De overgang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

De overgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 22:15

Ik ben van plan over te stappen op bitloos Haha!

Maar nu heb ik een vraag. Hoe moet ik de overstap precies in werking zetten? Want ik weet nog niet hoe ze precies reageert als ze bitloos bij andere paarden in de bak is en hoe ze is met bitloos een parcourtje springen.

Dus voor de mensen die met bit hebben gereden, maar zijn overgestapt met hun paardje, hoe hebben jullie dit gedaan?

Lenneke_

Re: De overgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:38

Ik ben eerst in de bak zonder bit gaan rijden. Daarna heb ik het hoofdstel over het touwhalster gedaan, dus teugels aan het touwhalster en teugels aan het bit. Ik reed dan met de teugels van het touwhalster, maar kon het bit erbij pakken voor nood.
Dat bit was totaal overbodig, dus heb ik hem na 2 ritjes thuis gelaten en sindsdien rij ik zonder.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:49

Ik ben ook gewoon in de bak begonnen en toen ik merkte dat het hetzelfde werkte als met bit( alleen nog meer ontspannen ),ben ik ook meteen zo naar buiten gegaan. Ik rij nu altijd zonder bit tot grote tevredenheid.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 02:09

Klinkt stom maar gewoon doen. Als je het gewoon de eerste keer in een bak probeert dan sta je versteld. Mijn kinderen 6 en 8 rijden altijd bitloos. Mijn eerste keer was gewoon buiten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:30

Als je het eng vind om meteen bitloos te gaan,kan je doen wat ik gedaan heb:
Met 2 paar teugels rijden.
Ik had een halsterhoofdstel gekregen van iemand,en daar kan je dus op twee manieren mee rijden.Met bit,of zonder bit.
Ik heb het bit erin gelaten,en daar ook teugels aan gemaakt,en ik heb teugels aan de neusriem gemaakt.
Ik ging de eerste paar keer dat ik buiten ging rijden dus met 2 teugels op pad.
Ik gebruikte de teugels met het bit eraan niet,
maar mocht het nodig zijn dan kon ik ze wel pakken.
(is nooit nodig geweest,maar het was meer voor mijn gevoel)
Na een paar keer heb ik het bit helemaal weggelaten,
en daarna een touwhalster gekocht.

Mijn paard lette veel beter op mij,en reageerde ook veel sneller als ik iets vroeg zonder bit dan met het bit.
Ik wil nooit meer een bit in mijn paards mond.

Ik raad je aan om met een simpel touwhalster te beginnen.
Dat is het duidelijkst voor je paard,zonder andere touwtjes en schuifbare delen
die je paard in de war kunnen brengen.
(helemaal als je zelf nog niet ervaren bent met het bitloos rijden,want je stuurt
ook anders,dmv. neck reining.)

Dat is anders dan maar wat aan het bit trekken..
Je wil links af,dus dan duw je je rechter teugel tegen de hals,en duw je als het ware je paard de bocht om.
(klinkt zo wel heel simpel,maar ga het maar proberen,het werkt echt)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:44

Als je het veilig wil doen, kun je beter eerst vanaf de grond kijken hoe je paard reageert op hulpen met een touwhalster (of andere bitloze optoming). Ik ben zelf nog nooit zomaar op een paard gestapt zonder bit, zonder eerst op de grond te kijken hoe het paard reageerde hierop.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:00

callippo schreef:
Als je het veilig wil doen, kun je beter eerst vanaf de grond kijken hoe je paard reageert op hulpen met een touwhalster (of andere bitloze optoming). Ik ben zelf nog nooit zomaar op een paard gestapt zonder bit, zonder eerst op de grond te kijken hoe het paard reageerde hierop.

Ik heb haar nou al twee keer bitloos gereden.. Daarvoor had ik het ook wel eens gebrobeert, maar dat ging niet zo goed.. Nu we elkaar echt vertrouwen had ik het weer eens geprobeert (gewoon meteen erop in de wei..) en sinds dien gaat het goed Haha!

Maar ik ga het denk ik zo doen dat ik gewoon bitloos de les in ga, maar dat ik nog wel een gewoon hoofdstel meeneem.. Maar ik heb nog even de tijd, want ik moet nog even sparen voor mijn bitloos prulletje Vork (Ik rij nu gewoon met de teugels aan de neusriem vast..)

Ooh ja, nog even voor de duidelijkheid. Ik rij twee keer in de week bij andere paarden in de bak. Een keer dressuurles en een keer springles. Ik zag net een filmpje bij HAW en daar heb ik gezien dat dressuur zonder bit zeker kan! Haha!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:10

Je kunt alles zonder bit....
Dressuur,springen noem maar op....

Is voor ieder anders hoe hij/zij omgaat met de overgang..
Ik heb een bitloos hoofdstel aangedaan en ben een bosrit gaan maken.
MAAR ik kende mijn paard,weet hoe hij reageert en had de nodige voorbereiding op de grond gehad met hem.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:22

Heb het van de week ook voor de eerste keer gedaan. Gewoon dr CRB aan en zo naar buiten. (zonder zadel)
Ging gewoon goed.Alleen een stuk sneller Tong uitsteken en t sturen werkte op 1 of andere manier niet echt als normaal.Maar blijf het gewoon proberen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:52

Tsja, en zo krijg je dus verhalen over hoe gevaarlijk het is om bitloos buiten te rijden! En bedankt...

Leuk dat bitloos zo'n hype is dat veel mensen zonder bit willen gaan rijden, maar wel erg jammer dat er zo weinig aandacht besteed wordt aan het goed voorbereiden van je paard voor je hiermee naar buiten gaat.

Het minste wat je kunt doen is een aantal keer eerst in de bak en daarna op buitenrit met de oude optoming gaan rijden, toch?

Straks worden bitloze optomingen op buitenrit nog verboden, omdat het 'onveilig' is, terwijl de ongelukken te wijten zijn aan mensen die er 'zomaar' mee gaan rijden.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:07

aangezien ik niet in de bak kan rijden omdat het zeik en zeiknat is en we toch naar buitengingen waarom dan wachten tot de zomer ipv van nu buiten proberen??als ze gek zou doen of druk dan ben je er tog zo naast?dan kan je toch lopen ernaast.
Ben ook welis met halster naar buiten gegaan en zonder zadel.dus zie het probleem niet zo..
En als ze gaan gaan ze met bit ook gewoon. Dan kan je ze dus ook niet stoppen..

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:09

Arabian_Girl schreef:
Ging gewoon goed.Alleen een stuk sneller Tong uitsteken en t sturen werkte op 1 of andere manier niet echt als normaal.Maar blijf het gewoon proberen.

Dan zou ik nog maar eens goed oefenen in de bak.
Want niet een bit of een hoofdstel bepaald het tempo maar dat doet de ruiter.
Ook het sturen met een CRB moet je leren....ik ga hierin helemaal mee met Callipo.
Ook zonder bit moet een paard met 2 vingers te sturen zijn...
Leer je paard eerst kennen voordat je ongecontroleerd naar buiten gaat(met of zonder bit)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:32

Aangezien in niet in de bak kan rijden!!Is meer een zwembad en dan gaat ze dus liggen en het is te glad!!!
EN aangezien ze dus met een halster ook naar buiten is geweest en ze dan wel te sturen is en ook te stoppen!!
Ze is nu eenmaal gewoon snel..En daar bedoel ik dus niet mee dat ze hard gaat in draf en gallop enz..dat je dr niet kan houden. MAAR dat ze dus een snel tempo heeft. Dit heeft ze dus van dr eigen al!! Omdat er een kleine pony bij was die sloom is. Moesten we dus steeds langzaam en stoppen!! EN daar was ze het soms niet zo mee eens.
Het sturen en terugnemen ging gewoon wat moeilijker. Dat komt door die teugels die erbij zaten. die zijn heel dun en glijden zo door je handen. Wat dus nogal schuurt. Maar morgen doe ik mijn andere teugels eraan en gaan we het nog eens proberen.

Citaat:
Leer je paard eerst kennen voordat je ongecontroleerd naar buiten gaat(met of zonder bit)

Nou ik ken dr al bijna 9 jaar dus lijkt me wel lang genoeg om te weten wat ze doet.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:45

Ik heb de eerste keren in de bak gereden met een touwhalster, maar dat lukte langs geen kanten. Ze was niet te besturen en werkte helemaal niet mee. Nu blijkt dat ze het gewoon niet snapte, heb nu een sidepull en geen enkel probleem meer. Ben er dan ook meteen mee naar buiten geweest (ons vertrouwde toertje) en dat ging prima. Nu heb ik wel een zeer rustig paard dat praktisch van niets (meer) schrikt, dus met of zonder bit, SCHRIKTRAINING doen!!! Zo haal je je al een hoop minder miserie op de hals! Haha!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:16

Heb vandaag weer een rondje buiten gedaan,Met dr CRB en zonder zadel.
Ging goed alleen ze was in het begin beetje druk paar bokke sprongen maar daarna liep ze weer zoals altijd. Ze gaat er bv niet vandoor als ze schrikt.Maar ze doet dan een sprong opzij. Dus met bit springt ze ook opzij dus maakt naar mij idee geen verschil daarvoor.
Alleen snapt ze dus echt nix van het sturen. Of ze wil het gewoon niet.
Op de teugels stuurt ze dus niet!Op je benen weer wel gelijk. Ook stoppen ermee of halthouden doet ze op de teugels met veel moeite. Maar op je stem en zit weer wel.. Iemand een idee hoe dat komt? En wat je eraan kan doen? Is het sturen met CRB gewoon heel anders voor de pony?of dat weer niet?ALs ik met halster en touw ga dan stopt en stuurt ze weer wel gewoon..Dus ligt niet perse aan dat er geen bit in zit..tenminste omdat ze t met halster wel doet.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:37

Arabian_Girl schreef:
Heb vandaag weer een rondje buiten gedaan,Met dr CRB en zonder zadel.
Ging goed alleen ze was in het begin beetje druk paar bokke sprongen maar daarna liep ze weer zoals altijd. Ze gaat er bv niet vandoor als ze schrikt.Maar ze doet dan een sprong opzij. Dus met bit springt ze ook opzij dus maakt naar mij idee geen verschil daarvoor.
Alleen snapt ze dus echt nix van het sturen. Of ze wil het gewoon niet.
Op de teugels stuurt ze dus niet!Op je benen weer wel gelijk. Ook stoppen ermee of halthouden doet ze op de teugels met veel moeite. Maar op je stem en zit weer wel.. Iemand een idee hoe dat komt? En wat je eraan kan doen? Is het sturen met CRB gewoon heel anders voor de pony?of dat weer niet?ALs ik met halster en touw ga dan stopt en stuurt ze weer wel gewoon..Dus ligt niet perse aan dat er geen bit in zit..tenminste omdat ze t met halster wel doet.

Wat is CRB? Koe

Trouwens, voor de geïntresseerde staat er een topic van mij en mijn pony bij HAW zonder bit! Haha!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:27

CRB = Cross Rope Briddle Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:30

Horsii_mine schreef:
Trouwens, voor de geïntresseerde staat er een topic van mij en mijn pony bij HAW zonder bit! Haha!

Link? Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:10

Een CRB is een soort touwhalster, maar dan net iets anders

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:04

JoviBan schreef:
Horsii_mine schreef:

Link? Pling

viewtopic.php?f=10&t=694833&hilit=