Naar buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElsjeBrab

Naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 13:42

Misschien is deze vraag al wel tachtig keer gesteld,
maar ik wil toch even persoonlijk antwoord Vork

Ik rijd mijn pony nu met stalhalster, in de bak reageert ze hetzelfde als met bit & ik ben een klein stukje naar buiten geweest (ong 200 mtr over een rustige weg) en daar r eageerde ze gewoon goed.

Nu moet ik toegeven dat het met bit wel eens fout gaat buiten,met name dat ze heel snel loopt en opgefokt is.Ze luistert ook niet naar het bit, ze stopt pas wanneer ik haar om trek.

Nu ga ik vandaar weer (alleen) een buitenrit maken, met een stukje over een tamelijk drukke weg, zal ik het doen met stalhalster (touwen aan de onderkant bevestigd?)? Raden jullie ook aan om er teugels aan te doen, of gewoon met halstertouwen?

domiekje

Re: Naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:44

als ze goed op een stalhalster reageert waarom niet......ik zouw wel gewone teugels er aan vast maken daar heb je meer grip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:48

ik zou zelf gewoon het bit in doen, als er iets gebeurd kan je ze makkelijker houden.
maar als je met halster gaat zou ik er iig wel teugels aan doen, anders ben je helemaal nergens als ze wel schrikt

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 13:51

dees_daan schreef:
ik zou zelf gewoon het bit in doen, als er iets gebeurd kan je ze makkelijker houden.
maar als je met halster gaat zou ik er iig wel teugels aan doen, anders ben je helemaal nergens als ze wel schrikt

Ja maar ik zeg net dat ze met bit ook niet te houden is Knipoog

Nouja ik maak mn teugels wel onderaan vast (dat is beter toch??)
& als het dan allemaal goed gaat kan ik overwegen een bitloos hoofdstel te kopen..

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:54

Ik zou doen waar ze het beste op reageert. als ze het best op een stalhalster reageert, dan zou ik dat doen (wel met gewone teugels)
Als je inderdaad alleen gaat, zorg je wel dat je een telefoon bij je hebt? met oortje oid, zodat je ook kan bellen als je in de kreukels ligt.... Haha!
Laatst bijgewerkt door whissie op 09-12-06 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:55

als ik jou was zou ik nog helemaal niet aan buiten rijden denken, maar eerst aan de relatie met het paard werken op de grond, in een veilige, omheinde omgeving.
Pas als alles daar 1000% goed gaat te voet het hek uit: wandelend en als je paard jou vertrouwd en andersom eens een klein stukje erop

Een lange weg, die veel geduld vraagt, maar wel een veilige weg.....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:01

Als je je paard buiten niet kan houden met een bit,dan zou ik ook niet zonder bit naar buiten gaan.
Dan zou ik net als wat Morrie zegt eerst aan de basis gaan werken,
en als alles goed is,en je paard luisterd naar JOU dan pas zou ik naar buiten gaan.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:06

Ik zou in jou situatie zowieso niet naar buiten gaan met enkel een stalhalster.....naam geeft het al aan.
Beter kun je een bitloos hoofdstel aanschaffen(welke jij bij je paard vind passen moet je even uitzoeken zijn ook 80 topics over).
Met een bitloos hoofdstel komen je hulpen beter door als met een halster.
En dan idd wat Morrie al aangeeft eerst eens goed laten wennen binnen een vertrouwde omgeving.

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:20

Morrie schreef:
als ik jou was zou ik nog helemaal niet aan buiten rijden denken, maar eerst aan de relatie met het paard werken op de grond, in een veilige, omheinde omgeving.
Pas als alles daar 1000% goed gaat te voet het hek uit: wandelend en als je paard jou vertrouwd en andersom eens een klein stukje erop

Een lange weg, die veel geduld vraagt, maar wel een veilige weg.....

Ja weet je wat het is,
als we in de bak rijden,
doet ze alles wat ik vraag
gaat het gewoon goed.
Zodra we naar buiten gaan heeft ze meer 'zin' of iets,
als ik er naast loop gaat het ook prima. Stopt ze gewoon wanneer ik het zeg. Binnen heb ik ook al vaak met overgangen gereden, dat gaat dan ook gewoon goed..
dat is ook een beetje het probleem.
Zodra ze buiten is, weet ze dat & wil ze galopperen.
Ik kan er dan wel weer snel afspringen & er naast lopen..

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:27

Zou je dan wel alleen gaan? Het lijkt me verstandiger dat er iemand mee gaat, en dat die er dan naast loopt, aangezien ze aan de hand wel prima reageert. En dan jij er gewoon op.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:28

Dus vertel je nu: Je pony gaat in galop, Oeps ik kan dr niet meer houden.. Ik spring er vlug af, en hoop (of weet) dat ik haar kan pakken ?? Lijkt me geen goed idee Lips are sealed ga idd eerst nog even die kleine eindjes rijden, in stap, dan eens in draf, en voel je echt dat het begint te lukken eens een galopje. Best nog met iemand er bij ook; Als je dan wilt langere einden rijden, zorg dat er zeker iemand mee is te paard, of met de fiets! lijk me het veiligst!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:30

ik zou als ik jou was een bitloos hoofdstel kopen ja, dat lijkt me wel beter.
die zijn ook sterker, en ervoor gemaakt he.