welke methode gebruik jij met vrij longere?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paix

welke methode gebruik jij met vrij longere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 19:21

welke methode gebruik je bui het vrijlongeren? gebruik je de lange zweep? of jaag je haar eigenhandig weg? kan je goed uitlegen wat je gebruikt want ik wil wat verschilende methodes uit proberen bij mijn paard.

Sonja_vR

Re: welke methode gebruik jij met vrij longere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:09

meestal heb ik alleen een halstertouwtje in mijn handen ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:12

OMG --> LO.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:25

ik heb een longeerzweep. maar die heb ik ook niet altijd nodig. ze loopt ook wel een beetje op mijn stem Knipoog

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:29

Ik heb er een zweep bij, maar probeer eerst op mijn stem, als hij niet luisterd gebruik ik de zweep.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:13

Wij hebben nu twee paarden staan die ik longeer.
De 10-jarige longeer ik met lange zweep, vooral als ik ze in galop wil ... draf en stap doet ze op stem.
We zijn nu ook pas begonnen met onze nieuwe 3-jarigen maar daar gebruik ik alleen een gewoon halster en longe bij. Ze heeft bang van een zweep (slechte ervaring) en slaat snel in paniek, dus haal ik die er uiteraard nog niet bij!
(Ze heeft nog maar 1keer aan de longe geweest en toen had ze heel veel bang omdat ze zo'n lang touw voor haar zag, maar even later werd ze weer rustiger)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 17:13

ik heb ook wel gehoord van longeren met je lichaam! dat je op haar afloopt en met je handen wat doet enzow weet iemand daar wat van?

MissDuveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:52

zelf heb ik er een longeerzweep bij, maar dat komt meer omdat het paard anders op mij afloopt. Het verschilt gewoon per paard, als het bijvoorbeeld gewend is om te longeren moet je het gewoon eens proberen zonder zweep. tip: hou hem wel in de buurt, mocht je hem toch nodig hebben, dan hoef je hem niet eerst op te halen Knipoog

@loveamira: Ik longeer zelf nog wel eens met alleen een touwtje in mn handen, en doormiddel van mij handen te bewegen gaat het paard in dat tempo lopen. Dat heet Freestylen. zelf vind ik dat erg leuk omdat je je paard dan helemaal vrij kan laten lopen en duidelijk laat zien wie "de baas" is zonder zweep enzo.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:55

Gewoon met een rij zweepje in de hand. Ze loopt op m'n stem. Maar als ze eens ettert (uit de galop komen,..) komt de zweep er aan te pas. gewoon even op de laars kletteren, of op de grond of gewoon met de buitenhand dragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:58

Voorheen longeerde ik vrij met zweep, en liet het paard naar het hek to draaien. Tegenwoordig vraag ik om een draai naar binnen toe, en heb de carrot stick met savvy string in mijn handen. Methode Clinton Andereson.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:52

ik heb ook wel eens wat gehoord over echt met je lichaam. zonder zweep. je loopt naar het paard toe en het paard loopt van je weg. je beweegt je hand naar vooren en je paard gaat harder enz.. als iemand daar wat over kan vinden? zou die het dan hier willen plaatsen of een personlijk bericht willen stuuren.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:25

Het ligt er aan met welke paarden ik werk en wat voor oefeningen ik ga vragen.
Met mijn oudste kan ik bijna alles met alleen een dressuurzweep en de meeste dingen ook zonder iets. Met mijn jongere pak ik toch meestal een longeer of menzweep. Maar ook hij kan de basis zonder iets.
Als ik met 2 of meer tegelijk werk neem ik een longeer en een dressuurzweep.

De basis zoals verschillende tempo's, van hand veranderen en komen kunnen allemaal zonder dat ik iets bij me heb, maar omdat ik ook moeilijkere figuren vraag heb ik toch vrijwel altijd een zweep bij me (of 2).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:37

meestal gebruik ik een longerlijn om aanwijzingen mee te geven.
Het ligt eraan in wat voor bui we zijn.
ik heb het ook wel eens zonder touw gedaan alleen met mijn lichaamstaal, dat lukt me alleen als ik me goed kan consentreren

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:58

Ik heb een gewoon zweepje met een lang touwtje er aan, zodat ik met het touwtje op de grond kan slaan, want daar gaan ze altidj van lopen Tong uitsteken

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 22:15

maar ik bedoelde nou eigenlijk echt zonder zweep of iets! Boos! echt allen maar je lichaam en het paard!! Boos!:( snapt iemand wat ik bedoel?

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:52

loveamira schreef:
maar ik bedoelde nou eigenlijk echt zonder zweep of iets! Boos! echt allen maar je lichaam en het paard!! Boos!:( snapt iemand wat ik bedoel?

Ik heb er wel eens van gehoord dan moet je schuin achter het paard staan zodat hij gaat lopen en als je dan naar voren loopt dan gaat ie weer langerzamer en kan tot stilstand.

Ik heb ook nog ooit van een andere methode gehoord dan beweeg je met je handen met de snelheid van het paard. (Deze heb ik echter nog nooit gebruikt wil ik wel een keer gaan proberen)

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:55

Met zweep of gewoon met mijn stem. Ligt er een beetje aan welk paardje. Ik heb haar dan trouwens ook gewoon in draf, galop, stap etc. Niet alleen dat ik haar opjaag. Dat doe ik met een halster touwtje ofzo. Ik weet niet precies wat je bedoelde.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:07

Alleen stem.. Maar ik heb ook geen afgezet stukje, doe het in een wei.. En ja,, als ik dan met de zweep doe gaat ze van me weg, met stem blijft ze gewoon netjes bij me lopen. Ja

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:44

Plona schreef:
Ik heb er wel eens van gehoord dan moet je schuin achter het paard staan zodat hij gaat lopen en als je dan naar voren loopt dan gaat ie weer langerzamer en kan tot stilstand.

Ik heb ook nog ooit van een andere methode gehoord dan beweeg je met je handen met de snelheid van het paard. (Deze heb ik echter nog nooit gebruikt wil ik wel een keer gaan proberen)

jha dat bedoel ik! weet jij hoe je die methode kan doen van achter het paard staan en met je hand enzow?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:47

Kijk eens in een van de natural topics zou ik zeggen...
Ik denk dat je methodes als die van Emiel Voest en Monty Roberts bedoelt. Maar daar moet je je wel even in verdiepen voordat je er verantwoord mee aan de slag kunt. Succes!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:51

Meestal heb ik alleen een longeerzweep & gebruik die alleen als ze niet op mijn stem reageren..

Helemaal zonder iets longeren en met je lichaam het tempo aangeven, zou ik wel een keer willen proberen Ja

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:08

Ik longeer der met een longeerzweep erbij , want der is er geleerd dat als we de pas van der afsnijden met de zweep ze op de andere hand gaat!
Stap en draf doe ik zonder zweep , galop met omdat ze anders heel hard gaat draven.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 22:15

ik zal er even kijken!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:07

Ik gebruik "Kom maar!" als ik 'm bij me wil hebben, "Naar de hoefslag!" als ik 'm weg wil hebben en "Om!" als ik van hand wil veranderen en dat doe 'ie dan ook braaf. Die knoppen zaten er met 3 keer longeren op. Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is... Ik heb er wel een zweep bij om te wijzen, maar meer doe ik er niet mee.