Ik heb een hele tijd geroepen dat ik op een NH manier (Als je dat uberhaupt zo kan stellen) met Tiko om wilde gaan, maar dat werkt gewoon niet zo. Ik, als NH leek, had en heb bij NH een idee voor me, dingen oplossen zonder te slaan of een andere vorm van geweld. Je paard moet je dan zien als leider, maarja....hoe verkrijg je dat???????
Tiko luister prima, loopt als een hondje achter me aan, komt als ik hem roep etc. maar wil hij iets niet, dan doet hij het niet, komt steeds minder voor, maar als het zover is, kan ik ook niets.
Zo ook met trailer laden, hij deed het niet, en toen zeiden mensen op stal, Natuurlijk met paarden omgaan gaat gepaard met geweld, als een veulen niet luistert, krijgt ie ook een opdonder van mama, idem zo voor paarden die rang uitmaken. Daar door ben ik een beetje in de war, wat is het begin, en wat het eind van NH??
Om even terug te komen op het niet willen laden, Tiko wilde niet, naar mijn idee verzet, geen angst, uiteindelijk met geweld erin gezet, kreeg ik van een vriendin te horen, dat ie nu misschien/waarschijnlijk meeloopt uit angst, en vanuit vertrouwen

Maarja, moet je paard niet eerst jouw als leider zien, en respect (is dit enigzins te vergelijken, meelopen uit angst of uit respect??) hebben, voordat hij jou kan vertrouwen??
EN heeft dat Tiko eigenlijk bijna altijd netjes braaf is en respect LIJKT te hbben niks te beteken, wat dus blijkt uit de momenten dat ik niks kan (denk dan aan staken als hij ver van huis is (ik heb het hier over staken naast, gaat steeds betr hoor, hij laat zich steeds sneller overhalen),
Niet de trailer in willen (hebben we nu opgeloste met gewld, en dagen daarna blijven oefenen, weet niet hoe het nu, een maand later gaat). Maar ik heb het ook over kleine dingen, zoals af en toe een keertje een ander kant op willen, omdat daar een lekker plukje gras staat??
Sorry, het is een lang, onduidelijk verhaal geworden, maar het is ook al laat

Ik heb geprobeerd in dit topic mijn twijfels omtrent de relatie TIko-mij, mijn omgang, de trailer aanpak, en mijn ideeden omtrent NH etc. van mij af te schrijven. Ik hoop dat iemand orde kan scheppen in mijn gedachten, en mij kan helpen of goed informeren.
Alvst bedankt
Liefs Myrthe