longeren met bijzet teugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

longeren met bijzet teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 15:45

ik wil mijn paard nu een keer gaan longeren en bij zetten.
maar weet iemand van jullie hoe ik dat het beste kan doen,met bijzet teugel of met touwtjes?
want iedereeen doet het weer anders en ben gewoon benieuwd naar wat jullie het beste vinden,en wat jullie ervaringen zijn met de bijzet teugel.

Tanja_dB

Re: longeren met bijzet teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:49

Dat ligt eraan wat je wilt trainen. Wil je het rug- en achterhandgebruik stimuleren zou ik met dubbele longe of pessoa longeren. Wil je de hoofd/halshouding verbeteren neem je touwtjes of bijzet.

Ik vind dat je met bijzet een stugge hoofd/halshouding krijgt, dus longeer liever met touwtjes. Hierin kan je ook meer varieren, wat ik zelf prettiger vind. Mijn ervaring is dat touwtjes meer uitnodigen om over de rug te lopen en de hand te zoeken. Bijzet vind ik zelf te stug.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:14

Touwtjes.. Lachen

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 23:32

verder geen mensen die ervaring hebben met bijzetten tijdens het longeren?

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:01

Ik longeer vaak met touwtjes en heel soms met de dubbele longe..
Touwtjes vind ik beter...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:24

ik longeer altijd bijgezet, meestal heb ik touwtjes of passoa. In principe is er niet iets wat beter is, ligt maar net aan welk vlak je wilt trainen ga je voor de achterhand pak je de touwtjes deze breng je vanaf de singel buitenlangs door het bit heen en tussen de benen, ik heb hier de url van een foto het is niet de meest duidelijk maar ja Lachen
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4S3PHDPG
ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:53

kirri schreef:
ik longeer altijd bijgezet, meestal heb ik touwtjes of passoa. In principe is er niet iets wat beter is, ligt maar net aan welk vlak je wilt trainen ga je voor de achterhand pak je de touwtjes deze breng je vanaf de singel buitenlangs door het bit heen en tussen de benen, ik heb hier de url van een foto het is niet de meest duidelijk maar ja Lachen

Longeer jij je paard altijd bijgezet?
Ik doe oook heel vaaak aan een halster of hoofdstel, lekker leuk voor je paard als die elke dag rond moet.. en nooit is kan spelen aan de longe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:54

ik volg dit topic even

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:54

Shanna schreef:
ik volg dit topic even

Leuk voor je en lekker boeiend

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:02

chanora schreef:
Shanna schreef:
ik volg dit topic even

Leuk voor je en lekker boeiend

geloof niet dat ik om zulke reacties heb gevraagd

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:34

het is allemaal een beetje overbodig idd Knipoog

Ik longeer altijd met touwtjes, tussen de benen door zodat ze wat meer door haar rug komt.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:41

bedoelen jullie met touwtjes egt geewoon touwtjes .. goh dit klinkt lekkr intelligent Tong uitsteken

ik zou in dit geval kiezen voor bijzet wan touwtjes geven helemaal niets mee, en bij de meeste bijzetteugels zit er un stuk elastiek in , dat heb ik zelf ook.
maar als ik zou moeten kiezen zou ik eiglijk voor passoa gaan ipv touwtjes/bijzetteugel. volgens mij gebruikt hij dan veel meer al z'n spieren, kan je makkelijker ze kont dr onder krijgen en is het allemaal beetj soepeler voor het paard

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:42

Amberr_ schreef:
bedoelen jullie met touwtjes egt geewoon touwtjes .. goh dit klinkt lekkr intelligent Tong uitsteken

ik zou in dit geval kiezen voor bijzet wan touwtjes geven helemaal niets mee, en bij de meeste bijzetteugels zit er un stuk elastiek in , dat heb ik zelf ook.
maar als ik zou moeten kiezen zou ik eiglijk voor passoa gaan ipv touwtjes/bijzetteugel. volgens mij gebruikt hij dan veel meer al z'n spieren, kan je makkelijker ze kont dr onder krijgen en is het allemaal beetj soepeler voor het paard

als jij je touwtjes correct bevestigd dus op de juiste maat, is er niks aan de hand jij zegt: "maar als ik zou moeten kiezen zou ik eiglijk voor passoa gaan ipv touwtjes/bijzetteugel. volgens mij gebruikt hij dan veel meer al z'n spieren" dat is niet waar als jij alles correct aanbrengt (tis maar net op de manier waarop) het is ook maar net waar de voorkeur ligt, een passoa heeft heeft ook een hele andere inwerking als touwtjes.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:47

chanora schreef:
kirri schreef:

Longeer jij je paard altijd bijgezet?
Ik doe oook heel vaaak aan een halster of hoofdstel, lekker leuk voor je paard als die elke dag rond moet.. en nooit is kan spelen aan de longe

iderdaad longeren beschouw ik als training als ik een paard '' los longeer'' kan ik hem net zo goed losgooien als beweging, dit is mijn mening. Als ik een paard idd loslongeer is dit geen werken dit is rondslingeren en waarom zou ik hem dan op een kleine volte zetten als ik hem ook kan losgooien in de bak en hij daar lekker zijn ei kwijt kan door rond te rennen, waarschijnlijk versta jij wat anders onder ''werken''

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:49

Ik longeer ook niet met een bijzet, werkt te stug in mijn ogen. Ik longeer meestal met slof of pessoa.

Longeren zie ik echt als training en niet onder spelen. Spelen mag ie in de wei of als ik em los laat in de bak. Aan de longe is het training, dus werk.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:11

even voor de mensen hier die passoa zeggen, zo'n ding heet echt pEssoa hoor! pAssoa is een drankje...

ik longeer zelf eigenlijk nooit bijgezet, paardje mag altijd eerst even gek doen aan de longe en daarna zakt ze vanzelf en gaat ze over haar rug lopen. dan ga ik haar niet stug maken met een bijzet! daarbij heeft mn paardje ook het een en ander meegemaakt waardoor ze heel instabiel is in haar aanleuning en dan wil ik niets forceren. maar bij ons op stal werkt eigenlijk iedereen gewoon met bijzet (elastiek dus) en dan over de oren (dus waar het kopstuk ligt) en door de bitringen naar de singel. hoor eigenlijk nooit dat ze daar stug van worden, zeker omdat het elastiek is en de paarden snel genoeg doorhebben dat het alleen maar meer gaat trekken als ze gaan hangen... en ook tijdens het rijden hebben ze daar verder geen problemen meer mee ivm stug zijn, paarden lopen netjes over de rug en indien gevraagd in de oprichting...
dus, ik zou eerder voor bijzet gaan...

de mijne wordt 4 keer per week bereden, en 1 keer gelongeerd (de overige 2 dagen mag ze spelen in de paddock) dus dat longeren valt wel onder trainen, maar ze loopt uit zichzelf bij het longeren al redelijk goed over haar rug... na het longeren mag ze altijd nog even rollen om het leuk te houden, dan kan ze nog even in haar eigen houding lopen, maar t scheelt ook of in aan een halster longeer (dan is het namelijk spelen) of aan een hoofdstel (hoofdstel betekent werken, altijd, zonder uitzondering)...

nienkestorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:11

ik doe het met alebij

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:15

slof.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:26

meestal doe ik gewoon 2 longeerlijnen. 1tje vanaf het bit naar mij en 1tje als 'touwtjes'. dus aan de singel halverwege de buik vast dan door t bit en tussen de benen door.

overigens kan ik daar ook een soort van pessoa van maken. door ipv vast te maken aan de singel het einde achter de billen langs te halen en aan andere kant vast te maken.
maar dit gebruik ik niet zo vaak, omdat mn paarden al moeite hebben met netjes onstspannen naar benede lopen (tuigpaarde), ga ik niet nu ook al gelijk de achterhand dr bij vragen.

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:35

kirri schreef:

iderdaad longeren beschouw ik als training als ik een paard '' los longeer'' kan ik hem net zo goed losgooien als beweging, dit is mijn mening. Als ik een paard idd loslongeer is dit geen werken dit is rondslingeren en waarom zou ik hem dan op een kleine volte zetten als ik hem ook kan losgooien in de bak en hij daar lekker zijn ei kwijt kan door rond te rennen, waarschijnlijk versta jij wat anders onder ''werken''

Dat hangt er ook maar weer vanaf wat je wilt bereiken met het longeren. Ik heb wel eens met pessoa gelongeerd, en ook wel eens met bijzet, maar dit gebruik je normaal dus alleen om het paard te gymnatiseren en soepel te maken. Als ik mijn paard longeer dan doe ik dat meer als een aandachtoefening, en niet zozeer om hem soepel te krijgen (natuurlijk wordt hij na een tijdje vanzelf iets soepeler, maar daarvoor doe ik het niet). Ik longeer dus bijna altijd helemaal los, en idd, kichamelijk is dat weinig inspanning, maar hij leert er wel van opletten en hij ontspant sneller als ik daarna met wat anders bezig ga Knipoog

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:39

Wat ik leer op school Slim
Is dat je als je nog nooit hebt gelongeert (met bijzet o.i.d) het beste eerst kan beginnen met de bijzet teugels.. als je paard dan lekker gaat lopen, kan je verder met de dingen zoals het touwtje /chambon/coq/pessoa etc..

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:33

@Marlous: zit je op een paarde school dan? in dat geval: kicke Haha!

zegge ze bij je op school ook waarom je eerst t beste met bijzet kan beginne??

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:03

@tiffany_
het is maar net hoe je er tegen aankijkt, ik wil gewoon dat mijn paard tijdens longeren lekker ontspannen over de rug loopt en vanuit de achterhand. Zonder bijzet(touwtjes,pessoa) loopt hij gewoon niet optimaal, als ik wil dat hij los loopt dan gooi ik hem wel in de bak, longeren is training. Tevens is zijn ze echte werkpaarden ik kan ze bijna geen dag stil zetten dan springen ze uit de box, ze zijn gewent om elke dag minimaal een uur telopen (behalve met longeren!) meestal trainen ze 2 uur op een dag ook in de winter.