op hol door bitloze optoming??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

op hol door bitloze optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:44

Mijn ijslander heb ik vandaag voor het eerst gereden met een crossropebridle.
Voor de zekerheid ook een bitje in aan een simpel bakstukje, met aparte teugels.
Het begin van de rit liep ze er heerlijk relaxed in stap en in draf, hoewel ze wat meer struikelde dan anders.
Van het tölten met deze optoming werd ze erg druk, uiteindelijk raakte ze in paniek dat ze met mij aan de kletter ging. Op hol dus. Boos! . Heb de teugels van het bit opgenomen, maar dat maakte op dat moment geen verschil meer.
Ze reageerde alsof ze ergens verschrikkelijk van geschrokken is, maar ik heb geen idee waarvan.
Ik heb steeds geprobeerd heel licht met mijn hand en de teugels te zijn, had eerst het idee dat ze gewoon een loopje met me nam, tot het echt eng werd. Boos!
toen ze eenmaal weer luisterde ben ik hetzelfde pad nogmaals op geweest, puur rijdend op het bit, maar ook toen wilde ze er weer vandoor.

Ik heb al eens eerder geprobeerd met haar bitloos te rijden, toen met het hoofdstel van de ruitersportshop, ook toen liep ze niet lekker en zijn we in tölt samen onderuit gegaan.

Ik denk dat ik het toch maar bij mijn simpele dikke watertrensje houd. dan is het tot nu toe een braaf, bomproof paardje

Heeft iemand tips, verklaringen of wat dan ook? Of zou dit toeval zijn?

Marigold

Re: op hol door bitloze optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:48

misschien kan je eerst oefenen met bitloos in de bak of weide?
misschien vond je pony het wel raar, en werd er onzeker van ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:49

Ik zou ook eerst even wat in de bak oefenen,
waarschijnlijk schrok ze gewoon ergens van en wilde ze er later niet meer langs en ging ze toen ook weer aan de kletter

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:56

ik heb geen bak.
We reden op het bospaadje achter de wei langs waar we dagelijks komen, met zicht op haar weidegenootjes, zo vertrouwd mogelijk.
Ik ging expres met haar naar buiten omdat zij dat zelf altijd prettiger vindt dan in de wei rijden, maar ja, 't is een risico, dat was duidelijk. Knipoog

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:38

Ik heb dat een keer gehad bij een verzorgpony. Het was de eerste keer dat ik op hem met touwhalster reed. In het begin ging het heel goed, totdat ik dat tougels nodig had om hem van draf naar stap te krijgen. Hij schok van de druk op zijn neus en ging op hol. Ik heb hem toen eerst op de grond aan druk op zijn neus leren wennen door met hem aan de hand te gaan stappen en dan door middel van druk op de neus stil laten staan (normaal stopte hij altijd gewoon als ik stopte). Daarna weer met touwhalster gereden en dat ging helemaal goed.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 10:47

Overgang van draf naar stap was geen enkel probleem.
Misschien dat het door de hoofdhouding in tölt komt, dat de neusriem dan moeilijker "lost" ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:48

leer haar de one rein stop. Dit moet een reflex worden, dan schijnt ze altijd te stoppen te zijn. De uitleg ervan staat ergens op paardnatuurlijk.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:47

ja, goed idee! Dank je!
Ik had het al wel eens bestudeerd, maar nog niet in de praktijk geoefend. Dat hadden wij nog nooit nodig gehad!
Toch maar doen dus! Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:33

Vast een "mind" dingetje Knipoog

Jij moet er vertrouwen is hebben, dan krijgt Thyrla dat ook.

Andor durf ik bijv niet alleen te rijden, wel met Penny meisje erbij.
Maar mijn vriend, die niet kan rijden, neem ik op Andor wél weer los op buitenrit mee Haha!
Terecht dat mensen daar vragen over stellen. Cool

Maar ik durf nog steeds niet op èchte buitenrit met Andor, wel 10 minuten om de wei uitstappen. Vandaag reed ik hem ook op touwhalster met maar 1 touw, de leadrope. Dat durf ik allemaal, want zijn maatje is erbij.

Andor neemt heel erg mijn spanning over en reageert daar dus op.
Ik vermoed dat Thyrla dat ook doet.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:36

ik zou denk ook eerst even in de bak oefenen...in elk geval ergens waar ze niet lang en rechtuit kan gaan rennen... misschien krijgt ze er dan wat meer vertrouwen in ?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:37

Ik heb exact hetzelfde als Antheman, at least, dat had ik Clown . Totdat ik de moed had, en toen durfde ik zelfs in mijn eentje buiten in galop. Erg fijn. Maar even ontopic: Ik denk dat je eerst even in een afgesloten ruimte moet werken, misschien een stukje weide afzetten zodat ze niet tussen de soortgenoten loopt? Ik weet niet hoe de situatie nu is?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 18:57

heb nu gewoon buiten de wei gereden, omdat dat voor ons het meest vertrouwd is. (dus wél over na gedacht! Knipoog )
Ik heb geen bak en in de wei vertikt ze het helemaal om naar iets zonder bit te luisteren.

En trouwens Antheman, met een halsterhoofdstel luistert ze ook al een stuk slechter dan met een gewoon simpel bitje in een een gewone lage neusriem. Al die rare dingen om haar hoofd Boos!
het lijkt niet echt ons "ding"te zijn.

Afbeelding
Dit werk tot nu toe het beste. Simpel en doeltreffend.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:11

Het is inderdaad net wat je zelf het fijnste vind Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 02:53

Wat niet werkt , werkt niet! Dan maar weer je oude vertrouwde hoofdstel in.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:28

Ik vraag mij echt af waarom zoveel mensen denken dat je wel even in 1x kunt overstappen naar een bitloze optoming, en dan ook nog op een buitenrit!

Voor je een paard gaat buitenrijden met een bit, gaat hier een aantal weken/maanden training aan vooraf. Het inrijden dus... Paard wordt gewend aan bit, er worden veel 'stuur-lessen' gedaan in de bak of bij ijslanders ook wel: als handpaard mee naar buiten en daarna los, maar nog wel samen met een ander paard.

En bij de wisseling van optoming, wordt er gewoon maar vanuit gegaan dat dit in 1x kan Scheve mond En dan vinden mensen het nog gek ook, als het paard niet zo reageert zoals wanneer hij met bit gereden wordt Scheve mond

Ik vind dit eerlijk gezegd een kwalijke ontwikkeling. Bitloos wordt steeds populairder (hier op bokt in elk geval wel) maar ik lees maar weinig verhalen over mensen die dit werkelijk goed voorbereiden. Ik denk dat hier serieus meer aandacht aan besteed moet worden!

Dus wil je overschakelen op een bitloze optoming, doe dit dan op een VEILIGE manier. Want ik weet zeker dat IEDER paard veilig te rijden is op een bitloze optoming (met veilig bedoel ik: kunnen stoppen en sturen) mits aan een goede voorbereiding is voldaan. Bij het ene paard heb je weinig voorbereiding nodig, bij de ander moet je misschien een aantal dagen, weken, maanden grondwerk doen voordat dit net zo veilig kan als met bit.

Voor ieders veiligheid pleit ik echt voor een waarschuwing bij topics als '1e keer met een touwhalster, gelijk op straat gereden' ofzo.

Ik ben zelf geen tegenstander van het rijden met bit hoor, en ik vind het bitloos rijden an sich ook helemaal geen doel. Bij mij komt bitloos juist VOOR het rijden met bit. Ik ben mijn eigen paard nu ook langzaam aan het wennen aan rijden MET bit. Maar ik durf echt nog niet in het bos te rijden met een bit, daarvoor wil ik eerst nog flink wat uren oefenen in de bak Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 12:03

je hebt helemaal gelijk hoor!

Ik heb dit paardje zelf gefokt en ze is inmiddels 14 jaar. Ik ken haar haar hele leven al en ze is erg rustig.
Het was een weloverwogen keus om met de CBR buiten de wei te gaan . Maar voor de veiligheid toch ook met een bitje in.
Uiteraard wel even in de wei geprobeerd hoe het sturen werkte en daar reageerde ze goed op.
Maar in de wei rijden is gewoon helemaal niets voor mijn paardje, dus dit leek mij de beste optie, een klein stukje door het bosje pal achter mijn wei, waar we altijd rijden en wat voor Thyrla gewoon het meest vertrouwd is en waar ik ook vaak zonder zadel met haar langskom.
In het begin van de rit reageerde ze ook heel goed op de CBR.
Tot er voor ons opeens 2 paarden opdoken en in galop gingen. Tja, toen was het allemaal wat te veel, een nieuwe optoming en de opwinding.
Mijn paardje ging in tölt over, en ik had het idee dat de CBR daar niet goed meer op werkte door de hogere hoofdhouding .
De neusriem loste niet goed. Toen direct het bit opgepakt.
Of dat ik dat echt in de wei had kunnen voorkomen....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:46

Ik betwijfel of je paard op hol sloeg door de CRB.

Wat een rol gespeeld kan hebben, en wel of niet een cominatie hiervan, is bijv.:
- het weer (ik lees wel meer dat sommige paarden de afgelopen dag erg onrustig zijn met rijden)
- de verwarring van twee optomingen (èn een bit èn de CRB)
- het plotseling verschijnen van de twee paarden die in galop gingen
- je eigen onzekerheid en nervositeit

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 14:41

dank je. Knipoog

-het weer was mooi. Verder heb ik een buitenpaard, dat niet echt anders wordt door ander weer.
- 2 optomingen: tot het incident heb ik gewoon alleen de CRB gebruikt, het bit hing er alleen maar, met de losse teugels ervan geknoopt over de hals.

ik denk dus inderdaad in een combinatie van die 2 laatste, hoewel ze zich meestal niets aantrekt van andere paarden voor of achter zich.

Ik blijf zelf met het punt zitten dat ze in tölt minder goed reageerde op de CRB dan in stap en draf.(en toen had ik hem net het meeste nodig).
Tölt is de voorkeursgang van mijn paard, bij opwinding kiest ze zelf tölt in plaats van draf.
Door ingrijpen met de CRB had ik het idee dat ze alleen maar paniekeriger werd. Toen heb ik het bit dus opgepakt.
Dus of de CRB dan voor haar sowieso de geschikte optoming is Verward ik wil haar dan toch ook wel een beetje kunnen sturen. Bloos

En de ervaring van iemand op het ijslanderforum dat door de vele baardharen het touw mogelijk weer minder goed "lost", kan mogelijk ook nog hebben meegespeeld.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:29

je zij dat ze pas bij t tölten gek ging doen zeg maar?
in dat geval zou ik eerst een aantal keer met CRB gaan ryden zonder dat je tölt (ookal is t z'n fijnste gang). wacht todat je merkt/denkt dat hij zig helemaal op z'n gemak voelt (kan best tijdj duren) en probeer het dan pas nog een keer.
zoals al eerder is gezegt het liefst in een omheind stuk grond, dat is t veiligst voor jullie allebei. Knipoog

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:37

klinkt logisch Ja

ik ga toch eerst in elk geval een aantal keren weer met bit het bos in om te bevestigen dat alles oké is.
Als ik het nog een keer probeer met CBR zal het zeker in de wei zijn. Knipoog

Wel opvallend was dat mijn paardje vandaag voor haar doen heel knuffelig was. Ik beschouw dat toch als een teken dat ze het me niet kwalijk neemt wat er gebeurd is. Ik neem het haar tenminste ook niet kwalijk.
Ben op het moment van de vlucht wel even boos geweest, maar het was duidelijk dat ze schrok, dat het geen rottigheid van haar kant was.
Morgen weer vol goede moed samen op stap , maar dus wel eerst weer mét bit.