[AR] reglemetering koets in belgie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pomelo

reglemetering koets in belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 21:51

Hallo

Ik ga nu al een tijdje met de kar (tweewieler) de baan op. Nu wordt het steeds vroeger donker en soms schat ik het niet helemaal goed in en moet ik de laatste minuutjes door het donker naar huis...
Ik heb al een paar fietslichtjes op m'n kar gehangen en gisteren ben ik een reflector (rood aan de ene kant en wit aan de andere) gaan halen om er nog extra bij te hangen. Ook heb ik een reflecterende riem die ik om z'n nek kan doen.

Maar zijn er eigenlijk wettelijke bepalingen waar je koets aan moet voldoen om de baan op te mogen? Ivm verlichting enzo?
Ik woon in Belgie en heb al een beetje gegoogeld, maar ik vind het toch niet zo goed.

Weten jullie hier iets meer van of een site ofzo waar ik het kan vinden?

Alvast bedankt

Sjonniej

Re: reglemetering koets in belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:28

In het donker moet je voorop wit licht voeren, en achterop rood licht (in NL tenminste, neem aan dat dit in België hetzelfde is). Als je meer reflectoren neemt, zorg dat ze laag bij de grond zitten, dat valt meer op.

En het veiligste is natuurlijk om gewoon in het licht te rijden, je ziet zelf namelijk ook niets in het donker.

pomelo

Re: reglemetering koets in belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:03

OK, bedankt Lachen

Ik heb nu voorop 1 wit (eigenlijk meer geel) licht, helemaal links op de koets, zodat ze zeker weten hoe breed hij is. Achteraan in het midden eentje en ook 1 links .

Goede tip van die reflector, ik zou hem nogal hoog hebben gehangen maar dat heeft dus idd minder effect.

Ja, ik vertrek nooit als het donker is hoor Tong uitsteken
Maar soms denk ik "dat ene weggetje kan ik nog wel inslaan..." maar dan wordt het toch altijd sneller donker dan ik dacht. Dan neem ik wel meteen de kortste weg naar huis.