roossie22 schreef:ik heb een tijdje geleden ook zo;n soort topic als dit geopend, wat als tip nog naar voren kwam is van stenen een muurtje metselen, daarin een rubberen mat leggen, zodat het hooi niet op het zand ligt en de paarden er niet doorheen kunnen baggeren.
Ach Roosie, heb het slechts een half dozijn keer hier op Bokt geplaatst en nog vaker op PN
De kratten zijn doodnormale kuub-kratten van de locale aardappel- en uiencoöp. We halen daar afgekeurde kratten met bijvoorbeeld een losse of missende plank gratis op. Spijker ik er weer op of vast en presto.
Het voordeel van de open structuur is dat het lekker ventileert en water er makkelijk uit loopt. Ook eventueel gruis valt er uit.
Een afdak boven het stro-hooi is een mensenoplossing. Behoorlijk maf ook eigenlijk. Aan de ene kant wordt geadviseerd stro in water te dompelen en aan de andere kant moet er een dak boven de ruif
Van een afdak wordt het geheel topzwaar en onhanteerbaar. Deze kratten kun je nog gewoon zelf verslepen en als er eens een paar ravottende paarden tegenaan beuken schuift het simpleweg opzij.
Bovendien kunnen de paarden er zonder dak en steunpalen daarvoor volledig vrij bij.
Als het krat te gammel geworden is, pak ik een nieuwe en gaat de oude in de houtkachel
HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-12-06 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt