen het weer voorzichtig op en kijken hoe het dan gaat.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:35

Oke.. Ja dat zal het vast en zeker zijn! Maar hij schopt dus naar de zweep wanneer je zn kont raakt..? Dat is inderdaad een heel natuurlijke reactie. Dit doen alle onervaren paarden die het gevoel van iets achter de broekspier niet kennen.. KnipoogDan komt t wel goed!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:36

En als je nu een doet alsof je de zweep pakt, en dus door je knieen gaat, hand naar de grond en weer omhoog komen. Doet ie het dan ook?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:20

Paarden zijn bang voor dingen die bewegen en die geluid maken. Dus ook als een paard nog nooit nare ervaringen met die zweep heeft gehad, zou je aan de reactie kunnen afleiden dat hij vroeger zwaar mishandeld is geweest.
Ik heb de indruk dat je het desensibiliseren van je paard voor die zweep goed hebt aangepakt op het moment dat je er naast staat, maar de aanraking van die zweep van een afstand niet hebt meegenomen. Ook moet je een paard desensibiliseren voor de beweging en het geluid dat het ding maakt. Het maakt niet uit wat je doet met die zweep, maar het maakt heel veel uit wanneer je stopt met dat wat je doet. Als je paard schrikt op een moment dat jij met die zweep een beweging maakt of hem aanraakt, en jij stopt op dat moment, dan bevestig je hem in zijn schrikreactie/protestreactie. Dus moet je doorgaan, totdat het paard na gaat denken, en dan pas stoppen. Neem hem aan een halster en een touw en blijf de beweging doen die je deed op het moment dat hij schrok. Stop pas met de beweging als het paard stilstaat en begint te likken, of als hij 15 seconden stil blijft staan. Beloon daarna uitvoerig, en begin opnieuw.

Je paard geeft een bok op het moment dat je hem een aanwijzing geeft, je zegt zelf dat je nu al heel voorzichtig met die zweep bent, al is het met optillen. Je paard heeft nu al geleerd dat, als hij bokt richting die zweep, jij hem weg gaat halen, of nog voorzichtiger te werk gaat. Je moet juist doorgaan...bok naar die zweep? Te dicht bij je komen? Ten eerste komt hij dan te dicht in jouw personal space, ten tweede is het pure afweer, en dan zou ik de zweep laten voelen, niet slaan, blijven kriebelen. Ga voor dat stadium terug naar halster en leadrope en ga hem eerst overal met de leadrope proberen aan te raken, aansluitend leadrope over zijn rug gooien, zonder dat hij een krimp geeft. Later kun je het met de zweep proberen.
Ik zeg met opzet terug naar leadrope en halter, zodat jij zijn hoofd naar je toe kunt halen mocht er een bok komen...(want als hij je aankijkt kan hij je niet met zijn achterbenen raken). Blijf bij het oefenen en desensibilisteren in een hoek van 45 graden voor hem staan, dat is de veiligste plek.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 14:55

@Tyrza: dat ga ik vanmiddag eens proberen.

@Cassidy: je hebt gelijk dat ik hem inderdaad gedesensibiliseert heb 'van dichtbij'. Met een longeerlijn hebben we inderdaad ook al gedaan: ik kan hem over zijn rug gooien, naar me toe halen, hem achterlangs halen en het paard 'onder me door' laten draaien ( dus het touw aan de verkeerde kant doen en hem dan met zijn kont naar je toe laten draaien ). Maar alles inderdaad van dichtbij. Als ik zo dichtbij sta, waagt hij het trouwens niet om mij te schoppen, hij durft niet eens te dreigen, die verhoudingen zijn uitstekend. Als mijn instructrice dit doet, draait hij overigens meteen zijn kont naar haar toe en gaat dreigen ( zij kan dit overigens heel goed zelf oplossen, en werkt hier ook met hem aan ).
Ik kan de slag van de zweep, als ik voor hem sta, gewoon over zijn rug en kont leggen/gooien. Ik denk dat ik dit moet gaan proberen terwijl ik de afstand groter maak, hem meer van de zijkant benaderen en me niet meer zo door hem laten beïnvloeden: het is niet eng, dus dan hoef ik ook niet te doen alsof het eng is!
Ik vind het wel grappig: ik kon helemaal niet uit de 'grondwerk' achtergrond, wij zijn nogal traditioneel ingesteld. Maar stiekem doe we het precies hetzelfde, alleen noemen we het anders ( mijn instructrice heeft het nooit over loswerken, desensibileren, ofzo, wij noemen dat gewoon: longeren zonder touw, hem laten wennen aan...., ik vond het wel grappig dat er stiekem veel zaken overeen komen ).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:00

Leadrope is niet hetzelfde als longelijn, de leadrope is wat makkelijker te hanteren. Maar idd, als je eenmaal met grondwerk begint zul je zien dat veel dingen hetzelfde zijn....en verschillende disciplines ook bij elkaar hebben lopen bietsen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 15:03

Ja, als je geen grondwerk gewend bent, heb je geen leadrope liggen, dus toen kwam de longeerlijn het dichst in de buurt Knipoog

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:58

dat heeft mijn paard ook gedan Knipoog
je moet bukken de grond aan raaken en en snoepje geven en vol blijven houwden !
de aan houwder wint Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:46

Kan het niet gewoon zo zijn dat hij wat "spanning" zoekt? En een aanleiding zoekt om eens even lekker stevig rond te kunnen bokken? Ik denk dat er teveel achter gezocht wordt en dat ie gewoon wat wil spelen. Dat ie reageert als ie in galop moet is denk ik ook niet zo vreemd. Dat is op zo'n rondje aan de longe best nog moeilijk voor hem. Hij zal nog niet helemaal in balans zijn en dan moet ie daarbij ook nog eens gaan galopperen op een volte...

Hoe dan ook, ik denk dat hij iets zoekt om "gek" te doen, te proberen onder het werk uit te komen of proberen van die volte af te komen die hem misschien vlug verveelt en jouw aanwijzing met de zweep is voor hem HET moment om zjn kans te grijpen.
En ik denk ook dat het na verloop van tijd vanzelf weer over gaat.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:50

En erleyne, nog geprobeerd? Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 08:30

Oeps, ja. Topic was al weer een eind weggezakt Knipoog

Als ik buk dan gaat hij langzamer, en dus niet zo bokken. Als ik omhoog kom dan gaat hij wel even harder, maar niet zo uit zijn naad als met zweep. Hij heeft bij het grondwerken ook geleerd dan als ik me kleiner maak hij langzamer moet ( al is het dan met handgebaren, het idee is voor hem denk ik hetzelfde ). Zondag heeft mijn instructrice geholpen, en zij denkt dat hij gewoon energie over heeft. Dus wellicht heeft maikeltje wel gelijk! Hij komt elke dag buiten, maar doet dan helemaal niks; het is al heel wat als hij twee keer van het hek naar de hoek van de paddock loopt.
Hij bokt wel echt gericht naar de zweep, maar ik ga er nu niet meer voorzichtig mee doen. Zondag dus op die manier geprobeerd en meneer heeft zich aardig druk gemaakt. Na een paar rondje als een gek scheuren begon hij wel heel erg fijn te lopen, nog veel spanning, maar hij liep goed voorwaarts en niet meer zo te kloten. Ik wist niet dat ik zo'n pak beweging er op had zitten, maar hij begon op een gegeven moment zo door de baan te swingen dat mijn stalgenootjes spontaan begonnen te kwijlen ( o.k. beetje overdreven, maar hij ging goed aan de sjouw ).
Vandaag ga ik, als de bak vrij is, het weer eens proberen. Dus voor de komende tijd staat op het programma om hem te laten accepteren dat de zweep er gewoon bij gehouden wordt, zonder gekloot. Als hij dan een keer flink uit zijn naad gaat, gewoon doen of er niks aan de hand is en volhouden tot hij weer normaal doet. Dat hij dan een keer in het zweet loopt is dan jammer ( hoewel ik dat eigenlijk een beetje probeerde te voorkomen, maar volgens mijn instructrice ben ik er gewoon veel te voorzichtig mee ).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:45

Klinkt idd alsof je er te voorzichig mee bent. Overtollige energie aan het begin van een longeersessie mag best, en bokken mag ook, maar niet gericht jouw kant uit. Ook goed dat je hebt leren zien dat de fout bij jou lag, en dat je dit gedrag onterecht als angst hebt geinterpreteerd.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:55

Dank je Cassidy. Dit is precies de reden dat ik bij iemand sta ( nou, ja ondertussen werk ik er zowat halve dagen Bloos ) die al dertig jaar paarden zadelmak maakt en dus eigenlijk altijd begeleiding heb. Eens moet de eerste keer zijn om een jong paard op te voeden, maar het is dus echt verdomd handig om er nog iemand bij te hebben ( en ondertussen een beetje oefenen met haar paarden onder haar leiding Knipoog ).