het lukt maar niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_PaaRdJeS_

het lukt maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 20:46

ik ben al een tijd bezig met longeren, maar hij heeft hele erge moeite op de rechterhand te lopen. de linkerhand gaat heel goed maar als ik hem op de rechterhand zet gaat hij heel erg trekken, omdraaien, 2 rondjes achter elkaar maken heel snel zodat het longeertouw om hem heet gaat en ik dus niet meer kan sturen, er vandoor schieten en al dat soort dingen. hoe moet ik dit oplossen? ik kan hem niet in de longeerbak longeren, omdat die helemaal vol met water. ik kan hem geen beweging geven door hem te rijden want hij moet nog ingreden worden en zolang het longeren niet goed gaat mag ik hem nog niet gaan inrijden. heeft iemand een oplossing??

mvg, nikki Knipoog

beantsje

Re: het lukt maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:54

Probeer toch een beperkte longeerruimte af te zetten bijv. met schriklint.
In een beperkte ruimte kan je paard niet naar buiten weglopen.

Zorg dat je een goede longeerzweep hebt, waarvan de slag lang genoeg is. Bewaak de driehoek van longe, paard en zweep.
Als ze op de rechterhand loopt, hoe draait ze zich dan om? Bij rechtsom (naar binnen dus): als je te ver achter het paard staat, ga dan iets meer 'voor' de beweging staan en houd je zweep tussen het paard en jou. bij linksom (naar buiten dus): ga iets meer 'achter' de beweging staan, houd je longe er goed bij en drijf met de zweep achter het paard het paard goed naar voren.

Als je er ervaring mee hebt, probeer dan eens met dubbele longe te longeren.
Mijn paard kreeg ik eerst echt niet rechtsom, ze snapte het gewoon niet. Na 1 x met de dubbele longe viel het kwartje en kon ik haar daarna wel rechtsom longeren, al probeerde ze nog weleens om te draaien.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:31

rechtsom beginnen, wij hebben nou een jonge pup die we aan het beleren zijn en die heeft ook moeite met rechtsom gaan. Als je ermee begint zal hij al z'n energie in het lopen stoppen.
Erg handig trouwens is met z'n tweeën longeren, zodat je hem sneller kan straffen als hij iets fout doet.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:34

idd met zn tweeen longeren, dan houdt de ene de longeerlijn vast en de andere de zweep Lachen

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 12:15

ik longeer altijd met dubbele longe, zweep heeft niet zo veel nut want hij gaat al héél voorwaards.. longeren met zn tweeën doe ik zoiezo wel want er is altijd iemand anders bij die kan ingrijpen als het mis gaat.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:52

je kan beter altijd met zweep longeren, puur om de reden dat je ze met de dubbele lijnen niet kan straffen. je moet hem kunnen vertellen dat omdraaien afstoppen etc. absoluut niet mag

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:40

zweep heb ik ook altijd bij me..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:49

gebruik je hem ook om te straffen? heb je hem constant op z'n dikke billetjes gericht(klaar voor gebruik Knipoog)?
je zegt zelf dat de zweep niet veel nut heeft omdat hij al voorwaarts is, maar in jouw geval moet je de zweep niet gebruiken om hem voorwaarts te houden, maar om te straffen als hij domme dingen doet.

Sannea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:58

Mijne deed het eerst ook Boos! maar ik ben toen weer helemaal over nieuw begonnen...

eerst normaal leren stappen, dan draven, ect. ect.

Mnon_Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:45

Veel oefenen. Met pionnetjes en schriklind enz.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:16

waarschijnlijk is je paard rechts bol en links hol, wat betekent dat zijn rechterkant altijd al heel hard werkt, hij moet dus leren zijn linkerkant ook aan te spannen. ik zou eigenlijk met dubbele longe en dan ook stukjes rechtuit gaan, zodat het paard een evenredige belasting aan beide zijden heeft... in dit geval moet je denk ik eerst je paard rechtrichten aan de longe. lukt dit niet, zorg dan dat iemand met meer verstand van zaken je helpt. met zweep slaan en afstraffen helpt niet veel als je paard je niet begrijpt... in zijn ogen is hij juist heel hard aan het werk...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:12

Wat nou, als ie helemaal woedend wordt op de zweep. ik kan er wel mee rijden, maar met longeren ho maar, ook als ik m in mn hand heb en in de wei zet.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:36

Karin_88 schreef:
Wat nou, als ie helemaal woedend wordt op de zweep. ik kan er wel mee rijden, maar met longeren ho maar, ook als ik m in mn hand heb en in de wei zet.

Proberen hem toch te leren ermee om te gaan, loop met hem in de bak aan een touw ( voor hem) en klap met de zweep ( voor jou uit)met de rug naar hem toe kijk hem niet aan maak het niet persoonlijk. Hij wordt ws heel onrustig ;jij blijft rustig en loopt rustig door .Dit maar even doen en dan leg je de zweep weg. Als je dit vaker doet zal hij er meer aan gewend raken.
Als hij rustiger reageert ga je hem aaien met de zweep, hij moet zien dat de zweep een verlengde is van jou arm, jij bent de zweep.Ga steeds meer aaien begin in zijn hals door over zijn rug richting benen enz enz. Niet alles tegelijk maar stapje voor stapje.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:24

een longeerruimte afzetten. is met mijne ook gebeurt. die kon je ook niet longeren. tijdens het inrijden. ze ging achteruit ipv vooruit. dat heeft wel geholpen.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:29

Misschien kan je iemand er naast laten lopen als je op de rechterhand gaat?
En anders gewoon het met korte stukjes opbouwen.

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 14:07

met iemand er naast werkt niet, ik gebruik nu een longeerbak van iemand anders.. daar doet hij het wel gewoon. maar zodra ik het in een noramele rijbak probeer gaat hij weer op de rechterkant vervelend doen,het stappen gaat normaal tot hij het zat word en dan gaat hij er vandoor schieten maar niet gewoon rechtdoor maar echt wijkend laat ik maar zeggen.. naar de zijkend en dan begint hij onwijs te trekken naar de zijkant toe.. ik dacht toen dat hij het rondje wat hij lopen moet te klein vond en ging heb in een grotee cirkel longeren maar ook dit werkt niet ik heb nu echt alles geprobeerd.. de zweep hou ik er nog bij en klaar voor gebruik maar zodra ik heb gebruik vliegt haar naar voor, draait zich om en gaat onwijs snelle rondjes draaien, op dat moment kan ik niks doen ik heb dan geen controle over het bid doordat hij zich in de longeerlijn vast draait...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:17

Mijn vz pony deed het eerst ook, en heel hard, trekken, niet op het rondje blijven enz. Maar na veel oefenen en alle positiefe dingen te belonen gaat ze op beide kanten goed!

Veel succes nog!