Moeder aarde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Moeder aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 11:41

Naar aanleiding van het topic over wel-geen vlees eten wil ik de integraaldenkers graag een link geven.

http://www.motherearthnews.com/

Is al 35 jaar een ZEER interssante bron van info.
Wij halen nog steeds regelmatig in onze praktijk nuttige dingetjes uit 20 of 30 jaar oude tijdschriften.
Het boek over Selfsufficiency van John Seymore wat aan de wieg van deze revolutie gestaan heeft hebben we uiteraard ook en is nog steeds DE aanrader voor iedereen met zelfs maar een klein stukje tuin.
De herziene uitgave is

Afbeelding

Het is eigenlijk beschamend hoe weinig er in de maatschappij is doorgedrongen van wat al 35 jaar aktuele informatie over een existentiëler manier van leven is....

Dit
Afbeelding
is Moeder Aarde zelf Knipoog

Het 25 duizend jaar oude beeldje gedoopt Venus van Willendorf. Ik heb ter inspiratie een replica op mijn werkplek staan Haha!

Mijn eigen Moeder Aarde Lovers staat nu brooddeeg te kneden voor het brood voor morgen Kwijl

Dan nog EEN andere tip spelt Pling

HC

Jamezy

Re: Moeder aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:19

Ken het nog niet, maar klinkt echt super interessant! Heb m'n buik een beetje vol van deze consumptiemaatschappij...
Iedereen krijgt maar kinderen, fossiele brandstoffen raken op, er wordt ruzie (en dus oorlog) gemaakt over de stomste dingen, rotzooi wordt gewoon op straat gegooid, mensen roeien complete diersoorten uit en zetten vervolgens wanhopig alles op alles om bepaalde soorten toch maar in stand te houden... Misselijk
Overstromingen en aardbevingen te over, ijskappen die smelten, ontbossing, stijging van de zeespiegel, slinken van de ozonlaag...
Verwend, dát zijn we, en egoistisch bovendien!

Ik zie mezelf al gaan op m'n boerderijtje in the middle of nowhere, tussen m'n zelf gezaaide plantjes Dromen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 17:40

Jamezy schreef:
Ik zie mezelf al gaan op m'n boerderijtje in the middle of nowhere, tussen m'n zelf gezaaide plantjes Dromen Haha!

..en wij zitten zo in een bergvallei in andalucia Pling

Dit

Afbeelding

is Kerstmis 2004 Go jij! Go jij!

HC

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:44

Geweldig zeg!!!! Zo zou ik ook wel willen zitten

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:54

nairtje schreef:
Geweldig zeg!!!! Zo zou ik ook wel willen zitten

Zeker weten! Het is dat je voor het leven een dikke zak geld nodig hebt, zeker om zomaar te beginnen, anders had ik mezelf allang getrakteerd op een enkeltje zonnige bestemming Cool

Bergvallei in andalucia; klinkt afgelegen Haha! In hoeverre zijn jullie zelfvoorzienend, gezien de supermarkt vast aan de andere kant van de berg ligt?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:05

Was het een zuurdesembroodje HC? Haha!

Heerlijk, jaaaaaa.... Dat bedoel ik. Bedankt voor de tip Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 18:39

Nee Duncan, een deeg dat overnacht fermenteert. Zuurdesem lukt niet altijd en heeft ook 5 dagen doorlooptijd.
We bakken dus elke dag vers campobrood en daarbij elke week zuurdesem- en nog wat andere soortenbrood.

@Jamezy
Ik denk dat jij het niet helemaal op je netvlies hebt. Het gaat juist om MINDER geld Pling

Verder is het irrelevant WAAR je omschakelt van de consumptieve ratrace naar een existentiëler bestaan. De BBC serie van een jaar of 20 terug over een stel dat anders ging leven in een gegoede buurt was een pima voorbeeld.

Door het belastingstelsel en het gematigde klimaat op een vruchtbare bodem en veel water is NL bij uitstek een land om dit te doen. Zeker als je het partieel zou doen. Hier is het aanmerkelijk moeilijker. -13 in de winter en +50 in de zomer met 8 maanden geen neerslag van betekenis stelt problemen... Vorig jaar zomer hebben we ECHT in de piepzak gezeten over water voor de dieren omdat de rivier in april en de put in juni al droog viel. Enneh, wat doe je in de winter als alle leidingen bevroren zijn en ook de rivier dichtvriest? 500 kilo ijs per dag ontdooien?
Zelfvoorzienend houdt in dat je het ook ZELF moet oplossen en dan is NL nog niet zo een gek land om een eerste stap te nemen Haha!

Maar ja, tussen wat mensen ZEGGEN te willen en wat ze DOEN zit doorgaans een bodemloos ravijn.

HC

p.s. voor de goede orde, je hoort mij niet mauwen. Wij zijn hier onwijs gelukkig met een GOED leven. Het komt echter niet aanwaaien of uit de lucht vallen, het woord is ZELFvoorzienend Pling Nou ja, voor een deel, we hebben ook een B&B voor de centen Knipoog

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:46

Huertecilla schreef:
@Jamezy
Ik denk dat jij het niet helemaal op je netvlies hebt. Het gaat juist om MINDER geld Pling

Nou, zover was ik al wel hoor Haha!

Het gaat mij erom... ik zou niets liever doen dan mijn boeltje pakken en gaan met die banaan, maar ik heb er gewoon het geld niet voor. Kan geen huis kopen en waarschijnlijk ook zeer lastig een baan krijgen... maakt het meteen een stuk ingewikkelder. Chapeau voor diegenen die op de bonnefooi gaan, maar waarschijnlijk niet geheel platzak... Startkapitaaltje zou dus wel handig zijn Haha!
Momenteel woon ik elf hoog, weinig mogelijkheden, maar aan mijn maaltijden komt geen dierlijk ingredient en zelden potjes te pas en ik sta soms uren in de keuken, maar niets is lekkerder dan een maaltijd from scratch Tong uitsteken

Brood bakken we bijvoorbeeld sowieso zelf, met meel. Plantjes hebben dan wel niet op mijn landje gestaan, maar het begin is er!
Zelfvoorzienend leven lijkt me bij tijd en wijle erg zwaar, maar de voldoening die je eruit krijgt, kan ik me zo voorstellen... Buiten dat vind ik het gewoon een goede zaak na te denken en bewust bezig te zijn en blijven. De aarde en alles worden imo veel te veel voor lief genomen!

Hoe doe je dat met energie, nemen jullie dat af?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:54

Jamezy schreef:
maar aan mijn maaltijden komt geen dierlijk ingredient ... te pas.

Bij ons wel, geit en kip, eigen slacht. Haal ook slakken uit de goot langs het huis Kwijl en als het toegestaan zou zijn, nam ik mijn boog mee de bergen in.

Wat is eigenlijk het verband met meer zelfvoorzienend Verward

Citaat:
Hoe doe je dat met energie, nemen jullie dat af?

Ja, en we tanken ook bij de pomp (de huidige tuut loopt verd@##!!@ niet op afgewerkte frituurolie zoals de vorige Huilen ) EN we kopen Lijst in de winkel en op de markt (en ebay!) hoor. Vandaar die B&B want onze beslissing de paarden niet te exploiteren was een flink VETO op de inkomsten dus je moet WAT Haha!
Om die hooivreters toch WAT te laten doen voor de kost probeer ik er al 5 jaar het land mee te bewerken maar dat loopt ELK jaar weer anders Gestoord Komend jaar plan ik het NIET te doen dus wellicht OK dan!

HC

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:56

Gaaf hoor, zou ik ook wel willen in the middle of nowhere lekker tussen de natuur...
Jagen met (roof)vogeltjes etc. zie het helemaal zitten haha Vingers aflikken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 23:02

SONY schreef:
Jagen met (roof)vogeltjes etc. zie het helemaal zitten haha Vingers aflikken

Ik weet niet hoe jij je dat voorstelt, of je enig idee hebt, maar een jachtvogel 15 of 20 kilometer door het terrein hier meesleuren is geen lol voor jou, nog minder voor jouw paard en al helemaal niet voor dat arme beest.
Ik heb dan ook heel bewust mijn Oehoes in NL gelaten. Die zijn hier in de vallei trouwens vrij algemeen in het wild. Mijn zoon van 4 kan ze perfect nadoen want ze zaten (zitten?) in de bomen langs de rivier. Ik heb een handvol mooie slagpennen voor hem gevonden vorige week.

Verder zijn we wel HEEL ver van de topic-starter nu. Dat had meer van doen met de moestuin, met kaas en yoghurt maken, zoveel mogelijk van een lam of geit benutten bijvoorbeeld. Of met hoe ik de afvoerpijp van de houtkachel-broodoven waarmee we de deel bewoonbaar willen maken door een drooggestapelde stenen muur van een halve meter dik krijg. Hout van eigen land voor ons dagelijks brood, eco-weidehooi voor de eigen paarden van eigen land. Van DIE dingen Pling

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:35

Tip.

The River Cottage Cookbook door Fearnley & Whittingstall. Is een leuk geschreven, enorm lijvig en inhoudelijk informatief boek met veel verhelderende illustraties. Vooral een heel práctisch boek.

Goede en betaalbare graanmolens trouwens zijn te koop bij Getreidemuehle.de . Ook glutenvrij.

HC

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:15

Ah Hoe wij nu leven vind ik ook echt te vresselijk voor woorden. Massa produsctie om alle monden te voeden. De steet het eten en de ander moed daar dan voor gaan betalen zodat die gene toch nog eten heeft.

Ik ga later lekker naar Alaska (als het dan niet meer van de vs is Nagelbijten / Gniffelen ) en lekker een natuurvriendelijk leven beginnen.

Wat ik trouwens ook onzin vindis dat wij politie nodig hebben omdat wij ons niet kunnen inhouden. En alleen maar ruzie maken. Dieren hebben dat gewoon niet nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:16

Dat laatste is een populaire misvatting. Bij dieren is dan simpelweg de sterkste, slimste of meest agressieve degene met de grootste harem, de beste plek, het meeste eten en degenen met de minste toegang zijn het eerste de pineut.... Met alle fouten heeft in onze westerse samenleving de zwakke altijd nog een heel net bestaan. Volgens sommigen zo net dat het een rem op de voortgang van de bovendrijvers is.
Het is maar wat je prefereert. Wellicht dat na een natuurramp van bijbelse omvang een overleefscenario een noodzaak is, maar voor de rest is rechtsstaat met een handhavende, -uitvoerende macht een heel aardig compromis voor de modale mens.

HC

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:20

Maar ik bedoel hun voeren geen oorlog enzo hun hebben geen gevanenid nodig. Hun leven meestal in kuddes en hebben rngen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:29

Het is maar hoe je oorlog definieert en uitstoten is ook een gevangenis, in feite de doodstraf. Nee, dat is allemaal net zo goed antropomorf.
Naar dieren verwijzen is niet veel sterker dan naar andere mensen wijzen. Maak beter je eígen keuzes integer. Dát ligt binnen jouw invloedssfeer en is al heel wat.

HC

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:05

hmm. Ja als je het zo bekijkt. Maar voor de menselijke soort en hoe we nu met de natuur omgaan daar kan ik echt geen respect voor hebben. Voor de dieren kan ik dat wel Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 21:25

arans schreef:
hmm. Ja als je het zo bekijkt. Maar voor de menselijke soort en hoe we nu met de natuur omgaan daar kan ik echt geen respect voor hebben.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Ter geruststelling van jezelf is het misschien een idee om eens wat meer over Moeder Aarde, Gaya en Complexe Adaptieve Systemen te lezen. Het is maar de vraag of de mens op evolutionaire schaal enig gewicht legt. Bij de volgende mega-omwenteling zijn we hoogstwaarschijnlijk bij de 95% van het leven dat het niet redt. Probleem voor Gaya opgelost Knipoog
Het enige wat de mensen momenteel aan het doen is het voor zichzelf onzekerder maken. Als individu kan je niet veel mee behalve proberen integere keuzes te maken.

HC

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:56

HC ben jij eigenlijk vegetariër? Even als zijsprong offtopic vraag Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:19

Staat toch echt heel duidelijk al vermeld in dit topic, hoor Arabesk. Gewoon goed lezen......

Huertecilla schreef:
Bij ons wel, geit en kip, eigen slacht. Haal ook slakken uit de goot langs het huis Kwijl en als het toegestaan zou zijn, nam ik mijn boog mee de bergen in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:27

ja ik lees niet álles, sorry, ik prik wat in de topics die omhoog schieten in de lijst actieve topics. 'k Zal beter lezen Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 22:59

Ik heb geen moeite met dat de één zijn dood de ander's brood is Arabesk. Paard jagen en eten bijvoorbeeld is pas écht natuurlijk voor een mens Knipoog
Kwaliteit van het leven heeft bij mij een hoge prioriteit.
Ik heb geen moeite met het doden en eten van een dier dat een prima leven heeft geleid.
Persoonlijk heb ik ook meer waardering en respect voor zelf grootgebracht en -gedood 'vlees' dan voor een anoniem en onherkenbare roziheid op een wit stuke milieubelastende kunststof.
Dit in combinatie met de onvergelijkbare kwaliteit en -smaak van het vlees maakt dat we nu aan het overwegen en bekijken zijn of en hoe we twee varkens met voor hen fijn welzijn zouden kunnen houden.

Maar goed, ik ga nu even onnatuurlijk met pielemans van onze vallei bij maanlicht genieten Doei!

HC

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:02

ik ben het volkomen met je eens, ik eet geen bioindustrie vlees meer, eigenlijk sowieso weinig vlees, maar een biologisch stukje vlees wil er nog wel in Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:25

Arabesk schreef:
ik ben het volkomen met je eens, ik eet geen bioindustrie vlees meer, eigenlijk sowieso weinig vlees, maar een biologisch stukje vlees wil er nog wel in Ja

Deze week twee tweelingen en later komt er nog een tweeling. Van de vier kleintjes, drie bokjes en we hebben er nog één van de vorige dus zeg een flinke voorraad vlees op de hoef lopen Knipoog
We zijn bezig 300 m² buitenren in te richten voor twee iberische scharrelvarkens en ons ook aan het oriëenteren op worstmachines Haha!

Maar goed, nu eerst biestbrood maken Kwijl

HC