Longeerprobleem met 3 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight222

Longeerprobleem met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 18:27

Mijn 3 jarige verzorgmerrie, heeft een longeerprobleem!
Ze kan wel in stap en draf aan de longe,, maar als ej aan galopeerd.. dan gaat ze heel gek doen. zoals: de lijn uit je handen trekken, en dan stilstaan, of haar zelf losrukken en naar je toe bokken!

Ik weet niet wat iik er me aan moet, en het begint verveld te worden!

grioetjes. esther
Laatst bijgewerkt door Ziolette op 09-12-06 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: **leeftijd in titel aangepast**

annmary

Re: Longeerprobleem met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:14

heb je een longeercirkel afgezet? en hoe groot is de volte die je haar laat lopen? Veel jonge paarden vinden het moeilijk om op een kleine volte (lees: kleiner dan 15 m) te galopperen, en gaan dan rennen, gek doen, etc.
Eerste tip: zorg dat je longeerlijn langer is dan de straal van je volte, zo kan het paard de lijn niet uit je handen trekken.
Je moet het paard dus op een voldoende grote volte laten lopen, en belonen wanneer ze op jouw hulp aanspringt in galop. Ze hoeft daarbij niet meteen in jouw gewenste tempo te galopperen, laat maar lekker rennen even, misschien moet ze gewoon haar ei kwijt? Bij mij is het op stem laten reageren het volgende stadium (dat je dus tempo controle krijgt in de galop).
Als ze wel teruggaat naar draf op jouw commando, dan zou ik heel veel overgangen van draf naar galop en andersom doen, en dan terug laten gaan naar draf wanneer ze pas 4 passen heeft gegaloppeerd, zo leert ze de rust er in te houden.
Ik zou wel heel duidelijk laten weten dat je niet van het bokken gediend bent, want dat mag gewoon niet en kan ook nog eens (heel) gevaarlijk zijn. Met je stem, dreigen met de zweep en desnoods een tik geven (misschien is niet iedereen het met me eens ivm dat het paard nog jong is maarja dat hou je altijd)
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt wat ik heb opgeschreven, en dat je er wat aan hebt.
Oja, een laatste tip: trek handschoentjes aan, hierdoor heb je meer grip en minder zere handen als de lijn erdoor heen roetsjt! (spreek uit ervaring...)
Succes!

carlijn83

Re: Longeerprobleem met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:21

Is ie nou 2 of is ie nou 3?
Als ie 2 is, waarom wil je in vredesnaam een 2 jarige aan de longe hebben Verward

Als ie 3 is, okay.
Longeer je m 'los' of in een cirkel?
Een cirkel is eigenlijk een must, helemaal bij beestjes die t nog niet zo goed kennen.
Verder wat hierboven ook al genoemd is, veel jonge paarden vinden galop op een 'kleine' volte moeilijk ivm balans. Ik zou dit dan ook eerst niet verder pushen, eerst maar wat sterker maken in t stap/draf werk en dan misschien eens een keer aan galop denken.

klaske123

Re: Longeerprobleem met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:10

ik heb ook een 3 jarige merrie het komt misshcien omdat ze niet leuk vind en omdat ze niet goed haar even wicht heeft. bij mij heb ik eerst gelongeerd een half jaar en toen gign het wel goed maar bij kwam het omdat ze geen evenwicht goed op de volter had en dat vond ze erg moeilijk daarom heb ik eerst maar zo gedaan en toen een in een grote longeer circel gedaan en toen lukte het aardig