Hoe naar beneden rijden alleen met halstertje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fUrytjj_04

Hoe naar beneden rijden alleen met halstertje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:32

Hallo bokkers,

Ik rijd dus met mijn kanjer van 3,5 ook alleen met halstertje...
Afbeelding
^^^deze^^^

Alleen hij heeft wat tuigers bloed in zich dus heeft z'n koppie altijd lekker trots de lucht in Vork ik vind het niet heel erg alleen hij moet wel wat spiertjes krijgen natuurlijk in z'n lichaampje.
Af en toe loopt die dan wel netjes naar beneden alleen met halster alleen hij gooit hem al wel weer heel snel naar boven Sigaar

Ik longeer hem dan wel is 2 x in de week zodat hij even naar beneden loopt dat werkt erg goed alleen dat doe ik dat wel met bit en met de dubbele longe.
Alleen kan het ook anders?

Graag reacties... Clown

gr. fUrytjj_04

Achterom

Re: Hoe naar beneden rijden alleen met halstertje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:43

Ja, door goed les te nemen.
Als je het paard netjes van achter naar voren rijdt, zal hij vanzelf de aanleuning gaan zoeken en gaan afbuigen.
Overigens is dit niet 'een halstertje' maar een touwhalster wat net zo scherp in kan werken als een bit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:23

Ik vind een touwhalster niet geschikt om 'dressuur' mee te rijden.

Ik rij wel met een bitloos hoofdstel. Ik zorg eerst dat Anouar goed voorwaarts is (wat de laatste tijd geen probleem is), dan vraag ik iets druk op de neus, als hij z'n hoofd dan laat zakken ga ik met m'n handen mee zodat de druk er helemaal af is. Doet hij z'n hoofd weer omhoog dan neem ik weer druk op de teugels, hoofd weer naar beneden, druk weg. In begin ging het de hele rit zo, omhoog, omlaag, omhoog, omlaag. Maar ik heb alle geduld en blijf gewoon op dezelfde manier vragen. Nu blijft z'n hoofd steeds langer naar beneden en doet hij hem eigelijk alleen nog maar omhoog om naar iets te kijken.

Maar ik rij geen dressuurwedstrijden en de enige eis die ik aan z'n hoofd hals houding stel is dat z'n schoft het hoogste punt is.
Als ik dressuur doe op het veld vraag ik wel eens iets meer, maar bovenstaande is ons uitgangspunt.

Ik wil ook niet steeds contact houden. Geen contact is geen hulp en geen hulp is hoofd naar beneden houden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:11

Ik rijd mijn paard ook met een touwhalster en kan hem daarmee prima 'naar beneden rijden'. Hoe je paard loopt is namelijk niet zozeer afhankelijk van de optoming, maar meer van hoe je er zelf op zit en welke hulpen jij je paard geeft.

Dit is echter niet via internet uit te leggen, dus ik ga mee met bovenstaanden: neem goede les Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:09

Ik sluit me bij Wendy en calippo aan: goed les nemen.
'Naar beneden rijden' heeft niet zozeer met je optoming te maken; het voorwaarts-neerwaarts krijg je niet door iets aan de voorkant te 'doen', maar komt vanuit de achterhand.
Er is ook wel veel over te lezen; ik zal even voor je zoeken.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:52

Ben ik wel mee eens JoviBan, maar een goede optoming is wel van belang.

Een touwhalster is helemaal niet geschikt en nodigt echt niet uit om op na te geven.

Een zacht leren hoofdstel is veel vriendelijker en nodigt het paard veel meer uit om zelf de aanleuning op te zoeken. Op een fijn dun touwtje neem je geen aanleuning lijkt mij!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:30

Aanleuning betekent toch niet hetzelfde als 'leunen'?
En een touwhalster is juist WEL geschikt om op na te geven.

Volgens mij haal je de begrippen ook een beetje door elkaar...

Voorwaarts-neerwaarts rijden kun je zelfs zonder enige optoming doen (net als de echte hogeschool-verzameling trouwens!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:32

Een touwhalster is heus wel geschikt om mee te dressuren als je er goed mee om weet te gaan,
ik zou idd les nemen Lachen

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:45

oke, wil ik ook wel Haha!
Maar moet ik dan echt van een natuurlijke les nemen of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:46

Iemand denk ik die daar ervaring in heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:24

fUrytjj_04 schreef:
oke, wil ik ook wel Haha!
Maar moet ik dan echt van een natuurlijke les nemen of?

Nee, dat hoeft niet. Ik heb ook les van een "traditionele" instructrice. Maar we zijn helemaal bezig met een manier van rijden zoals ik dat belangrijk vind en zoals dat bij mij en mijn paard past.

Belangrijk is dat je iemand vindt die niet op de traditionele manier lesgeeft. Dus niet het riedeltje van korte teugels, in de krul trekken, een beetje zagen hier en daar, een ruk of prik geven 'als ie niet wil', etc.
Uitgangspunt is o.a. ontspanning, rust, balans, voelen, gevoel, harmonie, centrum, evenwicht, focus. En dat het paard het wel doet, zolang jouw vragen en je signalen naar je paard maar duidelijk zijn. En doet je paard anders, dan kritisch naar jezelf kijken en jezelf altijd willen verbeteren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:58

JoviBan schreef:
Belangrijk is dat je iemand vindt die niet op de traditionele manier lesgeeft. Dus niet het riedeltje van korte teugels, in de krul trekken, een beetje zagen hier en daar, een ruk of prik geven 'als ie niet wil', etc.

Even een opmerking van een niet-natural (denk ik): ik rij dus op de traditionele manier, maar iemand die zo lesgeeft ben ik ook niet van gediend hoor!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:03

[quote="Lenneke_"]
Maar ik rij geen dressuurwedstrijden en de enige eis die ik aan z'n hoofd hals houding stel is dat z'n schoft het hoogste punt is.
quote]
Snap ik niet helemaal, loopt hij dan helemaal lang??
Ik las alles even om tips mee te pikken, maar schoft het hoogst lijkt me niet lochisch

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:10

Ik wil dat het uitgangspunt z'n hoofd omlaag is. Als z'n schoft het hoogste punt is zit z'n neus nog lang niet op de grond hoor.
Hoe leg ik dit nou uit, uitleggen is niet mijn sterkste kant. Ik wil dat z'n hals horizontaal is zegmaar.

Eerst dacht ik dat Anouar dat gewoon niet kon. Maar sinds ik een nieuw zadel heb loopt hij zoveel lekkerder en zie ik dat hij het wel degelijk kan en dat hij dan veel lekkerder loopt. Dus zijn we aan het oefenen.

Maar ik wil geen contact houden met het hoofd als hij zo loopt, pas als ik iets vraag. Ik wil niet constant contact, maar dat ligt er denk ik maar net aan wat je met je paard doet. In de dressuurproef zullen ze het niet waarderen als de teugels los hangen Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:16

Dier is 3.5 en pas onder het zadel? Paard moet nog een hoop groeien, evenwicht vinden en de spieren kweken die nodig zijn om te kunnen nageven. Train dit eerst lekker aan de hand verder, zolang hij ontspannen loopt onder het zadel en zover hij dat al kan regelmatig een paar pasjes nageeft zou ik mij nu echt geen zorgen maken. Het enige wat je moet voorkomen is dat hij onder het zadel een houding aan neemt die schade doet. De rest heeft tijd nodig.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:11

Als ik het goed begrijp doe je toch niet echt iets bijzonders denk ik, het enige dat ik geleerd heb wat er een beetje mee botst is dat z'n oren (eigenlijk net daar achter) het hoogste punt moeten blijven omdat er enige draging in de hals moet blijven en hij hem niet moet laten hangen anders is het bijna halsstrekken.(das natuurlijk wel in de dressuur ja) Maar toch lijkt het wel erg op wat je schrijft, begrijp nu wel wat je bedoelt.
Dank je voor de uitleg.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:19

tamary schreef:
Dier is 3.5 en pas onder het zadel? Paard moet nog een hoop groeien, evenwicht vinden en de spieren kweken die nodig zijn om te kunnen nageven. Train dit eerst lekker aan de hand verder, zolang hij ontspannen loopt onder het zadel en zover hij dat al kan regelmatig een paar pasjes nageeft zou ik mij nu echt geen zorgen maken. Het enige wat je moet voorkomen is dat hij onder het zadel een houding aan neemt die schade doet. De rest heeft tijd nodig.

mee eens. je paard moet zich eerst lekker ontwikkelen voordat je hem nageefelijk wil hebben. het is een kwestie van tijd dat hij zelf de nageefelijkheid opzoekt als hij er klaar voor is.

een touwhalster vind ik geen goede optoming om nageefelijk te krijgen. het touw op de neus kan snijden, daarom heb ik een trainingshalter van EV met leer op de neus. daarmee kan ik mijn paard nageefelijk krijgen maar als ik haar echt nageefelijk wil hebben, ga ik rijden met mijn bitloze hoofdstel van de Ruitersportshop. dat vind ik beter om mee te dressuren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:38

Ik vind ook dat een touwhalster te los om de neus zit, dat gaat dan al heel gauw schuiven

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:40

Ik zou niet te veel op het aan de teugel focussen. Je paardje is nog jong, moet nog sterk worden. dus ik zou hem lekker de tijd daar voor geven. Zorg eerst dat hij lekker ontspannen op zijn eigen benen loopt, en als hij sterk genoeg is komt de rest van zelf wel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:10

Kun je dan geen aanleuning hebben zonder contact op de teugels? Als je geen druk op de teugels hebt, heb je ook geen problemen met op de hand/voorhand hangende paarden en schuivende bitloze optomingen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:47

Bij aanleuning heb je altijd contact op de teugel.
Het liefst zo min mogelijk druk, maar altijd wel contact zodat het paard je hand volgt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:54

Maar aanleuning is weer niet perse vereist om je paard op een bepaalde manier te laten lopen Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:04

Dat klopt ook weer Haha!
Westernruiters rijden dan weer zonder aanleuning bijvoorbeeld, het is maar net wat je wilt.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:07

Wendy schreef:
Ja, door goed les te nemen.
Als je het paard netjes van achter naar voren rijdt, zal hij vanzelf de aanleuning gaan zoeken en gaan afbuigen.
Overigens is dit niet 'een halstertje' maar een touwhalster wat net zo scherp in kan werken als een bit.

Had het niet beter kunnen verwoorden. Hier sluit ik mij geheel bij aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:47

Wendy schreef:
Dat klopt ook weer Haha!
Westernruiters rijden dan weer zonder aanleuning bijvoorbeeld, het is maar net wat je wilt.

Westernruiters hebben wel degelijk aanleuning. Maar het streven is dat met een losse teugel te realiseren. Optillen van de teugel betekent al contact met het bit.