wat heb je nodig om te longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maja86

wat heb je nodig om te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 12:56

hoi

misschien een rare vraag, maar ik wil graag weten wat ik percies nodig heb om te longeren,
ik verzorg nu ongeveer 1.5 jaar een Poolse Arabier, ze is 6 jaar, en 1.50 mtr.
ik rij voornamelijk dressuurmatig met haar, en nu zouik graag wat mee gaan longeren,
tot nu toe longeerde ik haar met een longeerlijn, longeerzweep, en een bitstukje,
maar omdat ze alleen maar keihard wil rennen, en niet netjes loopt aan de longeerlijn,
hoofd omhoog, alle kanten opkijken, afsnijden, rennen enz enz
dus zou ik me hierin graag wat meer verdiepen,
ik ga vandaag nog naar de bibliotheek om een abo te nemen, zodat ik er wat meer over kan lezen,
maar graag zou ik jullie mening hebben, en evt goede boeken waaruit jullie veel info hebben kunnen halen,
ik kan wel een longeersingeltje aanschaffen enz, maar ik moet wel weten hoe het percies werkt,
wie kan mij vertellen wat ik het beste aan kan schaffen, en waar dient het voor?

alvast bedankt

groetjes maja

_Bonte_

Re: wat heb je nodig om te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:57

paard , longe , hoofdstel ( of halster ) , ( longeerzweep) ( bitstukje) , (pessoateugel) , ( longeersingel) , (longeersingelsdekje) , zo kan je toch wel 20 dingen op noemen maar de eerste 3 zijn belangerijk

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:04

Misschien kan je beter, in plaats van allemaal spullen kopen, goede begeleiding zoeken. Longeren kan in principe met niks. Als je paard echt goed aan de hulpen is, heb je geen longeerlijn of hoofdstel nodig.
Als je paard nog niet goed kan longeren, is het handig om een stuk af te zetten ( van bijvoorbeeld 20 x 20 of 15 x 15 ) en daarin te oefenen. Voor de rest is het handig om ze een halster aan te doen, zodat je ze weer kan pakken. En dan zou ik eerst eens gaan oefenen, dat ze op jou let en naar je luistert, voordat je er allemaal andere dingen mee gaat doen. Een soort grondwerk zeg maar. Dat is echt een basisvoorwaarde, anders heeft het ook niet zoveel zin om er bijvoorbeeld een hulpteugel aan te hangen.

EsmeraldaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:18

weet je paard wel wat het is. Er zijn zat paarden die zelde tot nooit aan de longe hebben gelopen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:00

er is een heel goed boekje te koop van Lammert Haanstra!

Miepietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:12

er stond laatst ook een heel goed verhaal over longeren in het Bit...
Had je misschien wel een beetje op weg kunnen helpen, maar het
kan met allerlei poespas, maar ook zonder.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:11

Het boekje van Lammert haanstra is inderdaad aan te raden, ook niet duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:13

Longeerlijn Vork

Hahaha nee, idd zoals hierboven, boekje van Lammert Haanstra schijnt goed te zijn.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:23

Als je er niet veel aan wilt uitgeven ofzo, vind ik een hoofdstel met een bitje dat lekker en goed ligt, en een longeerlijn het belangrijkst, als je het echt zwaarder wilt maken, neem je een longeersingel (eventueel met dekje..) en bijzettegels, elastiek, slof, pessoateugel en nog meer..

Je kan eigenlijk best wel kiezen..

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:09

Bitstukje zou ik niet doen, je trekt dan vooral aan de buitenkant van het bit, omdat je het stukje scheef trekt.

Ik heb altijd geleerd om het touw door de binneste bitring heen te halen en aan de andere vast te klikken.

Wel zou ik als ik jou was eerst zorgen dat de basis goed is voor je er frutsels aan gaat hangen. Ze moet eerst op jou commando sneller en langzamer gaan, voordat je haar optuigt met allerlei dingen om haar maar normaal te laten lopen, dat zal toch niet helpen als de basis er niet in zit. Je kan een paard een bijzet aantrekken, maar hij luisterd er niet beter van.

Beste kun je denk ik beginnen met je hoofdstel en een longeerlijn, evt de zweep, vind ik zelf niet altijd nodig. Verder is het goed dat je er meer over wilt lezen, denk dat als je die tips opvolgt dat je dan ook een heel end komt hoor Lachen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:07

een bitstukje is idd niet echt prettig, mensen denken ( lekker makkelijk) maar het bit gaat veel meer scharen, en daardoor kan het dus ook komen dat je paard onrustiger gaat worden.
je kan je longeerlijn op verschillende manieren bevestigen, bijv. door de binnenste bitring, over het hooft ( achter de oren langs ) en bevestigen bij de buitenste bitring.

een hoofdstel,longeerzweep,longeerlijn zijn de hoofd vereiste.

daarnaast moet je aan je eigen houding denken als je longeerd, jij geeft d eruimte aan waarin het paard mag/moet lopen D.M.V longeerlijn en longeerzweep en jij vormen een driehoek.

probeer als je paardje scheef door de bocht gaat rennen e.d. eens zelf te onstapnnen, maak je iets kleiner, laat je schouders iets zakken, gewoon de rust erin houden.

er zijn veel paarden die erg op jou lichaamshouding geageren, de een meer als de ander. ( dat wil zeggen, als jij gespannen rechtop gaat staan en je drukt maakt omdat ze rent, voelt ze dat erg goed aan. dus daarom probeer zelf dan iets te ontspannen, vaak zie je dan dat je die rust over kan brengen op het paard )

en stel het paard gerust en wees consequent met je ( stem) hulpen.

als je dat voor mekaar hebt en ze stapt,draaft,gallopeerd zonder probleem rondjes. en ze vertrouwd dus op je.

dan kan je er een longeersingel opleggen en bijzetten of wat beter is een pessoa teugel, dna kan je goed je paard gaan trainen ana de longe ( wnat longeren is meer dan je paard rondjes laten rennen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:30

--> LO

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:31

een longeerlijn Knipoog