Naturals! Help ff! Hoelang niet rijden, na bevalling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pirelli_girl

Naturals! Help ff! Hoelang niet rijden, na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 23:57

Heeft er iemand enig idee hoelang je niet mag rijden op je merrie als ze is bevallen? Het gaat om het paard van m'n nichtje, die een vorige week een heel lief veulentje heeft gehad Lachen

Ik hoor het graag!

Groetjes Pirelli_girl

luxje

Re: Naturals! Help ff! Hoelang niet rijden, na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 02:25

Ik gaf altijd sowieso 14 dagen complete rust, zodat de baarmoeder weer kan slinken en dergelijke.
Daarna begon ik rustig aan de merrie te wennen dat ze van het veulen af moest.
Geloof dat ik er met een week of 4 weer zo'n beetje opzat.
ben overigens geen natural Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:44

Nou,aan deze extreme natural moet je het ook niet vragen,want mijn paard staan na haar bevalling nu al bijna een jaar stil. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:52

Maar euhm, misschien een stomme (toch wel serieus bedoelde) vraag.. in de natuur moet een merrie toch, samen met haar veulen, ook al zeer gauw na de dracht weer met de kudde mee kunnen lopen en bewegen? (En dat zijn grotere stukken dan gewoon in een weiland staan en is dus niet te vergelijken) Ze kunnen ook niet achterblijven maar moeten meteen weer lopen, lopen, lopen, volgens mij.. of zit ik nu erg fout?
(En maakt de ruiter erop dan veel verschil? Aangezien ik zelf eens een natural heb zien zeggen op bokt dat een ruiter echt niet zoveel verschil maakt qua belasting voor een paard.. en nee, ik ga dit niet opzoeken, maar ik weet zeker dat ik dit een natural heb zien zeggen ergens)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:55

Je kan vrij snel weer rijden na de bevalling ja.(paar weken)
Gewoon rustig opbouwen.

Ik heb dat niet gedaan omdat ik haar gewoon even lekker moeder wilde laten zijn.
Niet meer en niet minder.
Ze kan het allang aan,maar ik had de zin niet om haar weer op te pakken.
Ik ga haar in Januari weer oppakken,en rustig aan trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:07

Daarnaast is het niet alleen wat de merrie lichamelijk aankan. Je hebt ook te maken met haar moedergevoelens èn met het veulen.

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 23:02

thks voor de tips Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 23:13

WildWings schreef:
Maar euhm, misschien een stomme (toch wel serieus bedoelde) vraag.. in de natuur moet een merrie toch, samen met haar veulen, ook al zeer gauw na de dracht weer met de kudde mee kunnen lopen en bewegen? (En dat zijn grotere stukken dan gewoon in een weiland staan en is dus niet te vergelijken) Ze kunnen ook niet achterblijven maar moeten meteen weer lopen, lopen, lopen, volgens mij.. of zit ik nu erg fout?
(En maakt de ruiter erop dan veel verschil? Aangezien ik zelf eens een natural heb zien zeggen op bokt dat een ruiter echt niet zoveel verschil maakt qua belasting voor een paard.. en nee, ik ga dit niet opzoeken, maar ik weet zeker dat ik dit een natural heb zien zeggen ergens)

Klopt, wat het lopen in de natuur betreft in ieder geval, maar de ruiter erop maakt wel degelijk verschil. Een gewicht op de rug is eigelijk wel zoiets tegennatuurlijks dat je eigelijk alleen maar een natural kunt zijn als je een paard aan zijn lot overlaat op een plek waar hij lange zwerftochten kan maken.

Dit kan niet en de mens wil wel plezier hebben van het paard, dus klimt het op de rug. Het enige waardoor je de naturals kunt onderscheiden van de anderen is dus door het houden van het paard. Ze rijden dan wel, maar laten het paard zoveel mogelijk in zijn natuurlijke waarde. Eigelijk is dit dus heel krom Haha!

Een ruiter is een groot verschil voor een paard. Ga maar na, wat krijgt een wild paard nu op zijn rug? Het enige wat dat kan zijn is een roofdier en die laat het paard echt niet zolang lopen. qua belasting maakt het dus wel degelijk iets uit.

Terug naar het onderwerp: Ik zou ook 2 weken volkomen rust geven en daarna kalm aan weer oppakken.