Touwtjes ? Help me.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maud_23

Touwtjes ? Help me.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 23:28

Ik las een keer op bokt dat iemand als bijzetjes 'touwtjes' gebruikte bij het longeren. Kan iemand me uitleggen waar dit goed voor is, en hoe het werkt? Een plaatje ter illustratie zou handig zijn.. En wat voor 'touwtjes' zou je dan moeten gebruiken?

dierfysio

Re: Touwtjes ? Help me.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:27

google eens op Lammert Haanstra: hij is longeer-deskundige en gebruikt die touwtjes. je moet wel echt weten hoe 't moet! dus niet zomaar zelf gaan knutselen; dan kun je onbedoeld je paard kwaad doen.

ik longeer zelf ook vaak zo, vind het erg fijn werken. maar heb daar wel cursus in gehad Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:31

dierfysio schreef:
google eens op Lammert Haanstra: hij is longeer-deskundige en gebruikt die touwtjes. je moet wel echt weten hoe 't moet! dus niet zomaar zelf gaan knutselen; dan kun je onbedoeld je paard kwaad doen.

ik longeer zelf ook vaak zo, vind het erg fijn werken. maar heb daar wel cursus in gehad Haha!

precies,ik vind touwtjes zelf beter(voor mezelf dan ) dan de bijzetteugels want die moet je steeds verstellen enzo...en aangezien de bijzet teugels van ons wat stug zijn zijn ze wat moeilijk verstelbaar...
zo irri Tong uitsteken hehe

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:14

hoii, bedoel je zoals hij die fries op de voorpagina heeft bijgezet? want ik weet echt niet waar je het anders kan zien he je het moet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:15

--> LO

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:11

Je kunt gewoon touw van de bouwmarkt nemen, ik gebruik dat wit touw wat ze op rol per meter verkopen, je hebt het in verschillende diktes. Neem niet te dun, want dan kan het snijden, maar ook niet te dik, want dan is het erg stug.
Je kunt op verschillende manieren bijzetten. Ik doe het op de volgende manier:
Vouw het touw op de helft dubbel, bevestig aan het ringetje van de longeersingel onder de buik, haal het van binnen naar buiten door de bitringen en bevestig het aan beide kanten aan het onderste ringetje van de longeersingel, zo kan hij lekker voorwaarts-neerwaarts lopen.
Wil je meer weten over longeren en bijzetten adviseer ik je het boek van lammert haanstra te kopen (is niet zo duur, is een pocket)
succes!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:40

ik longeer zo ook. erg makkelijk. maar neem wel touw dat niet snijd Knipoog dat lijkt me wel handig Tong uitsteken hehe

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:25

Hoeveel meter heb je ong nodig?
En maak je dat gewoon met knoopjes vast? Is dat niet lastig steeds met erop en af doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:29

Ik longeer ook op de manier van lammert harmstra. Voor mijn paard van 1.66 gebruik zo ongeveer 6 meter. Ik zet het vast met een veiligheidsknoop, een keer aan het touw trekken en het is los.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:33

Ik doe in het midden van het touwtje en knoopje dan weet je bij de middelste ring altijd waar het midden van het touw zit en als je paard aan een kant vast zit trekt ie het niet zo snel scheef.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 08:14

Daarvoor heb je een longeersingel nodig en een touwtje van ongeveer 5 meter. In het midden van het touw leg je een knoopje - zodat je weet waar het midden is.

Als je je paard dan wil bijzetten zoals beschreven in het boekje van Haanstra:

Je legt het midden van het touwtje bovenop de longeersingel (niet door de bovenste ring, er gewoon bovenop), en dan laat je het aan beide kanten van de paard via de bovenste ringen van de longeersingel naar het bit lopen, door de bitringen, en dan weer terug naar de zijkant van het paard, waar je het vastmaakt aan een lagere ring. Het voordeel tov bijv bijzetteugels is dat het touwtje door de bitringen kan schuiven.

Of

Je doet hetzelfde, maar ipv het terug te laten lopen naar de zijkant van het paard, laat je het naar de ring tussen de voorbenen van je paard lopen en maakt het touwtje daar aan vast.

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:51

Hier een fotootje van hoe ik het doe.

Afbeelding

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:39

Doet het niet?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:25

ik heb er aan de uiteinden musketonhaken aan dat je het gemakkelijk vast kunt klikken. en van die dingen. S-vormige dingen, waardoor je het touw langer en korter kunt maken. Knipoog

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:57

hey, ik vind wel dat je hier goed moet neerzetten dat het niet te strak moet! want iemand had het hier gelezen en had die touwtjes zo strak gedaan dat het paard niet meer vooruit wou maar alleen maar achterwaards om onder de pijn en druk van de teugels vandaan te komen. zij maar mopperen op het paard. tja als je iet beter weet Lachen dus vandaar dat ik het hier even op zet nu als je dit leest. niet te strak!

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:49

Hallo,
wat jij schrijft loveamira, is op zich wel waar.
Alleen vraag ik me af hoe je het een paard dan het beste aanleert of hem eraan laat wennen dat hij touwtjes om moet.

Ik lease een paardje en die kent dit helemaal nog niet. Hij is 12 jaar maar pas 4jr geleden ingereden en alleen maar buiten.
Hij loopt altijd met zijn hoofd in de lucht en is erg gespannen altijd.
Nu wil ik dus die touwtjes gaan gebruiken om hem meer zijn hals en rug te laten gebruiken.
Ik heb ze nu 1 x gebruikt en ze heel los gedaan, ze hingen niet helemaal slap want dan heeft het nog geen nut , maar wel zodat hij contact had.
Alleen lukte het voor geen meter.
Hoelang duurt het voor een paard eraan gewend is en dus dat punt op gaat zoeken zelf waar hij geen spanning heeft?

Hij wilde ook eerst niet voorruit omdat hij druk voelde. en ook zijn hoofd bleef hij helemaal hoog houden zodat de touwtjes strak bleven staan.
weet iemand hoelang dit duurt? En hoe je hem er aan kan wennen?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:41

tja de meeste paarden lopen wel. mischien is het dan handiger om een tielema teugel te kopen.. of een anderen echt bijzet teugel. zodat je goede gebruiks aanwijzing er bji hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:11

Ik heb ze de eerste keer nog losser gedaan. Gewoon slap zeg maar. Het verschilt per paard hoe snel ze er aan wennen. Zeker als hij helemaal niet gewend is om naar beneden te lopen duurt het wel even.

Wat ik de eerste keren deed met wat spanning er op was mee lopen. Gewoon paar rondjes aan de hand door de bak lopen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:22

Langzaam steeds een klein stukje korter maken en wat bij mij werkt is de volte stukje verkleinen en weer groter maken, dan gaat ie nageven

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:43

ik heb ze gisteren weer erop gedaan , erg los en ik had ze er snel weer af , hij maakte een paar keer een hele rare sprong , zo één waar hij zijn voorbeen omhoog gooit ( alsof je aan je neus wil krabben) en ik was bang dat hij zou blijven haken met zijn been....
Hij is echt nog niks gewend maar ik moet ergens beginnen toch?
Weet niet of ik er nu mee door moet gaan. Hij protesteerd heel erg ertegen.

groeten

mennietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:42

ik longeer ook met touwtjes ik heb daar ook les mee , maar je moet er zeker niet mee beginnen als je er niets vanaf weet
als je het dus wil gaan doen moet je het misschien eerst even aan iemand vragen die er wel wat vanaf weet
ik vind het prettig longeren omdat het paard zich zo makkelijk ontspant in de rug en de nagefelijkheid eigenlijk op een zachte manier gevraagt wordt
suc 6 ermee
ps : ik zou in het begin niet te lang met de touwtjes bezig zijn want je paard of pony kan last krijgen van spierpijn als hij of zij het niet gewent is