[AR] voordelig goede kwaliteit tuig en kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

voordelig goede kwaliteit tuig en kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 20:16

Ik ben een beetje aan het rondkijken. Ik heb een belg die ik volgend jaar wil laten beleren voor de kar. En dan ook wil gaan mennen. Uiteraard ga ik zelf ook lessen nemen en misschion ook wel me koetsierbewijs.
Maar ben toch wel een beetje aan het kijken voor een leuk karretje en leuk tuigje om mee te beginnen.
Is het verantwoord om zoiets tweedehands te kopen? Welke merken tuigen zijn goed en welke absoluut niet?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Met deze aanschaf.

Napie

Re: voordelig goede kwaliteit tuig en kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:24

Een belg heeft geen tuigje en een karretje maar een Tuig en een Kar. Kennis van mij had ook een belg en het hoofdstel was al zo groot als een miniponytuig.
Op een tuig van zo'n groot en sterk paard valt ook weinig te bezuinigen. Ideal verkoopt goede kwaliteits tuigen voor een redelijke prijs in trekpaardmaat.
Hier moet ook een absoluut stevige wagen achter met dito rem. Een belg verbouwd een te kleine wagen zo tot brandhout.
Ik zou eerst zelf maar eens goed menervaring op gaan doen voor je met zo'n kolos de weg uit gaat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 18:41

Zo als je kan lezen is ze nog niet eens betuigd. Ze word volgend jaar weg gebracht om te beleren. Ik krijg dan ook les om veilig de weg op te kunnen.
En ik bedoelde met een leuk tuigje geen tuig van 2000 euro maar meer iets rond de 600 euro. Net zo als een kar ik weet dat ze er zijn van 5000 maar wil eerst iest simpels. Dan kunnen we altijd nog uitbreiden.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:35

felicity schreef:
Zo als je kan lezen is ze nog niet eens betuigd. Ze word volgend jaar weg gebracht om te beleren. Ik krijg dan ook les om veilig de weg op te kunnen.
En ik bedoelde met een leuk tuigje geen tuig van 2000 euro maar meer iets rond de 600 euro. Net zo als een kar ik weet dat ze er zijn van 5000 maar wil eerst iest simpels. Dan kunnen we altijd nog uitbreiden.

het trekpaarden tuig van ideal heb je voor 750 euro, een heel goed tuig waar je een tijdje mee vooruit kunt. op internet staan ook erg veel karren die wat zwaarder en groter zijn in een lagere prijsklasse. ik rij zelf ook met een trekpaard, en zoals napie al zegt als je met dit soort paarden de weg op gaat moet je wel gewoon goed materiaal hebben, maar dat geld eigenlijk gewoon voor alle paarden!

veel succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 21:22

Sorry als mijn vorige reactie wat bot klonk. Zo bedoelde ik het niet.
Daar hebben jullie zeker gelijk in dat het tuig goed stevig moet zijn. Ik heb zelf nog geen ervaring met spullen kopen. Vandaar dat ik het hier vraag. Ik heb wel iemand die mijn paard gaat beleren en mij het ook gaat leren (het mennen dan). Ben vroeger wel vaak met een marathonspan mee geweest (2 gelderlanders) Hielp toen ook met in en uitspannen. En leerde ook wat mennen. Maar dat is alweer zo'n 4 jaar geleden. Hij heeft zelf heel veel ervaring met beleren van trekpaarden

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:53

felicity schreef:
Ben vroeger wel vaak met een marathonspan mee geweest (2 gelderlanders)

Haha!
Zie er al zo 2 mensen voor lopen.....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 09:00

Zo heten die dingen toch Bloos
Je weet wel die dingen die bij mij het kwpn stamboek zijn opgenomen.
Gelderse paarden Clown

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:14

Geldersen Knipoog Trouwens, voor een belg hoeft het tuig volgens mij niet meer of minder sterk te zijn dan voor een ander paard. Spul dat knapt kun je bij geen enkel paard gebruiken! Tuig van Ideal is zeker niet slecht.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:27

napie schreef:
Een belg heeft geen tuigje en een karretje maar een Tuig en een Kar. Kennis van mij had ook een belg en het hoofdstel was al zo groot als een miniponytuig.
Op een tuig van zo'n groot en sterk paard valt ook weinig te bezuinigen. Ideal verkoopt goede kwaliteits tuigen voor een redelijke prijs in trekpaardmaat.
Hier moet ook een absoluut stevige wagen achter met dito rem. Een belg verbouwd een te kleine wagen zo tot brandhout.
Ik zou eerst zelf maar eens goed menervaring op gaan doen voor je met zo'n kolos de weg uit gaat.

Ik spreek hier uit ervaring. Wij hebben een Nederlands trekpaard en een platte wagen voor haar waar een goede rem op zit. Toen mijn broer met haar de weg op ging en remde gebeurde er weinig, paard had door dat het zwaarder was maar trok de kar gewoon verder. Thuis gelijk goed de rem na gekeken dit werkte perfect. Alleen de banden van de kar vertoonde echt slijtage plekken die stonden namelijk bijna stil terwijl zij door liep. Deze paarden zijn gewoon zo sterk dat ze bijna overal doorheen trekken. ( Ons trekpaard komt uit Zeeland en heeft 2 jaar lang daar op het land gewerkt en een jaar lang voor een paardentram gestaan. ) Belangrijk is dus dat het paard goed luisterd en de juiste commando's kent met name halt houden.

ujim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 09:16

Als ik je een goede raad mag geven tracht niet te bezuinigen op tuig voor een trekpaard. De meeste mensen kopen een paard voor een redelijke prijs en trachten daarna te bezuinigen op tuig, een van de voornaamste dingen die er zijn als het gaat over je eigen veiligheid, denk maar wat er kan gebeuren wanneer er iets breekt. Ik zou nooit bezuinigen op een hoofdstel en de leidsels wat dit is het enige dat je hebt om het paard te stoppen wanneer er iets gebeurt, ik vergelijk het altijd met wannneer je met de auto rijdt en ze nemen je plotseling het stuur af dan kunnen de gevolgen ook ampzalig zijn.
Een tuig van 600 euro kan dan wel mooi zijn maar in een goed tuig zit voor meer dan 600 euro leder, als je het goedkoop kan inkopen.Een goed tuig goed onderhouden moet minimum dertig jaar meegaan uit ervaring weet ik dat het met goedkope tuigen zeker niet zo is.
je moet je altijd voorhouden goedkoop en goed bestaat normaliter niet, andersom goedkoop is op lange duur dure koop.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:02

Ik heb gewoon weg het geld niet voor een tuig van 2000 euro. Vandaar dat ik vraag wat er goedkoper is maar wel van goede kwaliteit. Of een tweedehads tuig van een goedmerk voor niet al te veel geld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:37

Ik heb mijn tuig bij van Dorpel gekocht.
www.marathonwagen.com

Niet de allergoedkoopste, maar gewoon een goed tuig voor niet al te veel geld: 320 euro.
Ze vallen erg groot uit. Ik heb een maat full voor mijn paard van 1.68m schofthoogte en eigenlijk had ze het wel met een cobmaat kunnen doen. Alles zit op z'n kleinst, bij de strengen en het hoofdstel heb ik zelfs gaten bij moeten maken.
Misschien kun je eens informeren of ze deze tuigen ook in 'Belgenmaat' hebben. Of misschien past een maat full ook wel.

Horseshopin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:23

Edit Ibbel: Persoonlijke aanbiedingen mag je best per PB doen, maar sluikreclame maken is verboden.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-12-06 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst verwijderd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:58

Een 2e hands trekpaardmaat tuig is erg moeilijk te vinden weten we uit ervaring. En nieuw zit je al gauw aan ninimal 600 euro voor een tuig. Onze tinker heeft helaas die maat ook nodig maar het is knap moeilijk er iets goeds voor te vinden tegen een betaalbare prijs. Vooral een goed passende schoft is lastig omdat die dingen ook niet los te koop zijn in extra full.

Een goede wagen is gemakkelijker 2e hands te vinden, zolang je lamoen maar breed genoeg is ben je al een heel eind.

iemand maakte de opmerking dat je vooral met een trekpaard genoeg ervaring moet hebben. maar dat moet je met elk paard dat voor de wagen de openbare weg opgaat.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:50

een tip: zorg dan dat je je spullen goed voor elkaar hebt.
ten eerste voorkom je er ongelukken mee.
ten 2de achteraf bespaard het je een hoop kosten. ik ben zelf ook al met mijn derde kar bezig (na 5 jaar). het eerste karretje en tuig waren naar een jaar al helemaal op. ik heb toen een wat duurder enkelspan tuig en meteen ook een goed 2-span tuig aan geschaft. ze zien er naar 4 jaar nog als nieuw uit. ik heb nu ook een marathonwagen waar ik nog heel wat jaartjes mee verder kan. ook zijn de onderhoudskosten vaak hoger/meer.
ten 3de: als je wilt stoppen is het ook nog goed te verkopen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:54

Bij nader inzien. Ga ik eerste samen met mijn vriend een paar lessen nemen. Mijn vriend ziet het wel zitten dat mennen. Ik heb het vroeger wel gedaan. Maar dat is alweer een paar jaar geleden. En ik heb nu het idee dat ik onder het zadel leuker vind.
Als mijn vriend het goed bevalt die lessen. Gaat ons belgje beleerd worden. En dan komt er ook een tuig en een kar. Ik ben zoiezo wel iemand die niet het goedkoopste van het goedkoopste wil hebben. Wil toch een beetje mooi en degelijk tuig en kar hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:43

www.tweespan.com heeft een "degelijk gebruikstuig" voor 450 euro, ze zijn echter voornamelijk op Friezen gericht en ik heb geen flauw idee of ze ook grotere maten leveren....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:03

dankjewel voor de tip ik zal eens gaan kijken.