crosslink = bitless bridle ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

crosslink = bitless bridle ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 16:22

Hoi,

Ik ben het even kwijt. Al die benamingen voor bitloos rijden......

Is nu een crosslink hetzelfde als een bitless bridle ? En kan je van een crosslink ook een sidepull maken ?

Groetjes,

Maris

smurf1988

Re: crosslink = bitless bridle ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:23

hangt er vanaf welke variant je koopt. Ik heb net een crosslinks van www.goedhard.nl gekocht. Die kan ook versteld worden als sidepull & al bithoofdstel Ja

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 16:53

Hoi,

En is de crosslink van Goedhard ook een bitless bridle ?? dus met gekruiste kinbandjes.

Groetjes,

Maris

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:54

jup Ja

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:14

Van de bitless bridle kun je ook een sidepull maken hoor Lachen Dan heb je alleen geen keelriem, maar als je zelf een leren bandje hebt kun je heel gemakkelijk zelf een keelriem maken, of gewoon zonder rijden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 13:02

_elske_ schreef:
Van de bitless bridle kun je ook een sidepull maken hoor Lachen Dan heb je alleen geen keelriem, maar als je zelf een leren bandje hebt kun je heel gemakkelijk zelf een keelriem maken, of gewoon zonder rijden.

Hmmm.
Maar ik wil behalve een sidepull ook een gewoon (halster)hoofdstel hebben, zodat ik ook met bit kan rijden.
Bitless bridle hoor ik zeer verschillende verhalen over. Veel paarden schijnen het systeem toch niet te snappen.

Groetjes,

Maris

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:46

ik heb er juist veel goede ervaringen over gehoord, en heb er zelf ook goede ervaringen mee. Bovendien: als een paard de bitless bridle niet snapt, dan snapt het de crosslink ook niet.

Ik weet niet hoe jij rijd, want als je volledig met je handen stuurt en remt dan krijg je hier idd problemem mee. Ik maakte wendingen e.d. als op mijn zit, en voor mij is de bitless bridle dus ideaal. Er is weining veranderd als met bit. Maar als jij graag een bit aan je hoofstel wilt hangen kan je idd beter een crosslink kopen ;P

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:33

Maris schreef:
Hoi,

En is de crosslink van Goedhard ook een bitless bridle ?? dus met gekruiste kinbandjes.

Groetjes,

Maris

Hij heeft niet echt gekruiste kinbandjes, maar bandjes die onder de hele kaak en wang doorgaan zegmaar, volgensmij is dat wat anders dan bitless bridle.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:40

De echte Bitless Bridle heeft gekruiste keelriempjes zeg maar , die gaan dus onder de kaken door.
Dit systeem heeft de Crosslink van Goedhard ook.

Dan heb je het bitloze Voest-type hoofdstel waarbij de kinriempjes kruisen , dus alleen onder de kin , die geven de zijwaartse druk op de kin , en niet op de kaak zoals de Bitless Bridle. Dit is dus de Voest , of die van Ruitersportshop of die van Innova Tack onder anderen.

De Cross-Rope-Bridle maakt ook gebruik van het kruisende onder de kaken , met daarbij dan nog het voordeel dat de rem gewoon zo werkt als bij een touwhalster : druk op de neus en niet dat om het hoofd samentrekkende wat je bij de gekruiste riempjes hoofdstellen hebt.

Min Innova Tack halster-hoofdstel heeft extra ringetjes aan de zijkanten van de neusriem zodat je hem als side-pull kunt gebruiken. Een beetje creatief iemand kan daar ook wel een bitless bridle mee maken.

Maar op zich kun je met andere halster-hoofdstellen ook wel wat fabriceren dat je er bitloos mee kunt rijden , en je kunt er altijd nog een hackamore of Indian Bosal aan vast maken ipv. een bit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 14:38

Dank jullie wel voor alle info !
Maar of het nu gemakkelijker is ?? Hihi.

Jouw halsterhoofdstel zou de oplossing zijn Pmarena. Maar ik wil dunne beta biothane riempjes en geen wit onderlegde neusriem.....

En een hackamore, daar heb je vaak weer kortere bakstukken voor nodig ( kan wel bij die van Pmarena, omdat dat hoofdstel super verstelbaar is, dacht ik ) en de mogelijkheid om de neusriem te verwijderen, lijkt me niet kunnen bij een halsterhoofdstel !?

Groetjes,

Maris

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:01

Nij de mijne heeft normale breedte riempjes , en de mogelijkheid om de neusriem te verwijderen. Hoe dat bij andere HH zit dat weet ik niet. Als je de neusriem eraf haalt ben je natuurlijk wel de halster-functie kwijt , maar je kunt de neusriem ook laten zitten en boven of onder de neusriem van de Hack uit laten komen , dat doen ook zat mensen. Het is maar net wat je wilt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:32

pmarena schreef:
Dan heb je het bitloze Voest-type hoofdstel waarbij de kinriempjes kruisen , dus alleen onder de kin , die geven de zijwaartse druk op de kin , en niet op de kaak zoals de Bitless Bridle.

Bepaald niet correct Pmarena.
Maak een tekening met de krachtlijnen en ontleedt die.
HBO 3 moet je daarbij kunnen helpen. Wellicht leuk om aan de leraar natuurkunde voor te leggen.

De kracht op de kaak bij een Cooke-hoofdstel is nihil door het geringe hoekverschil tussen kaaklijn en kruisende teugel.
Bij de ooit door Meroth bedacht oplossing onder de kin door is de hoek die de teugel maakt veel groter, dus de component loodrecht op die kin eveneens.
De veel grotere kracht op de onderkaak bij de Meroth(Voest)-optoming is evenwel niet de crux van het verschil.
Bij het Cooke-hoofdstel is er een significante cue achter de oren mogelijk, net als bij een stang.
Bij de Meroth-oplossing is deze afwezig, net als bij een trens.
De Meroth-optoming en de Cooke-optoming zijn net zo verschillend in EFFECT als trens en stang.

Een kanttekening die ik maak bij een eerdere opmerking is dit topic over het niet begrijpen door paarden is dat het paard natuurlijk niet hoeft uit te vinden wat de ruiter wil. De ruíter moet dit aan het paard duidelijk maken en een goed begrip van welk effect je handelingen hebben is daarvoor essentieel. Als de ruiter geen idéé heeft welk effect een cue met een teugel heeft, hoe moet het páárd er dan een begrijpelijke opdracht van maken?

HC

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:52

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:47

Tinkerloos schreef:
Hier staan de effecten van de meeste bitloze optomingen:
Bitloze optomingen drukpunten test.

F&I verdienen alle lof voor het doen van een gestructureerd onderzoek. Ik aarzel dan ook er een kanttekening bij te plaatsen omdat dit als negatieve kritiek gelezen kan worden ook al is het dat niet.

Ik grijp daarom liever naar de vergelijking met wederom stang en trens welke met een onderling diametraal verschillende teugelvoering gereden moeten worden. Het zou volstrekt incorrect zijn beiden te beoordelen met dezelfde teugelvoering.
Bij de verschillende bitloze optomingen is er een nog veel grotere verscheidenheid in daarbij behorende teugelvoeringen.

HC

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 02:54

Huertecilla schreef:
pmarena schreef:
Dan heb je het bitloze Voest-type hoofdstel waarbij de kinriempjes kruisen , dus alleen onder de kin , die geven de zijwaartse druk op de kin , en niet op de kaak zoals de Bitless Bridle.

Bepaald niet correct Pmarena.
HC

Je kan er een heel gedetailleerd uitgeplozen verhaal van maken , maar bij de 1 zitten de riempjes rond de kin , bij de ander zitten ze rond de kaken. En dat is het grootste verschil tussen beide optomingen.

Soms is het wel prettig om gewoon de verschillen simpel uit te leggen , wil iemand dan dieper erop in gaan dan kan dat daarna. Is men niet op zoek naar die diepere info dan is je antwoord voor niks want wordt het niet gelezen , vandaar dat ik het graag simpel hou.
Daar zijn de meeste mensen op Bokt het meest mee geholpen Knipoog