Hoe geven jullie hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Hoe geven jullie hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 10:20

Hoe kan ik Anouar en Macy straks nou het beste hooi geven. Op de grond is geen optie, want dan gaat Anouar er in plassen en eet hij het niet meer, dat vind ik zonde. Een badkuip ben ik bang dat ze alles er meteen uittrekken en dat het alsnog op de grond ligt.
Kom maar op met ideeen

yyy

Re: Hoe geven jullie hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:23

hm ik leg gewoon het hooi op de grond. en als je het nou in een hoekje legt waar ze nooit met dr achterste komt?
anders mischien een ruif?

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:25

ik heb het hooi in een hooizak zo doet hij er wat langer over om het op te eten en valt er weinig op de grond

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:28

Ha...dat herken ik wel. Mijn Jazzje doet dat ook. Ik leg het in een schoongeveegde hoek onder de voerbak. Wat doet madam? Ze harkt het hooi daar weg met haar voorbenen, dan ligt het midden in de stal, dan plast ze er overheen en dan eet ze het op...
Ik laat het zo, aangezien ze het zelf doet en ze het wel op eet.
In jouw geval is het lastig. Je zou eens kunnen proberen om een speciekuip vast te zetten in een hoek en daar het hooi in te doen. Hieraan kunnen ze zich niet bezeren.... en het kost weinig geld, dus het is eens uit te proberen. Ik raad je wel aan het ding vast te zetten, want anders rolt hij zo de hele stal door en is ie zo kapot!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 10:32

Oja, het gaat om in de wei

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:32

Ik had het eerst altijd in een hooiruif , maar dit mocht niet meer ivm een hoestprobleem. Nu gooi ik het op de grond naast de waterbak, hier sopt ze zelf haar hooi in, dus dat is mooi.
Als ze op de grond eten is dat beter omdat dat de natuurlijke houding is en ze minder stof in de neus krijgt.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:34

Timmer dan een lage hooiruif in elkaar die je ergens op het land kan zetten.
Dan kunnen ze daaruit eten en verspillen ze niet zo veel.
Ze zijn alleen duur maar daarom zelf een beetje timmeren scheelt een hoop geld.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:34

Ik geef hooi in de paddock in hooinetten. Ideaal vind ik het, Ze staan zo uren te plukken in plaats van dat ze enorme happen nemen. Zo helpt het tegen verveling en is de manier van eten erg natuurlijk. Ik gebruik wel de hooinetten van Paardendrogist, zijn SUPER makkelijk te vullen en hebben veilige 5cm gaten. Daardoor is het hooi ook wat moeilijker te eten. De netten zelf bevestig ik met haken tussen 2 palen in, net van de grond af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:46

Sinds jaar en dag

Afbeelding

We hebben twee kratten staan, aan beide kanten van de wei 1. Heb er ook 1 op voorraad staan altijd, want ze gooien er ook mee Haha!

HC

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:50

dat van hc vind ik een erg goed idee!
ik ben ook nog steeds op zoek naar de beste manier!
ik geef het nu wel op de grond, maar heb dan ook het geluk dat ze er heel zuinig mee omgaan gelukkig. al met al verwdwijnt er natuurlijk nog steeds zat hooi in de bagger, wat gewoon erg zonde is.

ik heb een tijdje geleden ook zo;n soort topic als dit geopend, wat als tip nog naar voren kwam is van stenen een muurtje metselen, daarin een rubberen mat leggen, zodat het hooi niet op het zand ligt en de paarden er niet doorheen kunnen baggeren.

verder is een hooiruif natuurlijk nog een optie, alleen qua hoogte weer niet erg fijn
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 24-12-06 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:52

gewoon met je handen denk?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:53

Rachelle302 schreef:
gewoon met je handen denk?

Pling
idd!! je gaat gewoon de hele dag in de wei staan met de armen vol!! zo knoei je niets

Haha! Clown

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:58

Ik geef het ook gewoon op de grond.
Maar die bakken vind ik wel erg slim bedacht, een hooiruif hoog is niet goed inderdaat ivm stof.
En dat plassen doen ze om te voorkomen dat andere paarden er dan weer van eten, die hoeven het dan natuurlijk niet meer Clown Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:25

ik maak 2 x per dag een stuk of 6 hoopjes op de grond (modder) voor 3 paarden en ze eten het tot het laatste sprietje op.
Bij de vorige stalling werd het in badkuipen gedaan, dat ging ook prima, zou ik nu ook wel willen, maar we mogen niets neerzetten daar, dus doen we het maar gewoon zo

Het liefst zou ik gewoon die baal van 300 kilo in de wei laten leggen, maar dan flipt m'n weidegenoot, die is nogal zuinig met hooi voeren.....

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:31

Wij doen het op ongeveer dezelfde manier als HC, onze ruif is alleen iets groter. Verder wel aan alle zijkanten dicht, bevalt prima!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:33

roossie22 schreef:
ik heb een tijdje geleden ook zo;n soort topic als dit geopend, wat als tip nog naar voren kwam is van stenen een muurtje metselen, daarin een rubberen mat leggen, zodat het hooi niet op het zand ligt en de paarden er niet doorheen kunnen baggeren.

Ach Roosie, heb het slechts een half dozijn keer hier op Bokt geplaatst en nog vaker op PN Knipoog

De kratten zijn doodnormale kuub-kratten van de locale aardappel- en uiencoöp. We halen daar afgekeurde kratten met bijvoorbeeld een losse of missende plank gratis op. Spijker ik er weer op of vast en presto.
Het voordeel van de open structuur is dat het lekker ventileert en water er makkelijk uit loopt. Ook eventueel gruis valt er uit.
Een afdak boven het stro-hooi is een mensenoplossing. Behoorlijk maf ook eigenlijk. Aan de ene kant wordt geadviseerd stro in water te dompelen en aan de andere kant moet er een dak boven de ruif Gestoord
Van een afdak wordt het geheel topzwaar en onhanteerbaar. Deze kratten kun je nog gewoon zelf verslepen en als er eens een paar ravottende paarden tegenaan beuken schuift het simpleweg opzij.
Bovendien kunnen de paarden er zonder dak en steunpalen daarvoor volledig vrij bij.

Als het krat te gammel geworden is, pak ik een nieuwe en gaat de oude in de houtkachel Haha! Haha!

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-12-06 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:33

Ik leg diverse bulten neer, op de grond. En ver van de waterbak, zodat ze voor iedere slok water een stukkie moeten lopen. Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:34

doe het ongeveer hetzelfde als morrie, voer twee keer per dag een aantal hopen in de wei ( en helaas word er zo wel het een en ander verspild,maar ja heb ook het ideale systeem nog niet)
en de hopen idd ver uit elkaar zo dat ze verplicht stukken moeten lopen voor hun eten. Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:41

Laatst bijgewerkt door fjordnina op 24-12-06 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:41

wat je kunt doen is een paal in het land zetten en daar een hooinet aan hangen,weinig geknoei,eroverheen plassen kan niet,alleen gebruiken ze de paal dan soms wel om te schuren...
je kunt ook een ruif maken aan het hek van je wei,een oude bedbodem is daar heel geschikt voor.die zet je vast met touwen en dan kun je het hooi daar in doen..
wij voeren zelf wel op de grond,maar je kunt ook een speciekuip kopen,ze trekken niet meteen alles eruit,gaat meestal wel goed Haha!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:42

kun je nergens een hooinet hangen?
anders een hooiruif, kunnen ze urenlang bezig mee zijn Ja

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:45

om te voorkomen dat ze te veel zand binnen krijgen en omdat het anders wegwaait
(woon aan de kust) heb ik 3 van deze hooibakken gekocht
heb nu geen geknoei meer met hooi
en de paddock blijft daardoor schoon
er zit een (losse) ruif die het hooi naar beneden drukt..heel handig
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door unamie op 24-12-06 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:46

ik heb het in een badkuip, ze trekt er wel eens wat uit, maar niet heel erg.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:04

Ik leg het op een pallet. Meer om te voorkomen dat ze teveel zand binnen krijgen. Ze eten het daar netjes vanaf.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 15:48

Jullie hebben slimme oplossingen Ja Er zitten zeker een paar bruikbare bij. Ik ga eens kijken of ik ergens aan zo'n bak ofzo kan komen.
Het weiland is niet van mij, dus ik kan er niet hel bouwwerken neerzetten.

Een bak kan alleen niet te hoog zijn want dan kan de shet er niet bij