[AR] bitten en oogkleppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

bitten en oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 23:00

sommige mensen zijn permanent tegen oogkleppen. vaak geven ze hierbij het argument dat het veiliger is. dit heb ik de laatste tijd meerdere malen gehoord.

ik vind dat dat verschilt per paard. Femke rijd ik bijvoorbeeld sinds kort zonder. zij is echt super bomproef. sinds ik haar zonder oogkleppen rijd is ze super voorwaarts en denkt ze ook echt mee in een hindernis. de kans dat ze in een bocht over dr schouder valt, met haar hoofd naar buiten en zo de pion naast haar niet ziet, is een stuk kleiner(voorbeeld situatie). als ik Floortje zonder zou rijden in het enkelspan, krijg ik haar niet eens een bak ik omdat ze van alles ziet. in het 2-span is ze dan weer een stuk zekerde. mythos kan ik met geen mogelijkheid zonder rijden, want dan lig ik binnnen de kortste keren in de sloot, want hij is zo sterk dat in het 2-span femke(is groter) hem met moeite in bedwang kan houden.
halve oogkleppen lijken me ook super, maar die zijn er niet in mini. misschien laat ik die nog een keer maken.

het zelfde geld voor bitten.
laatst had ik een discussie met iemand, die vond dat als een paard happy was als je hem rijd, hij geen hinder ondervond aan het bit en het dus paste. hier ben ik het totaal niet mee eens. sommige paarden lopen overal fijn op, wat je ook in hun mond stopt. andere hebbben eeen hele hoge pijngrens en lopen gewoon door. de meeste mensen vergeten naar de anatomie van de mond te kijken. zo zeggen veel mensen dat een dunner bit scherper inwerkt, maar de hand van de ruiter/menner is hier de oorzaak van! veel paarden hebben anatomisch gezien niet eens de ruimte in hun mond voor een dik bit. liverpoolstangen kleiner dan 11,5 zijn bijvoorbeel dikker dan de grotere maten. echt onbegrijpelijk! het gaat om technisch rijden, geen touwtrekken! dat is voor elk paard/pony het zelfde. het gaat niet om kracht. dus lijkt het mij logisch dat de dikte van het bit evenredig afneemt ten op zichte van de maat van de mond. of verschillende dikten per maat.
tegenwoordig zijn de paarden/ pony's zo doorgefokt, dat de kaken zo smal zij dat ze hun tong er niet meer in weg kunnnen drukken en zo dus de mondholte vult. vaak werkt zo'n rechte stang dan ook alleen in op de tong. een bit met te veel tongvrijheid kan juist weer te veel op de lagen werken. je moet hierin de juiste verhouding vinden.
dit kan je controleren door de lippen opzij te doen als het paard zijn mond gesloten heeft. zit de tong dan helemaal tegen het gehemelte? ook kun je met je duimen over de lagen 'wrijven' in de richting van de kiezen. ontstaan er dan plooien? dit heeft ook invloed op de ruimte in de mond.
ook de maat van de hoogte van het optrekken van het bit vind ik een discussiepunt. die 1 tot 2 plooien in de mondhoeken vind ik maar een algemeen gegeven. dit is alleen om er voor te zorgen dat de mondhoeken geen schade oplopen. bij sommige paarden zijn de lagen maar heel kort en hoef je dus niet een plooi te hebben, tot het bit goed ligt. bij andere is de verhouding van de mondspleet ten op zichte van de kaak heel kort en krijg je het bit dus nooit hoog genoeg in de mond. (een myler 6.0 is hiervoor een oplossing. deze is naar voren uitgewerkt)
anatomie zegt trouwens ook niet altijd alles, soms loopt een paard veel fijner op een bit dat je op het eerste gezicht niet voor zijn mond zou kiezen. die gevallen zitten er natuurlijk ook tussen.
ook krijg ik vaak het idee dat veel mensen gauw de neiging hebben de leidsels een gat lager aan het bit te bevestigen als het paard "hard" in de mond is. vaak maak je het probleem dan juist erger in plaats van het op te lossen. vaak is dit ook op te lossen met ontspanning (daar bedoel ik niet alle gevallen mee hoor)

wat is jullie mening hier over?

domiekje

Re: bitten en oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:03

als een paard voor de kar loopt vind ik oogklepen wel fijn hebben ze teminsten niet overal zo naar te kijken want je voelt dan zowiezo al minder wat je paard doet maar het inrijden met oogklepen vind ik niks dan raakt hij gewend aan minder zicht en als je ze dan af wilt doen kom je meschien in de problemen omdat hij nu opeens van alles boven zich ziet bewegen...het hangt natuurlijk ook van het paard af

palousa_boy

Re: bitten en oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:51

domiekje schreef:
als een paard voor de kar loopt vind ik oogklepen wel fijn hebben ze teminsten niet overal zo naar te kijken want je voelt dan zowiezo al minder wat je paard doet maar het inrijden met oogklepen vind ik niks dan raakt hij gewend aan minder zicht en als je ze dan af wilt doen kom je meschien in de problemen omdat hij nu opeens van alles boven zich ziet bewegen...het hangt natuurlijk ook van het paard af

dit laatste zal wel meevallen, van alle paaden waar ik voor het eerst oogkleppen om heb gedaan, heb ik er nog nooit 1 zien draaien omdat hij ineens meer zag.. (wel omdat hij het bit vast pakte en er later achter kwam dat dit toch wel heel veel pijn doet als je hem dan weer los laat en tegen je voortanden aan laat vallen)
bij mennen rijd ik gewoon altijd met oogkleppen, of het nou de eerste of de laatste keer is.

ook rijd ik gewoon altijd met bit, men met stang of 4 rings trens, afhankelijk van de paarden natuurlijk.
bij het uitzoeken van een bit kijk ik wel altijd naar de mond van het paard, hang er wat in en kijk dan of het paard er lekker mee loopt, zo niet, pakken we een ander bit en kijken weer, net zolang totdat het gewoon goed loopt. later kan dit natuurlijk altijd veranderen, dan kijken we gewoon weer verder.