Rijden met SIDEPULL; wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

floortje82

Rijden met SIDEPULL; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 13:50

Hallo,

Zoals hierboven al geschreven; wie rijdt er met een sidepull? En wat zijn je ervaringen hiermee?
is het een paardvriendelijke oplossing? Hoe reageert je paard of pony hierop?

Alvast bedankt voor jullie reacties! Pling
Groetjes!

Mandyke

Re: Rijden met SIDEPULL; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:11

Ik rijd sinds kort met een sidepull. Ik heb hiervoor gekozen omdat m'n paardje alles waar je de teugels onderaan vastmaakt (bosal, touwhalster, ...) niet zo goed snapte, maar met de sidepull gaat het prima. Goed de teugels openen zoals bij het westernrijden om af te draaien en ze hebben het meteen door! Je mag natuurlijk niet met contact rijden, losse teugel is toch wel een must. Volgens mij is het zeer vriendelijk voor het paard, maar dat hangt er nauurlijk ook veel vanaf hoe jij ermee omgaat!

Succes ermee!! Knipoog

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:52

ik vind dat het de neus wel erg snel beschadigd als de neusriem van touw is gemaakt, en heb zelf de voorkeur voor een indian bosal. ik vond de sidepull ook niet echt duidelijk voor het paard, niet goed bestuurbaar, maar dat is denk ik ook maar net wat je gewent bent.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:54

@crystal, een sidepull is heel duidelijk voor je paard, maar je moet wel weten hoe je er mee moet werken. Je moet opzij trekken zoals de naam al doet vermoeden. Ik rijd jonge paarden graag op een sidepull, maar ook mijn oudere paarden lopen er uitstekend mee. Met mijn oudste merrie rijd ik er ook cutting mee.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:55

Ik vind de side pull super. Maar mijn side pull heeft geen touwtje over de neus, maar een lekkere zachte, soepele neusriem.

Eerst had ik hem als crosslink. In het bos ging dat prima omdat ik toch nauwelijks aan de teugels zat. Maar als ik dressuur ging doen snapte Anouar er niks meer van.
Met de side pull komen de hulpen veel beter over, hij reageert nu op de lichtste hulpen en doet precies wat ik hem vraag.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:58

Ik heb een leren side-pull,en vond ook de neusriem (van hard touw) te scherp,dus heb er een neusriem van touw ingekaamt dat ook bebruikt wordt voor touwhalsters.
(maar dan 1 slag dikker touw)
Lekker soepel,en het werkt perfect.
(foto staat geloof ik ergens in mijn profiel)

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:06

Ik gebruik voor mijn jonge paard ook een sidepulle en ben erg tevreden. Toch onlangs ging Kiran nogal in verzet bij het achterwaarts gaan en tijdens buitenrit als ik het tempo terug wilde nemen. Hij deed zijn neus een eind omhoog en de sidepull deed zijn werk niet meer. Mogelijk omdat het te scherp was, mogelijk omdat ik te scherp was...

Ik heb er nu een stukje foam overheen gedaan en is het een heel stuk beter. De hulpen voor zijwaarts komen nog altijd goed door maar hij gaat een stuk minder in verzet bij achterwaarts en op buitenrit bij het stilstaan of tempo terugnemen.

Nu had ik al een sidepull met een dubbel stuk "touw" maar blijkbaar toch te scherp. Ik rijd overigens western. Het is wel belangrijk om niet de hele tijd druk op de sidepull te houden maar met een langere teugel te rijden en alleen af en toe wat druk erop zetten (kan al door alleen in de teugel te knijpen overigens).

Groetjes, Susan