Volgen, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Volgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 11:49

Wat als je pony nou niet wil volgen?
Of een paar passen wel en daarna gaat ie gewoon stilstaan of een andere kant op lopen. Wat moet ik dan doen?

Alvast bedankt! Lachen

juliaaa

Re: Volgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:13

Ik ben ook een heel erg leek op VD-terrein, maar kan je hem niet "kom" leren?
Als hij komt krijgt hij een snoepje, dat is denk ik makkelijker om mee te beginnen, omdat je paard meteen prijs heeft als hij komt Lachen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:06

Dankjewel.. ik zal het proberen.. Lachen

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:55

je kan een koekje in je hand nemen, laat het hem eens ruiken, dan zal hij wel volgen, als je begint te stappen zeg je bv. volg, meestal zullen ze wel volgen als je een koekje in je hand hebt Knipoog na een aantal passen sta je stil en beloon je hem met lieve woordjes en uiteraard het koekje! dit kan je altijd uitbreiden, ook tot zo ver dat je geen koekje meer in je hand hoeft te houden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 19:39

Oke, bedankt! Ja

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:35

Ja dat kunnen wel proberen Linnie!

Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:38

Ten eerste is de vertrouwings band heel erg belangrijk natuurlijk..

het paard moet een reden hebben om je te volgen en verder zou ik inderdaad de tips van Bino pino proberen Ja

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:45

Heb het mijn paarden eigenlijk onbewust aangeleerd.

Begonnen met het consequent blijven in meelopen aan het halster: Naast mij, met het hoofd, achter mij mocht ook, maar voorbij mij betekende: stilstaan, achteruit, tot ze weer achter mij stonden en weer verder meelopen. Zo is het eigenlijk gekomen dat de paarden mij standaard gingen volgen.

En heb er geen lokmiddel voor nodig gehad! Zo leren ze namelijk ook jou waarderen en niet dat lekkernijtje in je hand!

Zo 'kent' die van mij ook het commando 'kom'. Ben daarmee begonnen tijdens het longeren. Als ze naar mij toe mochten komen zei ik: 'kom'. Momenteel als ik haar los heb kost het me ook nog wel eens een paar minuten 'kom' roepen, en zie je haar diverse afwegingen maken, maar uiteindelijk staat ze wel braaf naast me.

Je kunt het dan dus makkelijker met materialen oplossen. Paarden zijn gewoontedieren. Doe je het vaak en geeft het een bepaalde voldoening (jij die een trots gevoel hebt over je paard)? Dan zullen ze het meenemen in hun doen en laten.

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:04

Soms wil een paard ook niet meelopen vanwege de houding die je aanneemt. Als je je bvb heel erg afvraagt; 'loopt ie mee, loopt 'ie mee?' Dan doet ie het waarschijnlijk ook niet. Waarom zou die met zo'n erorme twijfelmeneer-mevrouw mee moeten?

Een rustige, ietwat gebogen houding kan helpen. Ook is de hoek belangrijk waarin je van je paard afloopt. Als je recht voor hem uitloopt, zal ie minder snel meelopen dan wanneer je vanaf zijn hoofd gelijk naar links of rechts loopt.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:32