Beenbescherming?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valentinow

Beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:00

Rijden naturals nou met of zonder (been)bescherming?
En waarom wel/niet?
Ook met buitenrijden niet?

Als dit echt een belachelijke vraag is sorry hiervoor want ik wou het toch even weten.

Mvg

Peuk

Re: Beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:07

Ik rijd nooit met bescherming Knipoog

ik ben geen natural overigens... Knipoog

waarom wil je dit weten? ( niet nieuwsgierig hoor Clown )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:10

Ik rijd bijna nooit met beenbescherming. Ik ben ook van mening dat er veel te veel met beenbescherming wordt gereden.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:11

@KsVrPy: Ja dat weet ik zelf ook niet zo goed, maar als ik ga buitenrijden heb ik toch altijd wel wat schrik dat er iets geraakt wordt. Dus daarom als naturals dan buitenrijden dact ik dat zij dat toch misschien zouden aandoen?

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:12

Wendy schreef:
Ik rijd bijna nooit met beenbescherming. Ik ben ook van mening dat er veel te veel met beenbescherming wordt gereden.

Ik weet niet of je veel buitenrijd, maar als dat zo is heb ja dan nooit bang voor zijn/haar benen?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:15

ik weet niet of naturals met beenbescherming rijden maar wil toch ff reageren Tong uitsteken

ik rijd wel altijd met maar ik zie ook dat ze flink beschadigd zijn omdat me pony gewoon er tegen aanloopt met z'n achterbenen.. dus vind ik dat ik ze moet gebruiken want wil niet een pony met open achterbenen Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:16

Nee, waarom zou ik? Als mijn paard gewoon in balans loopt kan hij op buitenritten echt wel zonder.
De enige keer wanneer ik beenbescherming gebruik is met springen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:19

er staat dat ik vind dat ik ze moet gebruiken als ze bij mij nou onbeschadigd bleven zou ik ze er ook af laten vin eigenlijk dat je... zo weinig mogelijk moet gebruiken maar soms gaat het gewoon niet zonder Lachen

en je hoeft me niet gelijk zo aan te vallen hoor Bloos

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:21

Ik val helemaal niemand aan toch? Was in ieder geval niet de bedoeling Lachen

Maar serieus, waarom denk je dat het risico groter is met buitenrijden dan?

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:23

Ik ben ook totaal geen natural
maar ik gebruik ze:
-Voor springen: vindt ik echt nodig.
-Voor dressuur: Pony heeft al eens tegen de omheining gestapt enn lag heel zn been open: dit was door verzet dus als ik bitloos zou gaan rijden (wat ik igg heel graag wil) denk ik dat ik zelf helemaal anders ga rijden en niet meer zoveel verzet krijg.
-buitenritten: de weg ligt zeer ongelijk en er staan wat boomstammen waar ik telkens overspring Lachen

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:24

dat maakt helemaal niks uit.. als ik in bak rijdt heb ik het ook maar als ik ga draven trapt die nog al eens met z'n achterbenen op z'n voorbenen dus daarom gebruik ik ze toch wel een logisch reden ?? Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:20

ik gebruik niets aan beenbescherming, niet met rijden, slepen of op transport.
Ten eerste maken ze dat soort dingen niet in de maat van de benen van mijn paard en ten tweede als hij zich zou aantikken of zou strijken, zou ik het probleem op andere wijze oplossen: bij de bekapper melden, iemand laten komen om te checken of het bekken recht staat en dat soort dingen

Ik houd niet zo van symptoombestrijding, ik pak het probleem liever bij de oorzaak aan

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:28

Valentinow schreef:
En waarom wel/niet?
Ook met buitenrijden niet?

Als dit echt een belachelijke vraag is sorry hiervoor want ik wou het toch even weten.

Mvg

Hoezo 'ook' buiten?
Lijkt mij dat zogenaamde naturals zo niet uitsluitend dan toch hoofdzakelijk buiten rijden.

Ik wil me niet met het NH-fenomeen associeren, rij wel dagelijk x-campo. Rotsen, bomen, rivieren.
Met verschillende paarden, DUIZENDEN kilometers per jaar. Slecht 1 keer een pit voorop de knokkel bij een klauterpatij rotsbollekn van 1 meter en meer op. Beetje jodium en klaar. Kortom ONZIN, train je paard.

HC

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:38

Ik heb niks van beenbescherming.
Zowiezo zouden zijn sokken een harde klap al voor een deel opvangen.
Verder vind ik dat hij maar moet uitkijken waar hij zijn voeten zet. Als ik hem iets zou omdoen met springen dan voelt hij niks meer als hij tegen een balk aan springt. En dan gaat hij de keer erna dwars er doorheen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:44

Valentinow schreef:

Hmmm.
Als ik lees wat er STAAT, is het antwoord. JA, ik rij met beenbescherming, in ieder gaval ALTIJD met voetbescherming.
Ik heb onder alle zadels ijzeren beugels met een voetbeschermende kooi, trek soms een broek met heup en knie-berschermers aan en steek een enekel keer scheen-knie beschermers uit de MX in mijn laarzen.

HC

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:47

Ik rij altijd zonder. Nergens voor nodig die dingen en in 9 van de 10 gevallen doen ze meer kwaad dan goed

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:16

ik rijd ook zonder. nu is het wel zo dat als ik ga werken aan de hand, ik heel soms strijkers en/of peesjes omdoe. want als ik dan voornamelijk ga buigen naar binnen en buiten, dan gaat mijn paard in het begin met zijn achterbenen langs elkaar en tikt tegen zijn voorbenen. als ze daarna goed ingelopen is dan doe ik ze weer af. dus eigenlijk altijd zonder Lachen

eigenlijk ben ik van mening net al lenneke_ dat ze meer kwaad dan goed doen. peesjes knellen de spieren in de benen af als ze strak zitten. daarom gebruik ik ze zo weinig mogelijk of niet Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:17

Ik rij nooit met beenbescherming, mijn paard kan prima op mijn zijn eigen benen letten Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:36

Ik heb een keer gelezen (in de Bit geloof ik) dat de warmte die onder de boombeschermers ontstaat zelfs ervoor kan zorgen dat de vezels in de pees afsterven

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:47

ik rij ook altijd zonder beenbescherming Lachen ik vind het niet nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:25

Lenneke_ schreef:
Ik heb een keer gelezen (in de Bit geloof ik) dat de warmte die onder de boombeschermers ontstaat zelfs ervoor kan zorgen dat de vezels in de pees afsterven

Dat risico is onder het zadel VELE malen groter. De rugskeletspier genereert veel warmte en heeft ook relatief weinig oppervlak. Die heeft het onder de ruiterlast ook ongeïsoleert al knap heet. Nu nog een laag vulspul er overheen en een zadel erop.....

In de onderbenen van een paard zit geen spier en wordt vrijwel geen warmte geproduceerd, dus is het probleem van oververhitting nihil.
Veel vervelender is dat te strakke- of elastische bescherming de bloedsomloop verstoort. DAT kan onder meer wel warmtestuwing veroorzaken.

Een element wat ik nooit lees is het extra gewicht. Waarom zijn paarden met zo een ongelooflijk mooi ultra-licht onderstel geëvolueerd? Waarom is de hoef een wonder van eenvoud, waarom zit er geen gram teveel in dat onderbeen? En dan hangen wij er een pond ijzer en een pond beschermer aan Gestoord

Kijk DIT
Afbeelding
vind IK nu mooi.
Ultiem penny-setje compleet met twee bijpassende liefjes, wel beenbeschermers voor de ruiter, GEEN beenbescherming voor het paard. Nu nog het bit er uit Haha!

Oh, Arabesk, de wapenrok van meneer en het laken over het paard zijn overblijfsels uit de kruistochten naar met Heilige Land en ware DAAR heel functioneel. Als ideale advertentieruimte voor de eigen kleuren of die va het lief bleven ze in de mode.

HC

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:30

Ik rij ook zonder beenbescherming.
Knellende gevallen om het been doen meer kwaad dan goed,en mijn paard loopt prima zonder die fratsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:50

Ah, je hebt een topic geopend! Haha!
Dan zal ik hier ook nog een keer reageren.

Ik gebruik geen beenbescherming omdat het niet nodig is. "Vroeger" reed ik met pees- en kogelbeschermers. De peesbeschermers omdat iedereen destijds tegen me zei dat dat het 'wel zo verstandig was', dat er zonder bescherming allerlei erge dingen zouden kunnen gebeuren etc. Dus nam ik maar het zekere voor het onzekere, omdat ik niet beter wist.
De kogelbeschermers nam ik omdat ze zichzelf soms aantikte op de kogel. Ze had toen ook nog ijzers. Later is ze van de ijzers af gegaan en sindsdien wordt ze goed bekapt en strijkt ze dus niet meer.

Goed rijden, goede bekapping, en je hebt imo geen beenbescherming nodig.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:40

Ik rij alleen als ik in de bak ga rijden achter met beschermers (kan niet op de naam komen) Deze heeft ze echt nodig omdat ze nog weleens bij met name wat kleinere wendingen op haar eigen voeten wil gaan staan. Verder doe ik alleen met springen nog peesbeschermer voor, maar verder loopt ze helemaal zonder beenbescherming (en ijzers)
Geen van de paarden bij ons loopt met beenbeschermers. Op de manege waar ik reed liep elk paard met bandages. Vond het altijd wel mooi staan, maar heb me ook altijd afgevraagd waarom ze allemaal met bandages liepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:59

Zonder, maar ben geen NH'er!
Vooral door de zgn peesjes heb ik al erg veel ellende gezien.
Van witte plekken op de pijpen door te strak elastiek (wordt door mijn DA Eskadronritus genoemd Haha!) tot nare wonden omdat er tijdens een buitenrit een scherpe tak tussen kwam....

Ik gebruik wel 3 in 1 beschermers/springschoenen tijdens de marathon met het tandem omdat de paarden dan elkaar kunnen raken.
En momenteel rijd ik 1 van paarden met bescherming omdat hij herstellende is van een neurologisch probleem waardoor hij zichzelf af en toe nog aantikt.