Goedkoper als je alles 'Natural' doet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Goedkoper als je alles 'Natural' doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:30

Hoi!

Ik vraag me af of je goedkoper uit bent als je alles 'Natural' doet.
Dus denk aan bitloos rijden (met Touwhalster of Cross Rope), paard in eigen vachtje laten & geen dekens gebruiken, 24/7 buiten, etc.

Of maakt het geen verschil uit, of is het misschien nog wel dúurder?

Alvast bedankt! Lachen

Achterom

Re: Goedkoper als je alles 'Natural' doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:34

Geen idee eigenlijk Lachen
Ik heb wel het idee dat ik minder betaal voor stalling bijvoorbeeld, maar mijn natuurlijk bekapper is weer duurder dan een gemiddelde smid en ik laat haar ook elke 10 weken komen. Verder doe ik zelf ook aan hoefonderhoud waar ik dan ook weer materialen voor nodig heb.
Ik heb 1 zadel, 1 dekje, 1 hoofdstel en 2 touwhalsters, dus ben sowieso niet iemand die voor kleurtjes en setjes gaat.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:39

Je doet iets omdat het past bij jou en je paard..
Of het duurder/goedkoper is....geen idee.
Je kunt alles zo gek maken als je zelf wilt(o.a een rode rijbroek kopen omdat die erg leuk bij je grandeur pad past Bloos )
Wat ik wel merk is dat ik meer tijd kwijt ben nu ik op deze manier met paarden omga.
Is het niet omdat ik meer zelf doe nu dan wel dat ik me suf lees over allerlei methodes,voer,hoeven,clinics,beweging enz. enz.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:43

Met cars eens, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt..
maar volgens mij is het wel wát goedkoper, maar daar moet je het niet om doen!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:14

idd, ook met cars eens! Ja

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:27

Cars schreef:
Je kunt alles zo gek maken als je zelf wilt(o.a een rode rijbroek kopen omdat die erg leuk bij je grandeur pad past Bloos )

Daar ben ik wel het ultieme voorbeeld van ,vrees ik Bloos Haha! Haha!
Paars zadel, omdat dit mijn lievelingskleur is. Cool

De spullen die ik koop, zijn wel duur. Dure dekjes, dure zadels en hoofdstellen (maar dat had ik ook gekocht als ik op een manege oid stond.)

Omdat ik meer weet dan vroeger , maak ik me ook meer zorgen. Dus de osteopaat komt langs, de tandarts, de lesgeefster, noem maar op. Daar ben ik wel een hoop geld aan kwijt.

Mijn stalling is momenteel goedkoop. Hiervoor stond ik ook Natural, maar kocht ik bijv mijn eigen hooi in en dat is beslist niet goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:43

Het maakt volgens mij niet veel uit.
Wanneer je natural begint zodra je een paard hebt, heb je niet de uitgaven van dekens, een bit, bandages etc. Maar wanneer je natural 'wordt', zijn die uitgaven vaak al gedaan. Haha!
Verdere voorbeelden: je geeft geen tot weinig krachtvoer, maar daarentegen wel weer veel hooi. Je laat je paard niet beslaan, maar laat wel regelmatig een bekapper komen en schaf je zelf bekapmateriaal aan. Een zadel, sjabrak en hoofdstel bijv. blijven nog steeds net zo duur. Zo ook je rijlaarsen en rijkleren. En je rijlessen, bezoek van de zadelmaker, tandarts, DA, osteopaat etc zijn er ook nog steeds. En als je leergierig bent, bezoek je ook clinics, cursussen, lesdagen e.d. en schaf je 'es een boek aan. Dat soort dingen blijven gewoon (of doe je misschien wel méér).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:46

Ik denk niet dat het veel uit maakt. Boomloze dekjes zijn duur, maar daar koop je er niet 10 van (tenminste... Haha! )
Bitloze hoofdstellen heb je heel goedkoop, maar ook heel duur

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:09

Ik denk dat het houden van het paard goedkoper wordt, maar al die NH spullen zijn weer asociaal duur. Knipoog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:19

Ik ben net zoveel kwijt als toen ik mijn paard nog 'normal' hield.
Qua krachtvoer zijn de kosten minder geworden, maar die zijn er bij het ruwvoer weer bovenop gekomen. Dus ja..

Ik denk ook niet dat je je door het kostenplaatje moet laten leiden, maar een bepaalde manier van houden/omgaan moet kiezen omdat het bij jou en je paard past.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:09

Je kan het zo duur maken als je zelf wil, of je nu normal of natural bent.

Een wintec kan je 2e hands krijgen voor 125 euro, mijn boomloze zadel was 2e hands wel duurder.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:27

ik ben door het natuurlijk bekappen stukken duurder uit dan toen ik nog normal was en mijn paard rondom op ijzers had staan, dat komt omdat mijn bekapster aan de andere kant van het land woont en nogal wat reiskosten maakt. Maar dat is een bewuste keuze van mij.

Ik heb nu samen met een andere natural (de enige hier in het dorp volgens mij) een weitje gehuurd voor de winter, voordrooghooi kopen we zelf en laten we brengen door een boer (een pak van 300 kilo past zelfs niet in mijn auto) en verder kies ik zelf voor Parelli spullen, heb net een maand geleden zadel nummer zoveel gekocht (en gelukkig ook weer een zadel verkocht).

Over het algemeen denk ik dat ik als normal goedkoper uit was dan als natural en het kostte me zéker véél minder tijd..... alles werd gedaan en nu doe ik alles zelf en véél minder stress: als het gedaan wordt, denk je er verder niet bij na en nu denk ik bij alles: doe ik het wel goed, is m'n paard wel happy, heeft hij het niet te koud/nat/warm, is er nog water (momenteel in overvloed) enz. enz.

Maar meer of minder geld was niet mijn insteek om alles zo natural mogelijk te willen gaan doen

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:58

Ik denk wel dat het duurder is. De Natural-dingen zijn helaas duurder dan gewone spullen. Hoewel ik enkele dingen met de hand gemaakt gekregen heb (2 bitloze hoofdstelletjes waarvan eentje in leder) en vrij goedkope lessen en natuurlijk hoefbekap heb...
De homeopatische behandelingen zijn ook wel duurder dan de klassieke... Hoewel de medicijnen (de druppeltjes en korreltjes die ik gewoon in de apotheek op voorschrift van de dierenarts ga halen) zijn wel goedkoop.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:13

En denk eens aan de lessen: omdat er niet veel (goede!) natural-instructeurs zijn, moet je verder reizen voor je lessen en zijn de prijzen ook een stuk hoger.

Het enige wat goedkoper is als natural, is wellicht de stalling, wanneer je tenminste in een regio woont waar weilanden volop voor handen zijn...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:22

ik denk dat ik niet vee;l goedkoper uit ben nu in vergelijking met een manege...
ik betaal 200 euro voor mn wei met schuilstal, dan onbeperkt hooi erbij, wat op 1-1,5 baal per dag komt, zeker in de winter á 3,25... dan idd de hoefsmid, dure pads voor mn zadel, osteopaat, tandarts,hoefsmid, binnenkort weer mn lessen pavokoeken etc etc...

ben geen setjes mens en ben ook helemaal happy met mn touwhalster van 15 euro, het is qua spullen net zo duur als je zelf maken wilt idd

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:13

Voor mij is natural duurder. Ik heb net een boomloos zadel moeten kopen van 800 euro, dat tikt wel even aan. En er komt binnnekort ook een nieuw bitlooshoofdstel bij (dat goedkope CRB vind ik net te scherp) en dan vooral niet die ontzettende dure Parelli paketten vergeten. ooh ja en ik heb ook nog een pad van 100 euro moet kopen Clown
(ja ik moet kopen, ben een dwangmatige koper *LOL* )

Ik heb mijn paard gewoon thuis staan dus dat maakte geen verschil, en eigenlijk had ik alles al aangeschafd wat een normal paard nodig heeft, en nu moet ik dus allemaal nieuwe dingen aanschaffen. Maar normal spulletjes zijn over het algemeen goedkoper en makkelijker aan te komen. Ga denk ik binnnenkort een uitverkoop houden, heb nog de wereld anky pads liggen, kieffer hoofdstellen, dekens, bescherming, en ook nog zulke vrselijke bandages Vork

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:46

mijn ervaring is dat een paard natural houden stukken goedkoper is Ja
ik bespaar op beslag, dat hebben ze geen van allen meer Cool (en bijhouden doe ik zelf)
en wat denk je wat goede (waterdichte) dekens kosten? Sigaar
omdat ze veel buiten staan (loopstal) heb ik veel minder strooisel nodig

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:59

dubbelpost

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:52

lijkt mij wel dat het goedkoper is hoor.
ik heb paardje altijd buiten staan, dus geen stalkosten, geen stro, ect.
ze staat gewoon op een boerderij, op het land Lachen
ik heb een hackamore, koste me 20 euro, en een barebackpad, kostte me 45 euro, een harde borstel, een halster plus touw, een touwhalster voor het wandelen.
ik voer haar hooi, en wortels en musly.
af en toe komt een natuurlijk bekapper langs, we proberen het ook zelf, maar ik laat het dus regelmatig officieel bijhouden, ook omdat ze een scheurtje heeft in een achterhoef.
verder krijgt ze wel wormkuur, maar geen inentingen ect.

nu ik alle spullen heb kost ze me op zn hoogst 75 eurp per maand, DA kosten niet meegerekend want dat weet je toch nooit van te voren.
paard is gelukkig, en ik ook Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:14

ik zou als natural zeker goedkoper uitgeweest zijn. bij mij in de kast is wel een scala aan dekjes te vinden, verschillende (bitloze) hoofdstellen, zadels, en alle soorten beenbeschermers. veel dingen gebruik ik niet, of niet vaak, maar ik vind het toch fijn om te hebben. zo heb ik voor mijn shet een regendeken, een winterdeken en twee fleecedekens. gewoon voor het geval dát. je weet immers maar nooit!
daarnaast zijn de meeste van mijn stalgenoten traditioneel ingesteld, en daar is de stal dan ook naar. luxe boxen met schuifwanden, alles netjes etc. mijn paard staat eigenlijk nooit op stal. overdag soms een paar uurtjes, maar alleen in de winter, in de zomer hebben we meer land (dat staat nu onder water) dus dan ziet hij de stallen alleen voor het poetsen en zadelen.
wel voer ik duur, ik maak mijn eigen mengsel. nodig hebben ze het niet, maar ze zijn er gek op, dus ik zie het als dagelijkse traktatie. het bestaat uit haver, basisbrok, beetje zemelen en kruidenmuesli. dat maak ik af met een snufje zout, wat zonnebloemolie, foenegriek en witte azijn. het geheel maak ik lekker aan met warm water, en ze zijn er gek op! maarja nodig is het dus niet echt...
je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:38

Je bent veel goedkoper uit Lachen
Geen dekens. geen zadel alleen een touwtje om z'n nek of niet eens. geen stalling alleen een weilandje.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:12

Ben een "halve" natural, en dit is denk ik wel het duurst van alles Haha! ! Heb zo'n peperduur parelli set gekocht, een barebackpad van Christ, een boomloos zadel van freeform. Mijn dochtertjes rijden met een barefoot. Mijn nieuwste aanschaf is een pracht van een bosal ! (ben ook wat koopverslaafd, vooral paardenspullen Ja )Onze paarden staan aan huis, dat scheelt, maar we hebben wel een pracht van een professionele houten omheining laten plaatsen (wel meer natural dan schrikdraad, hé Haha! ). 's nachts daarentegen komen ze op stal, dus ja : hooi, stro, voer, warme dekens,... en ik rijd western, en die zadels kosten dus ook een fortuin. Ongelukkiglijk paste mijn Westwood niet op mijn nieuwste aanwinst, dus ja, hoor : weerom naar de zadelmaker...
En mijn meest recente idee (gruwel nu maar, lieve naturals Clown ) is de aanschaf van een hippolarium ! Lijkt me heerlijk, als ik ze daar na het rijden een half uurtje kan onder zetten...
Pfff, als het voor de goedkoop is, houd je dan geen paarden...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:20

nouja, voor de goedkoop geen paarden houden, nee tuurlijk niet, die van mij krijgt en heeft wat ze/ we nodig zijn.
maar je kan het ook duurder maken dan hoeft Knipoog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:25

Hmm mijn paard moest ook noodgedwongen 'natural' ivm bronchitis.. maar ben een boel geld kwijt aan da-kosten.. 'natural' of 'normal'; die kosten zijn toch echt gelijk..

Maar meestal kopen 'naturals' een ander, nieuw zadel, ander hoofdstel/halster, dure cursussen/ lessen etc. Bij het nieuw verworven inzicht van deze mensen, passen de oude spullen ineens niet meer..
Dekens liggen bij mij gewoon weer gewassen en gerepareerd in de kast, hoewel ik wist dat ik ze deze winter niet meer ga gebruiken (tenzij...).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:48

Ik ben een halve natural (paard is ivm zeer zwaar zweten en kortademigheid geschoren). Ik zit dus met de dure dekens, ben gek op dekjes, koop regelmatig een nieuwe rijbroek, maar betaal ook veel aan het hooi (onbeperkt kunnen de paarden ervan eten), de natuurlijk bekapper, mijn eigen bekap gereedschap, DVD's, clinic's, cursussen, 2 keer in de week op les.. maar goed, de paarden staan aan huis, dus dat maakt het geheel wel een stuk betaalbaarder.

Het maakt eigenlijk weinig uit, het is maar hoe gek je het zelf maakt. (en ik maak het wel een beetje gek Bloos )