[AR] Beleren tweespan + tuig/kar vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Beleren tweespan + tuig/kar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 12:30

Aangezien ik ooit een veulentje wilde fokken uit mijn merrie om op termijn tweespan te gaan rijden, word het nu weleens tijd dat ik daar maar eens wat mee ga doen ('veulentje' is nu bijna 4).

Maar dan toch nog een paar vraagjes.
Beide merries zijn bijzonder makkelijk met opleiden, heb ze beide zelf beleerd voor de wagen en onder het zadel dit heeft geen enkel probleem opgeleverd.
Polly (moeder) loopt al een jaar of 5 voor de wagen in enkelspan, braaf, luisterd goed (is erg stemgericht, maar ook erg op mij gericht).
Katinka (dochter) loopt sinds voorjaar 2006 voor de wagen, heeft sindsdien regelmatig in enkelspan gestaan en na een paar kleine miscommunicaties gaat dat ook uitstekend, ook erg stemgericht en hangt erg aan mij.
Beide merries laten zich wel rijden door een ander.

Maar ja, nu wil ik ze graag in tweespan gaan rijden, hier heb ik echter zelf nog helemaal geen ervaring mee, had ik met enkelspan ook niet maar dit lijkt me iets gecompliceerder.

Ik ben dus op zoek naar een adres waar we met z'n drieën in de leer kunnen (paardjes en ik), verder ben ik op zoek naar een goed, betrouwbaar maar niet te duur tuig, heb nog 1 tuig nodig, mijn enkelspan tuig is ook geschikt voor tweespan.

Wie kan mij hierin helpen, of heeft nog een kar staan voor 2 kleine maat shetten (rond 90cm), of tips om een enkelspan om te bouwen naar tweespan.

En verder zijn alle verdere tips natuurlijk welkom.

Ibbel

Re: Beleren tweespan + tuig/kar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:13

Ondanks het feit dat je enigzins naar de bekende weg vraagt laat ik je topic toch maar even open.

Adressen om in de leer te gaan kan je in de FAQ vinden. Tweespan koetsiersbewijs halen is bv een optie (als je enkelspan al hebt). Lessen kun je bij iedere menvereniging, adressen staan op de KNHS site.

Een advertentie om tuig en een kar te kopen kun je op EA zetten. Daar is EA voor bedoeld Knipoog. Adressen van rijtuigenleveranciers staan trouwens ook in een sticky hier op AR.

Aangezien je tuig al geschikt is voor 2-span, begrijp ik niet welke tips je nodig zou hebben om het om te bouwen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:31

met het ombouwen bedoel ik het ombouwen van een van mijn wagens.
Maar van mij mag het topic wel dicht hoor.
sorry

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:29

Als je enekelspantuig geschikt is voor een tweespan dan is dat dus een combituig. Dan lijkt mij de kortste klap om er een nieuw tweede tuig van hetzelfde merk bij aan te schaffen. Ik neem aan dat je tweedehand niet een half tweespantuig kan vinden. Daarbij heb je kruisleidsels nodig en disselriemen.
Informeer even bij een wagenbouwer in je buurt voor het aanpassen van je wagen. De meeste kunnen vrij makkelijk een passende langboom en zwengen leveren.
Qua beleren zal het weinig problemen opleveren als ze allebei netjes in enkelspan lopen. Doe het inspannen wel met iemand die er verstand van heb zodat deze je kan helpen met het eventueel vergespen van de kruisleidsels en andere delen van het tuig.

Eventueel literatuur: Het aangespannen paard van J.A.C. Bartels. Is in elke grote boekhandel te verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:24

Ik ben in het bezit van een zeer goed beleerde fjord voor de wagen, en mijn vriendin heeft een fjord van nu 3.5 jaar, die willen we ook in het dubbelspan hebben. Kar en tuig zijn reeds aanwezig.

Nu zijn we beide onlangs begonnen aan het dubbelspankoetsiersbewijs, bij Ton Monhemius in Spaarnwoude.
We hebben nu theorie gehad, gaat veelal over het tuig ( mijn favo onderdeel Haha! ) en 1 praktijkles van dik 4 uur.
Ik kan je zeggen, het is moeilijker dan gedacht. Het tuig opleggen in inspannen is geen probleem, maar het mennen zelf is pittig. Buiten het feit dat je nu met 2 paarden rijdt, en hier ook de afstand met bochten etc. moet leren inschatten, is het ook zaak dat de paarden netjes gelijk oplopen en niet konstant afdisselen, hoofdjes dezelfde kant op, en ondertussen weer opletten dat je geen auto's raakt..

Wat ik hiermee wil zeggen, ga je dubbelspanbewijs halen, de meerwaarde van de verzekering moet je er even bij weg denken, maar je leert er echt enorm veel van, zeker ook omdat je met paarden werkt die superbraaf afgericht zijn, iets wat de jouwe ( en de helft van mijn span) nog niet zijn.

Tevens zijn we van plan, als we echt daadwerkelijk de heren voor de wagen gaan zetten, Ton Monhemius erbij te betrekken, hij kost €50 per uur, vanaf zijn huis, dan weten we iig zeker dat we er iemand bij hebben die er ALLES vanaf weet.

Maar het lijkt echt makkelijker dan het is..