Is er een stelregel, of een handige manier, hoe je kunt zien of een paard en wagen qua maat goed bij elkaar passen? Hoeveel ruimte er bijvoorbeeld tussen het paard en de kar moeten etc. etc.
Wanneer je op de bok zit moeten (is het wenselijk dat) de leidsels vrij liggen van het kruis van het paard. verder moeten paarden minimaal 50 cm met de benen van het zweng afstaan.
Hoogte van de bok zegt volgens mij niets? Zeker niet als je de meeste marathon-paardenwagens van tegenwoordig ziet. (Onze vorige wagen was trouwens een paardenwagen!) Er is alleen wel een stelregel voor de hoogte van het lamoen dacht ik?
A10 een stelregel is er eigenlijk niet. Wel wat jezelf als aangenaam ervaart, vandaar dat je tegenwoordig toch veel rijders laag achter hun paard ziet zitten, in de marathon... Dressuur vaardigheid, de presentatie wagens zijn wel weer hoger..
Je kunt zeggen wat het beste zou zijn, maar je ziet aan de reaccties hier dat iedereen zijn eigen wagen het prettigst vind..
Voor receatie zou ikzelf idd een bredere wagen nemen, ook wat langere wielbasis, maar puur om het feit dat deze bij boscrossen niet zo snel uit evenwicht raakt..
De minimale breedte is bij wedstrijden wel bepaalt, lengte niet. Maar wij proberen toch de wagens zo kort mogelijk te houden. Voor recreatie heb ikzelf ook een iets bredere langere zwaardere wagen.
Mij is verteld dat je voor een groot paard een lamoen moet hebben van min. 1 meter breed. Hoe breder hoe liever, maar 1 m is het minimum. Verder moet de lengte van het lamoen minimaal 2.15 m zijn.
Dit waren de dingen waar ik op moest letten. En ik moest me gewoon prettig voelen op de bok. Gewoon even gaan zitten en voelen ne kijken of het goed lijkt.
Dat van leidsels en bok op 1 lijn (en dan de kont net niet raken) heb ik nog nooit gehoord. Dan zou de bok van mijn wagen te laag zijn? Ik heb er overigens geen moeite mee. Dit wagentje is echt niet voor een pony. Er heeft ook altijd een groot paard voor gestaan. Ik denk eerder dat de handhoogte belangrijker is. Als ik normaal zit, dan raken de leidsels net een beetje de kont van het paard. Het is verder natuurlijk het gevoel, je moet je er zelf prettig bij voelen.
dat de leidsels het kruis niet mogen raken, wist ik niet. wel weet ik dat het storend KAN zijn, maar als jij en je paard er geen last van hebben... de afstand tussen paard en kar verschilt. dit is afhankelijk van de kar waarmee je rijd. bij een lage zweng staat het paard minder dicht op de kar, dan bij een hoge zweng. bij een sulky ontbreekt de zweng vaak en kan het paard bijna met zijn achterhand tegen de kar geplaats worden. ook verschilt die afstand bij paarden en pony's. gemiddeld genomen komt het neer op zo'n 50 cm.
en het verschil in grootte tussen 2 span genoten is niet echt van belang. pasgrootte en tempo spelen hierbij een grotere rol. en aan de andere kant, het oogt natuurlijk beter als je een identiek span hebt.