commando's verruimen / verzamelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

commando's verruimen / verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:33

Een tijdje geleden plaatste ik dit topic hier bij longeren :

viewtopic.php?f=123&t=686434

Sindsdien hebben we toch al wat vorderingen gemaakt. Ook onder het zadel is hij vlot, actief en heel erg ontspannen. Er is zelfs al een begin van nageeflijkheid!
Nu had ik toch nog n vraagje over het longeren :

De commando's stap / draf en galop zitten er al.
Maar wat zijn bijvoorbeeld de commando's om de draf te verruimen en dan opnieuw te verzamelen bijvoorbeeld? Dat in alle gangen eigenlijk... Of doen jullie dan bepaalde handelingen hiervoor?

Het longeren met balkjes lukt ook wel al aardig : nu heb ik 2 balkjes als maximum gelegd. ( een aan elke zijde). In het begin durft ie hier eigenlijk niet goed over, dan springt hij erover als of er een grote hindernis staat, maar tegen het einde aan draaft en gallopeerd hij er al mooi over.
Ook het stappen op de andere zijde lukt al aardig.
Vanavond ook maar ns een drafje doen ( hij is namelijk blind langs 1 kant).

Skippy01

Re: commando's verruimen / verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:03

ik maak meestal als ze al in de goede gang zit een klikkend geluid als ik wil dat ze harder gaat. ik neem als voorbeeld de draf. ik geef eerst commando 'draf' en dan als ze snel reageert, klik ik even met mn tong. als ze dan reageert zeg ik 'braaf'. zelfde geldt als ze langzamer moet, dan til ik mn hand (als paard linksom loopt mn linkerhand) een beetje op en zeg heel zachtjes ho. als ze dan langzamer gaat, zeg ik weer 'braaf'. als ik harder ho zeg betekent dat dat ze naar een langzamere gang moet, (van draf naar stap zeg maar) dus ik moet wel goed op mn stemvolume letten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:05

Ik zeg juist rustig Lachen Om de evrwarring te voorkomen, voor de rest hetzelfde als hierboven Lachen

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:32

Ik roep meestal "vooooorwaarts", of tactmatisch "kom kom kom" voor het verruimen. En "rustig" voor verzamelen. Als de aandacht verslapt "Ga door", mijn vz-paard snapt dit allemaal perfect. Natuurlijk gaat het commando geven in combi met lichaam communicatie.
Ik ben bij het longeren best verbaal, maar let ook erg goed op hoe ik mijn lichaam gebruik bij het longeren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:11

Ik leer het verruimen/verzamelen aan met behulp van de positie van de zweep. Zweep omhoog ( dus vanaf je schouder omhoog gericht maar wel richting zijn kont ) is ruimer, zweep horizontaal is doorlopen zoals je deed en zweep omlaag ( met de punt naar de grond ) is terugkomen, maar wel actief blijven ( van echte verzameling wil ik nog niet spreken, dat heb ik nog nooit bereikt aan de longe ). In het begin ondersteunen met stemhulpen ( en bij het verruimen heb ik ook wel eens een klein tikje nodig gehad ). Als ze het principe kennen, kan je het ook zonder zweep gebruiken met grondwerk, door met je arm in een bepaalde richting te wijzen, ideaal. Je moet het alleen wel heel consequent toepassen, anders reageren ze er niet meer op.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:08

Bij het verruimen in de draf zeg ik jep,jep,jep,jep:o
En in de galop prrrrrrrrrrrrrrr Bloos
en blijft reactie naar mijn mening even te lang uit GAUW!!!! en een drijfje met de longgeer zweep

Je kan zo veel comando,d geven al zeg je aap.
Als je maar consquent blijft en wel de zelfde comando,s geeft.
En ze leren het vanzelf wel hoor het kan alleen even duren,dus geduld is ook een schoon zaakje Knipoog

En idd je lichaams taal is ook zeer belangrijk.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:24

Als ik wil dat ze van gang verander ( bijv. van stap naar draf ) dan zeg ik gewoon drrrraf en als ze dat dan doet zeg ik braaf. maar als ze al in draf zit en ik wil dat ze verzameld gaat, zeg ik hoooo en dan vlak voor dat ze in stap gaat laat ik haar weer iets actiever lopen meestal door een: hup hup
Bloos dat gebruik ik ook als ze actiever moet gaan draven maar niet in galop moet gaan;)

je kan idd van alles gebruiken voor je comando, het moet wel een goed verstaanbaar zijn.En het liefst een kort woordje. maar als je het eerst in combinatie met de longerzweep gebruikt, dan doet ze het als het goed is na een tijdje ook alleen op stemcomando;)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:16

Je wil niet weten wat mijn commando is voor van hand veranderen, dus dat hij uitzichzelf omdraaid. Haha!

Voor verruimen klik ik met mijn tong, verzamelen gebruik ik verder nog niet. (het is nu meer van belang dat hij mooi voorwaarts loopt) Lachen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:41

Paula schreef:
Je wil niet weten wat mijn commando is voor van hand veranderen, dus dat hij uitzichzelf omdraaid. Haha!

Lachen

En dat is???? Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:35

roosa schreef:
Bij het verruimen in de draf zeg ik jep,jep,jep,jep:o
En in de galop prrrrrrrrrrrrrrr Bloos

De mijne moet juist terug naar een lagere gang bij prrrrr Clown

Naar hogere gang is voorwaarrrts (stap/draf/galop erachter)
Naar lagere gang is prrrrrrr. Bij echt niet luisteren hoooo!
Verruimen is: naar voooren
Terugkomen is: te- rrrrug
Halthouden is: prrrrr met het laatste stukje rrrr omhooggaand in toon
Wisselen van kant is: changez!
Maar het gaat grotendeels ook op lichaamstaal, het is maar net wat je zelf aanleert.

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:56

haha mensen zonder verstand van paarden denken dat we niet helemaal wijs zijn als ze ons dit 'horen' doen Haha!

ik gebruik; ssstappen, 'let op' drrraf, draaaven om te strekken, en kom! kom! kom! voor middendraf,
Gaaalop en vooorwaarts om in de galop te veruimen.
Tempo minderen is ru....stig, en hooo gebruik ik alleen bij het direct halthouden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:40

Ocho is nu een paar weken aan de longe, maar hij is al heel goed. En we werken helemaal niet lang of erg hard (kwartiertje max.). De commando's die hij al snapt zijn:
    Voorwaards: =lopen kreng
    Stappen: =terug naar stap
    Draf: =naar of terug van stap
    Galop: =naar galop
    Ho: = Stoppen
    Staan: = op je plaats blijven staan
    Kom maar bij me: = Hij mag naar het midden toe komen

Ik wil verder werken zodat hij ook changez en in elke gang het commando "Strekken" beheerst. Waarom zou je voor het verruimen in elke gang een ander woord gebruiken? Snap ik niet helemaal.
Maar jullie snappen wel dat ik heel trots ben op mijn kleintje

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:29

Ik gebruik DOOR om te verruimen in elke gang. Eerst door aansporing van de zweep erbij en nu gewoon alleen op stem. Verzamelen/verkorten door LANGZAAM ook weer voor alle gangen.