[AR] Hoe pony over zijn angst heen helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Hoe pony over zijn angst heen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 00:52

Ik heb al meerdere pony's voor de kar beleerd,
en bij allemaal ging het redelijk goed.
Natuurlijk, ze waren wel eens wat zenuwachtig en springerig, maar over het algemeen ging het allemaal goed.
Ik heb ook altijd hulp gehad van een prof. menner.

Deze menner heeft mij de laatste week ook geholpen met mijn shetlander.
Het gaat alleen wat moeizamer dan we gedacht hadden.

Mijn shetlander, Dribbel, heeft eerder voor de wagen gelopen. Ook fanatiek wedstrijden mee gereden etc. ( bij ex-ex-ex eigenaren Haha!)

Dus wij dachten, Die kunnen we zo weer voor de kar zetten.

Vorige week begonnen, eerst tuigje keertje op gelegd, Daarna erachter "mennen", ging allemaal super, Ze deed het alsof ze het elke dag nog deed. Haha!
Daarna een cavalettibalkje erachter gelegd,
Werd een béetje zenuwachtig tijdens het 1 rondje, maar was eigenlijk daarna wel over.
Dat een paar dagen door gedaan,
en vandaag dus het karretje opgehaald.

Eerst nog even geoefend, zonder karretje en het ging weer allemaal vlekkeloos.
dus, wij de stap maar wagen en we hebben dr voor de wagen gezet.

Bij het inspannen was ze súper braaf en bij de 1e paar stapjes ook nog, maar daarna begon het, gek doen, steigeren, bang zijn .. vreselijk om te zien. Het lijkt wel of ze bang is voor de 'hefbomen'(sorry, ben de naam kwijt.. Bloos )

We hebben haar gelijk weer uitgespannen en even weer rustig met dr gaan stappen.
Daarna nog een keertje weer geprobeerd, maar nu het karretje laat maar zeggen niet 'vast' aan Dribbel.
Dit ging al iets beter. Maar nog steeds vreselijk zenuwachtig en opzij lopen en raar doen enzo.

Ik net dus de oude eigenaren opgebeld, en die hebben me verteld dat de mensen waarvan zij dribbel hebben gekocht(ik hoop dat je het nog snapt Haha! )
Dat dribbel daar met karretje en al een keer onderuit is gegaan.
Daarna hebben ze dr nooit meer voor een karretje gehad.

Zou het een trauma kunnen zijn?
en zo ja.. hoe zou ik dit kunnen oplossen?

is er nog de mogelijkheid om ooit met dr te gaan mennen?

WonderLovee

Re: Hoe pony over zijn angst heen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:36

Met hem/haar praten Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:40

misschien kan hij een keer met een ervaren shet in het dubbelspan, dan zit hij ook niet opgesloten tussen de 'hefbomen'. Misschien dat hij zich dan minder opgesloten voelt en door de ervaren pony meegetrokken wordt.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:41

jah ,, ik denk wel dat ze een beetje een traume heeft p: ..
ze is dus gewoon bang dat ze weer onderuit gaat met karretje en al,,
ik denk wel dat na veel oeffenen enzo,, dat dribbel wel weer voor de kar kan ,, maar kweet niet hoe xD

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:48

ik denk dat het heel moeilijk gaat worden in ieder geval. heb zelf ook probleemen met me shet.

het ging altijd prima met het karretje. tot dat hij een keer ineens ergens ontzettend van schrok. hij ging d'r vandoor. was echt niet meer te stoppen. uiteindelijk stopte hij toen die vast zat tussen twee bomen.
gelijk uitgespant tuurklijk en hem & kar weer op de weg gezet. hij durfde niet meer in de buurt van 't karretje te komen, stond helemaal te trillen op ze benen, echt zielig Huilen

een tijdlang hebben we hem dus niet meer bij een kar in de buurt gehad, maar uiteindelijk toch wel kijken hoe hij d'r op zou reageren. niet dat ik van plan was weer met un karretje te gaan ryden, vind het nu veelste gevaarlijk met hem. voor hemzelf, maar ook voor anderen.
maargoed tog kijken of hij er misschien nu wel voor dUrfde. geen groot succes, nog steeds als de doods voor 't karretje.
we doen het nu heel rustig aan: eerst alleen nog maar gewoon tuig op (daarbij doetie niets) en dan gewoon rond het wagentje lopen die dan in de bak staat. hij mag er dan gewoon aan snuffelen en als die het eng vind of zoo lopen we gewoon weg. als dit helemaal goed gaat, proberen tussen de bomen te staan. niet vast, niet lopen. alles zo heel rustig opbouwen. en voordat we hem aanspannen, eerst ook oefenen met iets van un band.

wij doen nu af en toe de bak slepen. doe n we ook nog iets nuttigs Bloos

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 21:53

kim_wonder schreef:
Met hem/haar praten Knipoog

Graag serieuze reacties Ach gut

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:23

Die 'hefbomen' heet lamoen.

Verder zou ik deze pony gewoon voor de wagen zetten, iemand er naast laten lopen en rijden.
Stijgeren en achteruit lopen niet accepteren, gelijk voorwaarts drijven.
Met andere woorden niet te voorzichtig zijn en leiding nemen.
Zorg wel voor iemand met verstand van zaken die je begeleidt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:28

Citaat:
we doen het nu heel rustig aan: eerst alleen nog maar gewoon tuig op (daarbij doetie niets) en dan gewoon rond het wagentje lopen die dan in de bak staat. hij mag er dan gewoon aan snuffelen en als die het eng vind of zoo lopen we gewoon weg

Sorry, maar wat een onzin.

Geen paard vind zo een ding in het midden van de bak niet eng
En hij hoeft hem niet te zien, de kar hoort erachter te hangen.

Of wacht je tot hij zegt, baas ik ben er klaar voor??

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:22

als je het zo leest lijkt het inderdaad beetje onzinnig, margoed jij heb mij paardje niet gezien, die raakt volledig in paniek als je hem voor de wagen wil zetten.
dus wat jij zegt klopt niet: voor ieder paard verschilt

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:26

..oeps was nog niet klaar ..
maar goed mijn paard vind het wel degelijk eng als hij in de burt van een wagen komt. en dan begrijp ik ook heus wel dat hij er vOOr hOOrt te staan|o Nerd , maar goed ik begin bij 't begin en dat werkt al behoorlijk.
het is toch vrij logsich dat als een paard een zeer nare ervaring hebt gehad, je hem niet gelijk weer voor de wagen gooit Clown

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:13

Juist een paard met een nare ervaring, moet je er zo snel mogelijk weer voorzetten.
Lieve woordjes en snoepjes hebben weinig zin.
Ervoor en lopen, dan ervaren ze vanzelf dat die wagen ze echt niet opvreet.

En jongens weer nou eerlijk we hebben het over een shet Rolleyes en niet over een paard van 600 kg waar je niks tegen begint.
Met 2-3 man kun je een shet echt wel onder controle houden....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 04:03

Citaat:
Met 2-3 man kun je een shet echt wel onder controle houden....

Helaas denken veel pennymeisjes dit ook en gaan zonder enig verstand van zaken hun shet voor een wagen knopen.
Ik kan toch wel uit ervaring spreken en je vertellen dat een shet wel behoorlijk sterk is (probeer mijn Nickey maar eens aan een halster naar het weiland te brengen, hij heeft al menig mens laten rennen) en een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Haal er eerst eens iemand bij die verstand heeft van mennen en de pony op de juiste manier en op het juiste moment voorwaarts kan drijven. Deze kan ook controleren of het tuig en de wagen wel goed zitten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 09:52

@ Napie 2-3 pennymeisjes of 2 volwassen kerels dat maakt nogal een beetje verschil dacht je niet Nors opkijken
Ik kan ook uit ervaring vertellen dat je een shet met 2 volwassenen echt wel aan kunt, een volwassen paard dus niet.
Maar helaas weten de meeste shettenmenners dat niet, aangezien ze nog nooit een paard voor de wagen gehad hebben, laat staan beleerd hebben!

Het andere advies had ik daarvoor al gegeven.

Mijn punt is gewoon dat een beetje soft doen en de pony uren/dagen naar een wagen laten kijken geen zin heeft, zoals Echwel ook al omschreef.
Soms moet je gewoon flink doorpakken, merkt de pony dat de wagen hem dan niet opvreet dan ontspannen ze vanzelf.

Het gaat hier om een pony die al eerder voor de wagen heeft gelopen en een ongelukje heeft gehad.
Doorpakken is dan gewoon het beste en als je dat niet wilt of kunt -> afscheid nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:04

Bij alle angst (of dat nou de kar of de hond van de buren of een spuitbus met vliegenmiddel of een bosje paardenbloemen is) werkt er maar 1 ding: paard confronteren met wat hij/zij eng vindt, en zolang hij ervoor weg wil lopen/protesteert hem ermee blijven confronteren.

NIET belonen voor z'n angst door voor het enge weg te lopen, dan krijgt je paard bevestiging dat het ding eng is.

Pas op het moment dat je paard rustig en ontspannen stilstaat bij dat enge ding beloon je je paard voor het feit dat het rustig is door weg te gaan/op te houden met 'het enge'. Die periode dat hij ontspannen stilstaat verleng je steeds verder, net zolang tot je bv je paard van top tot teen in de vliegenspray kunt zetten. Of in dit geval, tot je paard rustig en ontspannen (in eerste instantie los) tussen het lamoen staat.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:05

Ibbel schreef:
Pas op het moment dat je paard rustig en ontspannen stilstaat bij dat enge ding beloon je je paard voor het feit dat het rustig is door weg te gaan/op te houden met 'het enge'. Die periode dat hij ontspannen stilstaat verleng je steeds verder, net zolang tot je bv je paard van top tot teen in de vliegenspray kunt zetten. Of in dit geval, tot je paard rustig en ontspannen (in eerste instantie los) tussen het lamoen staat.

manie schreef:
Mijn punt is gewoon dat een beetje soft doen en de pony uren/dagen naar een wagen laten kijken geen zin heeft, zoals Echwel ook al omschreef.
Soms moet je gewoon flink doorpakken, merkt de pony dat de wagen hem dan niet opvreet dan ontspannen ze vanzelf.

Het gaat hier om een pony die al eerder voor de wagen heeft gelopen en een ongelukje heeft gehad.
Doorpakken is dan gewoon het beste en als je dat niet wilt of kunt -> afscheid nemen.

Deze 2 meningen staan toch wel wat tegenover elkaar. Ik ben het met Manie eens dat je bij een dergelijke ponie toch door moet pakken. Het is een gemiste kans door hem niet direct weer voor de wagen zetten, dat maakt het met het koppige karakter van een shet niet makkelijker op maar gezien zijn formaat kun je daar met een paar man toch wel wat aan doen.
Dit allen natuurlijk wel met iemand erbij die er echt verstand van heeft, en niet alleen de buurman die wel een paar sterke spierballen heeft er bij vragen. Gezien het feit dat de ponie weggezet is toen het angstig werd is hier van deskundigheid nog geen sprake. Het betreft hier dus een serieus probleem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:19

Juist omdat die angst er nu zo duidelijk is, is doorpakken volgens mij niet erg paardvriendelijk. Dat had wel op het moment zelf prima kunnen helpen. Maar na maanden of jaren zit die angst waarschijnlijk zo diepgeworteld dat dwang die angst alleen maar zal versterken.

Het wél paardvriendelijk oplossen - en waarschijnlijk met meer kans dat het gedrag niet terugkeert omdat je de angst structureel oplost - kan op de door mij beschreven wijze, nl belonen voor goed gedrag, en slecht gedrag (bang zijn) negeren. Dit is overigens gewoon het alom bekende 'gebruikmaken van diergedrag/dierpsychologie - hoe leren dieren', en niet mijn 'uitvinding'. Door een paar keer het paard te belonen als hij rustig wordt door te stoppen en níet direct door te pakken, maar het in stapjes aan te pakken, kan je zo'n angstcirkel goed doorbreken.

Wat ik had geschreven was overigens met name gericht op de opmerking van iemand dat de pony weg mocht lopen bij de kar als hij angst toont. Dát is dus precies wat je niet moet doen, want dan beloon je het ongewenste, angstige gedrag, en wordt het paard alleen maar banger.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 20:38

Ibbel schreef:
Juist omdat die angst er nu zo duidelijk is, is doorpakken volgens mij niet erg paardvriendelijk. Dat had wel op het moment zelf prima kunnen helpen. Maar na maanden of jaren zit die angst waarschijnlijk zo diepgeworteld dat dwang die angst alleen maar zal versterken.

Het wél paardvriendelijk oplossen - en waarschijnlijk met meer kans dat het gedrag niet terugkeert omdat je de angst structureel oplost - kan op de door mij beschreven wijze, nl belonen voor goed gedrag, en slecht gedrag (bang zijn) negeren. Dit is overigens gewoon het alom bekende 'gebruikmaken van diergedrag/dierpsychologie - hoe leren dieren', en niet mijn 'uitvinding'. Door een paar keer het paard te belonen als hij rustig wordt door te stoppen en níet direct door te pakken, maar het in stapjes aan te pakken, kan je zo'n angstcirkel goed doorbreken.

Wat ik had geschreven was overigens met name gericht op de opmerking van iemand dat de pony weg mocht lopen bij de kar als hij angst toont. Dát is dus precies wat je niet moet doen, want dan beloon je het ongewenste, angstige gedrag, en wordt het paard alleen maar banger.

Ik heb het vanmiddag eens geprobeerd op de manier wat jij zei,
Ik ben het niet eens met het gelijk doorpakken, wat anderen zeiden.
Maar jouw manier bevalt me prima Haha!
Ik kreeg haar zover dat ze voor het wagentje ging staan, gelijk belonen, toen de wagen vast gemaakt, nog steeds súper braaf
en daarna een paar stappen gedaan. ging ook super.. dus. ik weer belonen.
en toen geprobeert een rondje te stappen.
Heel heeel erg zenuwachtig, maar zonder gek doen of steigeren etc.
Na dat rondje hebben we dr gelijk uitgespannen en uitvoerig beloond.

Morgen proberen we het weer Haha!

Wie nog meer tips heeft of iets.. altijd welkom natuurlijk Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:25

M_aaike schreef:
Ik kreeg haar zover dat ze voor het wagentje ging staan, gelijk belonen, toen de wagen vast gemaakt, nog steeds súper braaf

Wat is dit anders dan dan "wij" gezegd hebben?
Wanneer wij doorpakken dan wil dat niet zeggen dat we hem bij kop en kont grijpen, in de houdgreep nemen, vastsjorren en vorvolgens rond gaan sleuren. Ik vind het perfect wat je gedaan hebt!
Wat ik bedoelde was niet weken zitten proberen of ie netjes naar de kar wil lopen die in de bak staat. Dat doet bij mij geen enkele ponie al loopt ie al 15 jaar aangespannen.
Succes!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:33

interessant onderwerp, ik pak ff een sticky Haha!

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:26

BlackDevils schreef:
M_aaike schreef:

Wat is dit anders dan dan "wij" gezegd hebben?
Wanneer wij doorpakken dan wil dat niet zeggen dat we hem bij kop en kont grijpen, in de houdgreep nemen, vastsjorren en vorvolgens rond gaan sleuren. Ik vind het perfect wat je gedaan hebt!
Wat ik bedoelde was niet weken zitten proberen of ie netjes naar de kar wil lopen die in de bak staat. Dat doet bij mij geen enkele ponie al loopt ie al 15 jaar aangespannen.
Succes!

Hmm.. dan hebben we elkaar gewoon verkeerd begrepen Knipoog
Wat ik doorpakken vindt, (wat ik hier in de buurt nog wel eens zie, ) is de pony er doorheen ''slaan''.
Dus, voorbeeldje, voor de kar zetten, en als ze begint te steigeren zweep erbij en slaan maar.. Frusty
Dit vind ik geen manier van doen, en toen hier mensen in dit topic zeiden, doorpakken, dacht ik gelijk aan zo'n soort manier Knipoog
Maargoed, er zijn dus verschillende manieren van 'doorpakken'.
Mijn excuses Haha!

Ook heb ik nog nooit geprobeerd of ie netjes naar de kar wil lopen.
dat heb ik met geen 1 enkele pony gedaan, dus waarom met deze wel Verward

Ik ga vanmiddag proberen haar nog een keer weer voor de kar te zetten, en kijken of het weer net zo goed gaat als gisteren.

En trouwens, ik zat na te denken, wat vinden jullie beter?
Elke dag eventjes voor de kar, of om de dag?
Ik zat er aan te denken om het elke dag te doen, zodat ze er regelmaat in krijgt en er eerder aan went.
Maar ik weet niet wat jullie beter vinden?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:31

Hoe vaker hoe beter
Als het kan 2x per dag, hoeft dan geen uren, maar maak er een gewoonte van.
Dus voor het voeren even inspannen, als het goed gaan 1 rondje uitspannen en eten..

Dat is dus doorpakken, er is nergens bedoeld met geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:32

Ik vind het hartstikke goed wat je nu doet
ik zou gewoon elke dag wat doen ,
maar niet teveel in 1 keer Lachen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:50

Moet je jezelf niet eens afvragen hoeveel ervaring je werkelijk hebt, als je niet meer weet hoe je die hefbomen ook alweer noemt?

*maakt al jaren paarden zadelmak met zo'n, ehm hoet heet 't ook alweer, redelijk hard kussen wat de pasvorm van de rug van een paard heeft*

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 15:09

Albertine_N schreef:
Moet je jezelf niet eens afvragen hoeveel ervaring je werkelijk hebt, als je niet meer weet hoe je die hefbomen ook alweer noemt?

*maakt al jaren paarden zadelmak met zo'n, ehm hoet heet 't ook alweer, redelijk hard kussen wat de pasvorm van de rug van een paard heeft*

*zucht*
Lees mijn tekst eens goed door.
Staat er niet.. een prof. menner helpt me hierbij..
En.. ik heb mijn koetsiersbewijs en heb elke week menles.
heb jij trouwens nooit dat je een woord op het púntje van je tong ligt, maar dat je hem tóch niet weet? Haha!

alleen ontopic reacties aub

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:13

Albertine_N schreef:

Haha! Haha!