domiekje schreef:als een paard voor de kar loopt vind ik oogklepen wel fijn hebben ze teminsten niet overal zo naar te kijken want je voelt dan zowiezo al minder wat je paard doet maar het inrijden met oogklepen vind ik niks dan raakt hij gewend aan minder zicht en als je ze dan af wilt doen kom je meschien in de problemen omdat hij nu opeens van alles boven zich ziet bewegen...het hangt natuurlijk ook van het paard af
dit laatste zal wel meevallen, van alle paaden waar ik voor het eerst oogkleppen om heb gedaan, heb ik er nog nooit 1 zien draaien omdat hij ineens meer zag.. (wel omdat hij het bit vast pakte en er later achter kwam dat dit toch wel heel veel pijn doet als je hem dan weer los laat en tegen je voortanden aan laat vallen)
bij mennen rijd ik gewoon altijd met oogkleppen, of het nou de eerste of de laatste keer is.
ook rijd ik gewoon altijd met bit, men met stang of 4 rings trens, afhankelijk van de paarden natuurlijk.
bij het uitzoeken van een bit kijk ik wel altijd naar de mond van het paard, hang er wat in en kijk dan of het paard er lekker mee loopt, zo niet, pakken we een ander bit en kijken weer, net zolang totdat het gewoon goed loopt. later kan dit natuurlijk altijd veranderen, dan kijken we gewoon weer verder.