geschoren wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

geschoren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 23:11

ik vraag me af, worden de dravers die intensief op de baan lopen meestal geschoren of niet? ik wil dit graag weten omdat ik zelf ook een draver heb en deze graag wil scheren en ik ben benieuwd of dat dus misschien al een keer gedaan is..

rosecroft6

Re: geschoren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:32

De meeste zijn niet geschoren maar je ziet ook wel die wel geschoren zijn.
Sommige trainers willen het niet.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:16

Weinig. Tot een paar jaar geleden zag ik ze helemaal niet, alleen de laatste paar jaar zie ik er af en toe een lopen.

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:14

ik wist van die van mij ook niet of ze alleens geschoren was ofniet, die van mij heeft ook op de baan gelopen.
ik heb de gok gewaagd!, alleen het hoofd liet ze niet toe. maar voor de rest alles wel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:16

volgens mij hoef je bijna niet eens meer te scheren nu. de paarden beginnen hun wintervacht al te verliezen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:41

Nee, wij scheren ze nooit. Gewoon bijtijds een deken opleggen om de vacht onder controle te houden, en ze hoeven praktisch nooit geschoren te worden. Mijn koerspaarden hebben nooit een scheerapparaat van dichtbij gezien Lachen.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:58

bij ons worden op stal staan ook een paar dravers die op de baan gelopen hebben. de dravers werden niet geschoren toen ze op de baan liepen.
nu worden ze als rijpaarden gebruikt en worden ze wel geschoren maar ze zijn superbraaf met scheren

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:59

Bij ons op stal worden ze niet geschoren. Op de baan hier in Nederland heb ik het sowieso nog niet vaak gezien. In Frankrijk daarentegen heb ik het vorig jaar wel heel vaak gezien. In allerlei prachtige patroontje om het meest optimale resultaat te halen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:34

Gek eigenlijk dat koersende dravers niet geschoren worden. Het is bekend dat als paarden hun warmte moeilijk kwijt kunnen hun prestaties toch wat verminderen. Een geschoren paard kan zijn warmte beter kwijt dus....

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:22

Fransje: ik denk dat die theorie meer geld op de lange afstanden, zoals endurance.

Op de stal waar ik regelmatig kom is nu nog niets geschoren, maar volgens mij is dat vorig jaar wel gedaan bij bepaalde paarden.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:29

degene die onze paarden altijd scheert kan op het moment niet eens een kopje koffie vasthouden en zit te wachten op 2 nieuwe knieen (leuk joh, jaren lang dravers trainen), dus dit jaar worden ze niet geschoren, maar eerder zijn er wel een aantal paarden geschoren, niet allemaal, maar alleen de teddys

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:40

carola schreef:
Fransje: ik denk dat die theorie meer geld op de lange afstanden, zoals endurance.

Uit de endurance is het inderdaad bekend maar zou het op de korte afstanden echt totaal geen effect hebben? Ik kan me voorstellen dat een paard met een echte teddyvacht er toch wel last van krijgt tijdens prestaties zoals een koers.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:52

Bij ons bleven de paarden die in training stonden in de winter zó kort in het haar, dat ze hun warmte nog prima kwijt konden. Scheren was dus niet nodig, maar wanneer ze een echte wintervacht zouden hebben gekregen zou dat nadelig geweest zijn voor de training. Maar op een of andere manier blijven ze kort in het haar als ze volop in training staan.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:16

Wat prompertje ook al zegt: eigenlijk al de paarden bij ons op stal zitten heel kort in het haar. Wel allemaal deken op natuurlijk. Het enige paard bij ons op stal dat deels geschoren is, is de uitgekoerste draver van mijn vriendin die geniet van zijn pensioen en in training is om endurance-ster te worden... hihihi...

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:57

het irrytante is dus dat ik hem op tijd een deken op heb gedaan en bij kouder weer een dikkere op heb gedaan maar hij alsnog in een ontzettend dikke vacht zit, hij doet dus bij mij veel dressuur en springwerk en is na 5 minuten zeiknat, daarom dacht ik dat het beter was hem eventueel te laten scheren heb contact gehad met de vorige eigenaar maar hij is nog nooit bij hem geschoren.. we gaan nu kijken hoe hij erop gaat reageren (een scheerapparaat) zonder te scheren en dan zien we wel..

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:35

ik heb de mijnne dit jaar voor het eerst geschoren weet ook niet of het vaker is gebeurd, maar het bevalt goed!

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:41

MariskaFally schreef:
het irrytante is dus dat ik hem op tijd een deken op heb gedaan en bij kouder weer een dikkere op heb gedaan maar hij alsnog in een ontzettend dikke vacht zit, hij doet dus bij mij veel dressuur en springwerk en is na 5 minuten zeiknat, daarom dacht ik dat het beter was hem eventueel te laten scheren heb contact gehad met de vorige eigenaar maar hij is nog nooit bij hem geschoren.. we gaan nu kijken hoe hij erop gaat reageren (een scheerapparaat) zonder te scheren en dan zien we wel..

Ik heb geen draver maar wel mijn paard gedeeltelijk geschoren(hoog streep model)

Ik heb het zelfde probleem als wat jij hebt. Ben optijd met dekens begonnen en een dikkere als het kouder werd, maar toch heeft ze een een teddybeer vacht ontwikkeld.

Ik ben erg tevreden over het scheren Ze voelt zich veel lekkerder, is veel minder snel moe, en werd met vacht zelfs sloom. nu is ze weer lekkervoorwaards en niet moe te krijgen.

Ben aan het trainen voor endurance, dus sloom moet ze zeker niet zijn...

Succes met scheren, mijn merrie maakt er niks van. Staat keurig twee uur stil...Vind het heerlijk!!!!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 11:59

mijn paardje is nu helemaal geschoren en hij deed het prima, hij kan nu met rijden goed zijn warmte kwijt en je ziet gewoon dat hij het fijner vind hij heeft nu een lekker dik deken op buiten en ik heb zijn benen niet gedaan omdt hij dagelijks op wei staat.