Steigeren ... maar hoe??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mirte_

Steigeren ... maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 12:46

Amor heeft nu al flink wat kunstjes onder de knie , en pakt ze redelijk goed op , ik ben er nu zeker van dat ik haar wil leren om te steigeren , maar hoe??
haar schrikvermogen (zoals op het vd forum staat) is niet echt groot de laatste tijd.
het optillen van het been lukt wel , maar zij laat gewoon mij dr been optillen en dan leunt ze op mij .
zelfs naar veel herhalen doet ze nog hetzelfde...

iemand tips??

malouuu

Re: Steigeren ... maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:51

mijn shetje stond in eerste instantie heel leuk voor zich uit te kijken toen ik dr been optilde om dr te laten steigeren.

ik heb het samen met een vriendin geleerd, zij tilde het been op en ik duwde het halster omhoog en fokte dr een beetje op doog, ja te zeggen (als je snapt wat ik bedoel Knipoog )

dus gewooon ook met woorden een beetje opfokken om het zo maar te zeggen. en aa het halstertje iets opduwen.

daarna steeds meer op 1 commando gaan doen.

oja ik zeg het dr nog maar ff bij, erg goed consequent blijven, dus als jij niets zegt en stijgert, niet belonen.
anders komt ze dadelijk om de haverklap omhoog! Knipoog
Veel succes!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:31

als je het leert via het optillen van een been, en je moet daarna een keer een been optillen vanwege bv. een dokter die komt... en ze gaat om hoog... lijkt me niet zo'n goed idee om het op die manier te leren.

Ik heb overigens geen idee wat nu wel een goede manier is om steigeren aan te leren, daar ben ik zelf voor Banjer ook nog over aan het nadenken...

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:56

Banjer schreef:
als je het leert via het optillen van een been, en je moet daarna een keer een been optillen vanwege bv. een dokter die komt... en ze gaat om hoog... lijkt me niet zo'n goed idee om het op die manier te leren.

Ik heb overigens geen idee wat nu wel een goede manier is om steigeren aan te leren, daar ben ik zelf voor Banjer ook nog over aan het nadenken...

ligt eraan op wat voor een manier je het been optilt, en conse quent blijven offcourse

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:10

Ik zou met klem willen afraden om het paard het steigeren aan te leren.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:11

ik heb het vanmiddag geprobeert , en ik een methode waarmee ik het gene dat Banjer schrijft kan verkomen;
elke keer als ik het steigeren een paar keer geoefend heb die ik even haar in het compliment zetten ( doe ik ook door haar been op te tillen )

maar nu steigert ze als ik haar been optil , maar hoe kan ik dit uitwerken tot steigeren zonder optillen??

iemand tips??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:16

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:04

Ik vraag me dan eerlijk gezegd wat hij al allemaal kent, in je profiel zie ik alleen blok foto's en het compliment kent hij alleen met hulp?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 02:07

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:38

Ik wil me paard ook leren steigeren, ze kent nog niet veel. (Buigen, voetje geven en bezig met spaanse pas) Maar zij kan er geen misbruik meer van maken omdat ze al steigert. Onder het rijden bedoel ik dan, als ze iets eng vind of geen zin meer heeft. Nu kan ik er intussen makkelijk doorheen rijden, maar ik dacht als ik dit nou kan omzetten in iets positiefs? Maar nu weet ik niet hoe ik haar dit moet aanleren, en ik wil het niet doen via voetje optillen.. En welke commando gebruiken jullie erbij? (ernaast en vanuit het zadel)

Trouwens ik probeer het haar al aan te leren via targot stick en dan die aan te raken, maar ze snapt die na veel oefenen nog niet. Dus dit opgeven en iemand anders betere methode? Of dit doorproberen, tot ze hem doorheeft?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:40

Ik zou het nooit aanleren, hoe krijg je het dan ooit weer afgeleerd als dat nodig is? En waar is steigeren goed voor?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:46

Haha mijn paard laat ik noooooit steigeren. Je weet nooit!
@ Renske. Je paard maakt er nu al misbruik van zonder je het hebt aangeleerd. Stel je dan maaar eens voor hoe het wordt als je het wel aanleert.. Verder ben ik het eens met Banjer. Maar dit word een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:48

Volgens mij vinden de meeste pony's / paarden stijgeren ook niet zo leuk..
ik zou gewoon wat andere kunstjes doen Knipoog

Ik ben het ook eens met Banjer

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:04

@ SOET, ja nu maakt ze er misbruik van maar als ik het nou kan omzetten in iets positievs denk ik dat ze er minder misbruik van maakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:04

als je het goed aanleert maken ze er geen misbruik van, als een paard wil steigeren steigert ie toch wel, of ze het nu op commando kunnen of niet.
Ik ken paarden die doorgewinterde steigeraars waren. Commando eraan gezet en commando niet meer geven. probleem opgelost, maar vergt wel een zeer consequente hand

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:05

als jou was zal er mee stoppen...je paard gebruikt het nu al tegen je geen goed idee dus om veder te gaan....
want als jullie zo ver waren dan zou je zelf een manier weten die geschikt is om het aan te leren bij jou en je paard.
tevens is been trekken echt geen goede manier om het aan te leren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:49

hoe kan een paard iets wat ie niet op commando geleerd heeft tegen je gebruiken? (buiten dat ik daar zowiezo niet in geloof)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:53

Dat kan altijd das niet zo moeilijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:55

das weer een zin waar ik niks mee kan. best als je een mening hebt, maar argumenten zouden leuk zijn

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:50

Ik denk ook niet dat mijn paard het tegen me gebruikt. Ze probeert gewoon uit, ze is nu 6 jaar anderhalf jaar onder het zadel dus opzich kan dat best. En ik kan nu gewoon door steigeren heenrijden maar eerst was het dat ik oplossing ervoor vond, en dan vond zij weer een oplossing voor mijn oplossing en dan had ik daar weer een oplossing voor. Dus gewoon kijken wat ze allemaal kan..

Daarom wil ik gewoon proberen om het aan te leren ook, want tegen me gebruiken kan ze niet meer.. Maar is er iemand die het me wel wil uitleggen? eventueel via pm als je niet wilt dat alle jonge kinderen het ook gaan uitproberen..

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:45

Olifant schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Jol die weet zijn plek. Aan het begin was die wat voorzichtig met steigeren kwa durven. Alleen nu vindt 'ie het geweldig. Net's als zijn andere oefeningen.
Hij heeft er lol is. Hij weet dat steigeren dan 'goed' is en die er voedsel voor krijgt. Voor de rest heeft die in een omgang nooit ongevraagd gesteigerd.

Been optillen en dan steigeren aanleren, vind ik gewoon echt FOUT! Dan heb je het niet meer over VRIJHEIDSdressuur, maar over dwang dressuur.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:08

Olifant schreef:

Erg kort door de bocht. Dandy is sinds hij kan steigeren echt gegroeid in zijn VD-enthousiasme. Dat liggen word op een gegeven moment saai. En alle andere onderdanige kunstjes. Soms, als het warm weer is, of als Dandy al hard gewerkt heeft, vind hij het niks. Maar als het waait, dan bloeit hij op, gooit vol enthousiasme zijn benen de lucht in. Hij stond zelfs eens te hinniken tijdens het steigeren, echt zo'n tevreden hinnik.

Edit: Daarbij heb je vaak de steiger en de bok paarden. Sommige paarden zien je van veulen af aan al overal staan de steigeren tegen soortgenootjes, en mams. Anderen bokken meer. Nero zou ik er niet echt een plezier mee doen, ik heb zelfs ergens een foto waar Dandy richting Nero steigert, en Nero wegduikt, echt opzij duikt. Hij zal echt niet snel op zijn achterbenen staan.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 10:44

Amable schreef:
Ik vraag me dan eerlijk gezegd wat hij al allemaal kent, in je profiel zie ik alleen blok foto's en het compliment kent hij alleen met hulp?

ze kan nu al compliment zonder hulp , buigen , spaanse pas , pirouette , op het blok , en ik ben bezig met de spagaat ... dus ik denk dat ik er wel al aan ga beginnen Knipoog

even over de andere reacties

ieder heeft een ander paard , sommige die steigeren gewoon veel, en het lijkt me niet verstandig om jepony het dan aan te leren , oke
maar ik rij NIET meer op mijn shet dus zo kan ze het ook niet tegen me gebruiken.

Maaik: als je het been niet op mag tillen dan vraag ik me af, hoe dan? als het schrikvermogen van je pony ook niet erg hoog is (hoe het op het VD forum staat)

en ik denk dat mensen zelf we weten wanneer je je paard steigeren aan wil leren , en of dat verstandig is.

zo Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:57

Been optillen vind ik echt niet kunnen. Als je aan die methode denkt om het steigeren aan te leren heb je nog niet helemaal begrepen waar de vrijheidsdressuur om gaat en ben je nog helemaal niet toe aan het steigeren.
Er zijn genoeg manieren om het aan te leren zonder aan je pony te zitten. Vanuit de schrikreactie zoals je al zegt, maar ook vanuit het op of afstappen van het blok of vanuit de jambette/pas.
Een stap voor stap uitleg zal je ook van mij niet krijgen omdat dat gewoon niet kan. Elk paard is anders en je zal het zelf moeten uitvinden waar jou paard op reageert. Als je dat niet lukt zal je je moeten afvragen of jij of je paard wel aan het steigeren toe zijn.
Sommige paarden zijn ook nooit toe aan een bepaalde oefening.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:12

ieder heeft een ander paard , sommige die steigeren gewoon veel, en het lijkt me niet verstandig om jepony het dan aan te leren , oke
maar ik rij NIET meer op mijn shet dus zo kan ze het ook niet tegen me gebruiken.

je shet kan ook aan de hand tegen je gebruiken...