hoi,
ik zit met een probleem , mijn oudste merrie (13 jaar) is een heel dominante merrie. ze heeft tot haar 2 jaar in noorwegen in een kudde geleeft, ik denk wel dat het hierdoor komt dat ze zo dominant is. naar mensen is ze absoluut niet bazig maar juist heel onderdanig en voorzichtig. nu komt het, een aantal weken geleden was ik de mest uit de wei aan het halen en mijn honden lopen zoals altijd mee door de wei ,en plotseling grijpt mai(de merrie) mijn hond bij zijn staart en gooit hem in de lucht (hond is een volwassen stafford) om er vervolgens heen te spurten en te kappen met haar voorbeen naar de hond. ik riep natuurlijk direct naar het paard . mai kijkt heel verbaast naar mij en loopt snel weg. ik kan daarna ook niet meer bij haar in de buurt komen want ze loopt telkens weg . ik heb haar dus niet aangeraakt, enkel mijn stem even verhoffen. nu was ik daarjuist ook bezig in de wei, en ineens helemaal uit het niets sprint ze naar mijn hond en kapt naar hem, ook deze keer de zelfde reactie toen ik even op haar riep. ook bij mijn andere paarden is ze zo. ik heb 7 paarden en wou graag dat ze allemaal samen dag en nacht op de wei lopen, ik heb zo een 3 hectare met stallen. ik wou graag dat ze samen een kudde vormen, maar dit is bijna onmogelijk lijkt het wel. ik heb nu een keer of 5 geprobeert om mijn oudste merrie bij mijn andere paarden te zetten, en telkens eindigt dit in een bloedbad en ik die 2 paarden uit elkaar moet slaan. ik heb nog een fjordenmerrie die ook vrij dominant is en mijn haflinger geeft ook niet snel toe. meestal gaat het als volgt. mijn weien zijn in 4 stukken gedeelt, dus neem ik altijd een stuk waar geen paarden opstaan dus dat het voor al mijn paarden nieuw is en dan laat ik ze samen los op dat stuk. en dan begint het , mai "mijn oudste merrie" krijgt baya in het oog en omgekeert en ze vallen mekaar echt aan. omhoog gaan tegen elkaar en echt tot bloedens toe bijten. daarna staan ze meestal met hun achterhand naar elkaar en blijven stampen tot ik er op den duur moet tussen komen, en ik moet ze echt uit elkaar slaan en dan nog lukt het niet heel goed om ze uit elkaar te drijven. de laatste keer had baya en mai er beiden vrij hard door. zou het ooit lukken om al mijn paardjes bij elkaar te zetten ? en wie kan mij een uitleg en eventueel hulp geven ?
groetjes