hoe moet ik haar met mij mee laten lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elledani68

hoe moet ik haar met mij mee laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 23:04

Ik ben bezig mijn merrie een beet je te ontklitten van mijn ruin. Als ik samen met ze loop zijn het twee makke hondjes maar als ik de merrie alleen heb dan kan ze wel een een beetje drammerig worden.
Ik ben nu bezig met het wandelen alleen ( nog wel even op het erf ) met haar en dat gaat op zich wel goed zodra ze te snel gaat lopen draai ik me om en dan volgt ze me wel. Als ik stop stopt ze ook alleen wel steeds wat voor mijn twee a drie passen.Als ik vlak bij de ruin in de buurt loop gaat ze regelmatig stil staan en gaat ze staan kijken en kijkt van mij weg ( echt haar hoofd omhoog dus niet even om het hoekje kijken). Hoe moet ik haar dan zover krijgen zonder dat ik moet gaan lopen trekken dat ze gewoon met mijn mee loopt. Op het moment dat ze wegkijkt ben ik uit het beeld en dat kan wel een seconde of vijf duren ze heeft dan gewoon even malling aan me. Hoe begin ik met haar een paar passen terug te zetten zonder dat ik haar hoef aan te raken, ook hier ie ze nogal ongevoelig voor. Laatst heb ik het met een snoepje gedaan commando terug even een hint geven en dan een snopeje dit had ze zo door maar is dit ook de juiste manier.Goed dat waren even heel wat vraagjes ik hoop dat jullie me hierin verder kunnen helpen

Anoniem

Re: hoe moet ik haar met mij mee laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:13

Wanneer jij halthoudt en zij loopt een paar passen door, vraag haar dan diezelfde passen achteruit te lopen.
Ook wanneer ze gefixeerd is op de ruin en alle aandacht voor jou kwijt is, kun je haar een paar passen achteruit laten lopen, of het hoofd omlaag laten doen, of een cirkeltje lopen. Zorg er daarnaast iig voor dat je niet geïrriteerd raakt wanneer ze dat doet. Knipoog

Het achteruit laten lopen kun je zo oefenen dat ze dat op een gegeven moment doet zonder dat je haar hoeft aan te raken. Dus met je lichaamstaal en een stemcommando eraan koppelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:02

Ik zou met touwhalster en leadrope gaan werken, die werken wat scherper in dan een gewoon halster, maar daar moet je ook mee om kunnen gaan. Gaat je paard in de rem, zijn er twee mogelijkheden om dit op te lossen.

1) Je gaat recht voor je paard staan en houdt constante druk op het halster met het touw, tot het paard de aanstalte maakt om een stap op je af te maken. De kleinste beweging beloon je door de druk acuut te laten vallen.

2) In een hoek van 90 graden weglopen. Op het moment dat je paard zijn benen niet beweegt en jij er omheen loopt te springen, is hij dominanter. Door in een hoek van 90 graden weg te lopen moet hij zijn voeten weer bewegen.

Er zijn ook twee manieren om het aan je voorbijschieten aan te pakken.

1) Je zet het paard streng in zijn achteruit op het moment dat jij stopt en zij aan je voorbijschiet.

2) als een paard aan je voorbij wil, draai je 180 graden om, zodat je weer terugloopt. Je paard zal zo merken dat hij niet ergens sneller komt als hij loopt te drammen.

Om de aandacht van je merrie vast te houden, en ook de verhoudingen recht te zetten, zou je er ook aan kunnen denken om aan grondwerk te doen. Desnoods via Parelli (al is dat redelijk kostbaar) of je houdt je aan het boek Grondwerk van Inge Teblick. Meer ervaringen van mensen die het boek hebben gekocht en informatie waar je het kunt bestellen vind je hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-12-06 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:20

De Parelli manier om je paard het achterwaarts aan te leren: je hebt je paard een halstertouw omgedaan en de leadrope in handen zonder dat deze druk geeft op het touw (mag dus in een boogje hangen) en gaat recht voor je paard staan, hebt in de linkerhand een carrot stick. Je neemt het leadrope in je rechter hand (als je rechts bent) sterkt je hele rechterarm uit en gaat opgeheven wijsvinger naar je paard schudden (maar dan alleen je vinger ("stout paard"). Als je het eens uitprobeert terwijl je iemand het touwhalster vast laat houden, zul je zien dat er door dat schudden van die vinger een golfbeweging in het touw ontstaat. Dit, in combinatie met het touwhalster, geeft het signaal door aan het hoofd van het paard dat hij achteruit moet. Dit is fase 1. Doet hij het gewenste , meteen stoppen. Doet hij het niet, moet je door naar de volgende fase, fase 2:

Fase 2: Je maakt van je hand een vuist en houdt deze rechtop. Nog steeds met leadrope en uitgestrekte arm. Je beweegt nu je vuist vanuit de pols heen en weer, de rest van je arm blijft op dezelfde plek. Als je dit gaat oefenen met iemand zul je zien dat de signalen via het touw sterker doorkomen. Reageert het paard hier op, meteen stoppen met de aanwijzing. Reageert het paard hier niet op ga je door naar de volgende fase, fase 3.

Fase 3: Je houdt nog steeds de arm gestrekt en hebt nog steeds het touw in je vuist. Nu draai je je vuist zodat hij horizontaal staat, en gaat weer het signaal geven. Nu beweegt je arm vanuit de elleboog. Als je met iemand gaat oefenen zul je zien dat het signaal nog sterker doorkomt. Reageert je paard hierop, stop je meteen. Reageert je paard hier niet op, ga je door naar de volgende fase, fase 4.

Fase 4: Je zet je vuist weer rechtop, terwijl je de leadrope in die hand vasthoudt. Nu beweeg je je hele arm vanuit de schouder, terwijl je deze stijf houdt. Als je met iemand oefent zul je zien dat deze beweging een persoon al aardig uit zijn evenwicht kan brengen. Dus kun je je voorstellen wat dit bij een paard kan doen.
Bij fase vier kun je ook met een carrot stick voor je lichaam heen en weer zwaaien, terwijl je op hem afloopt. Hij zal dan vanzelf achterwaarts lopen. Komt het paard toevallig in aanraking van die carrot stick, zal hij denken: "stom van mij, had ik maar zorgen dat ik daar uit de buurt bij bleef". Hij zal het dus niet zien als een gerichte mep met bijvoorbeeld een zweep. Om niet in paniek te raken van de stick moet je hem echter wel voor die tijd met de stick kennis hebben laten gemaakt, zodat hij daar niet bang voor is.

Wat je dus bij een paard moet doen, is de fases doorlopen totdat je reactie krijgt. Een aanwijzing die een paard niet hoeft op te volgen, is een aanwijzing die je net zo goed niet had hoeven geven, ze leren zo dat ze je niet serieus hoeven te nemen. Ga dus niet met snoepjes werken, maar laat het wegvallen van de druk van een aanwijzing (dus gewoon "rust") beloning genoeg zijn voor het uitvoeren van een oefening. Je zult zien dat je de eerste keer wat sterker door moet komen dan de keren daarop. Het paard leert heel snel wat de bedoeling is. Belangrijk is dat je goed timed, en de minste aanzet tot het gewenste gedrag beloond.

paertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:39

Ik gebruik zelf wel eens een monty robbers hoofdstel, sinds ik die gebruik krijg ik de paarden makkenlijk waar ik ze hebben wil. Na een paar keer hebben de paarden het goed door en vinden het nog leuk ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:02

Bedoel je het Dually halster? Die heeft - naar wat ik heb horen zeggen - een belazerde release, zou ik dus niet gebruiken.

Kosten van een touwhalser zijn overigens de helft van een Dually halster...Haha!

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:47

Wat bedoel je met een belazerde release Cassidy (als ik vragen mag)?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 01:27

Een release (= vrijlaten) betekend in deze context dat een halster zijn inwerking meteen verliest als er geen druk op gegeven wordt. Een touwhalster is dun, heeft knopen op strategische punten op het paardenhoofd en de druk die je mbv dit halster op een paardenhoofd uitoefend, is - als je de timing van het laten wegvallen van de druk goed hebt - ook meteen weg.

Bijvoorbeeld: paard gaat in staking, wil niet meer vooruit, jij hebt een touwhalster en een leadrope, doet dat om de hoofd van het paard en gaat voor hem staan. Je geeft druk op het halster, dat wil zeggen dat je aan het touw trekt en druk geeft op het paardenhoofd. Je wilt dat het paard nageeft voor druk, dus een stap zet naar jouw toe. Dat hoeft in het begin geen echte stap te zijn, dat kan ook een gewichtsverplaatsing zijn. Dus je legt druk op het halster, en het paard verplaatst zijn gewicht op de voorhand, zonder een stap te zetten. De kleinste poging moet je belonen, dus je laat het touw aan dat halster vallen alsof je je verbrand hebt. Daarna probeer je het weer, en dit keer gebeurt de gewichtsverplaatsing nog sneller. Omdat het paard de eerste keer heeft geleerd dat gewichtsverplaatsing = wegvallen van druk. De stap naar de eerste stap op jouw toe is sneller gezet omdat het paard de link legt tussen: druk op touw, stap op persoon af, druk is weg.

Een Dually halster heeft ringen waar de touwen op de neus door lopen. Daar treed wrijving op, en het touw kan weleens wat stroef door die ringen lopen, eventueel blijven hangen. Met het gevolg dat, als jij de druk op de neus van het paard laat varen, de druk daar soms niet meteen wegvalt. Dus het paard doet wat hem gevraagd wordt, en krijg niet meteen de beloning dat de druk wegvalt, de druk kan nog langer aanhouden. Dus loopt het halster zijn doel mis, want het wegvallen van de druk is de onmiddelijke beloning, en die krijgt hij daar niet bij. Hoeft geen secondes te duren, fracties van secondes kunnen daar al een heel verschil bij uitmaken.

Aangezien timing het meest essentieel is bij het gebruik van de halsters, en het wegvallen van de druk bij de halsters de beloning is, is het niet te wensen dat een halster langer onaangenaam druk blijft geven dan gewenst is.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:02

@Cassidy: Ah ok, dan snap ik wat je precies bedoelt. Dank je voor je uitleg! Ik moet zeggen dat ik het probleem dat je beschrijft zelf niet zo ervaar. Toegegeven, je moet af en toe de touwtjes even helemaal weer "losmaken", maar wanneer je je lijn laat vieren, komt hij wel voldoende los om de beloning te geven die jij bedoelt. Maar wellicht dat anderen andere ervaringen hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:51

Als je die ervaring van het vastzitten van de touwen bij het Dually halster al zelf hebt gemaakt, zou je voor de lol toch een keer een touwhalster moeten proberen Haha!