Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Wineds schreef:Het is niet de bedoeling om je topic omhoog te schoppen, er is niet altijd gelijk antwoord
Wanneer je paard het doet zonder dat je het commando gegeven hebt zeg dan duidelijk NEE of FOEI en negeer hem verder. Niet afstraffen oid, gewoon één duidelijk en kort commando dat het niet gewenst is en dan klaar.

Linnie13 schreef:Ja, ben het ook met banjer eens. Maar ik denk eigenlijk dat ze gewoon doorgaan of niet?

Als hij dan gelijk bestraft word snapt hij er natuurlijk ook niks van.
Mijne houd heel erg van aandacht (raar, want knuffelen hoeft dan weer niet van hem) en ook al houd hij ook erg van eten, ook bij hem werkt negeren beter heb ik in de praktijk gemerkt. Ik denk dat zelfs als het paard het voor de beloning doet negeren beter werkt, tenslotte: Als het gestraft word krijgt het geen snoepje, maar wel sociale aandacht, ook een primaire paardenbehoefte. Als het genegeerd word krijgt het geen snoepje én geen aandacht.
Ik denk alleen dat een paard niet gauw een kunstje zo ongevraagd zal doen, dat hij jou als mens ook echt raakt. (beetje vage zin, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel) Als dat wel zo is lijkt het me dat er sowieso al iets mis is met zijn respect voor jou...? 
maar bij Aurora had dezelfde vraag het effect dat ze haar been alleen rustig optilt en niet naar voren slaat)
Ik heb mijn andalusier nou ook geleerd naar vore te schoppen. Hij vindt het allemaal ontzettend leuk. Je moet het inderdaad niet toestaan als je pony het zonder commando doet.. Romero doet dat bijna niet meer..
Als ik het zo lees werkt het bij jouw paard wel, dus logisch dat je het dan zo doet.
(zoals ik al zei, alles verschilt ook heel erg per paard
)
"