paard longeren op zware bodem erger dan op gladde?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

paard longeren op zware bodem erger dan op gladde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 22:25

ik ging van de week mijn bijrijdpaardje longeren in de buitenbak (had haar nog niet eerder buiten gereden en wilde dat ze eerst even stoom kon afblazen voor ik erop ging), toen kwam de de moeder van de eigenaresse naar buiten en die zei dat ik haar niet daar mocht longeren omdat de bodem te zwaar was en ze dan zou vallen en dat ik in de paddock moest longeren of in de binnenbak. nou vraag ik me af, waarom wel in de binnenbak, die super glad is en waar de paarden soms echt uitglijden en niet in de buitenbak, die zo zwaar is dat de paarden tenminste opletten waar ze hun benen neerzetten...
het argument van die vrouw was "ja maar ze is drachtig, dus ze mag niet vallen". mijns inziens is de kans dat ze valt in de binnenbak 10 keer groter, maar daar mag het wel...
bovendien, waarschijnlijk is ze niet eens meer drachtig, want ze hadden een tweeling gescand, maar volgens de eigenaresse is ze niet meer drachtig, omdat ze een paar weken geleden ineens heel anders deed en ze is ook best wel afgevallen de afgelopen weken... maar ja, moeders en de manegeeigenaar weigeren dit te geloven...

maar goed, nu mijn vraag... wat is schadelijker/ gevaarlijker, longeren op een gladde bodem of op een zware bodem? (de paddock heeft normaal een goede bodem, maar het had flink geregend en de afwatering in de buitenbak is beter... in de paddock stonden diepe plassen, dus dat vond ik niet echt een optie...)

mriinaa

Re: paard longeren op zware bodem erger dan op gladde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:40

ik zou zeggen op een zware. Dan maar iets korter, maar ze is wel haar energie kwijt. Als je dit te lang doet is dat inderdaad ook niet echt gezond, maar ik neem aan dat jij wel kan inschatten wanneer ze moe begint te worden Knipoog
op een gladde bodem zou ze eerder uitglijden zou ik denken..vooral als ze op een kleine volte moet.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:13

dat dacht ik dus ook, maar bij ons op stal wordt daar anders over gedacht blijkbaar... en tis niet mijn paardje, dus moet wel naar de eigenaar luisteren...

twas ook echt maar heel kort, ik wilde haar gewoon even stoom laten afblazen voor ik erop ging, want het waaide heel hard en had haar nog nooit buiten gereden... heb liever dat ze gek doet als ik er naast sta dan wanneer ik er al op zit (als ze gek doet als ik erop zit, heb ik nogal veel last van mijn rug naderhand)...

maar goed, vandaag hebben we beetje kruising tussen longeren en gehoorzaamheidstraining gedaan in de binnenbak, maar gelukkig was het vandaag gesproeid en niet meer zo glad...

ik vind zelf een zware bodem iig veel fijner, tilt ze haar benen tenminste op, niet voor iedere dag idd, want dat is niet echt goed voor haar gewrichten enzo, maar voor af en toe even vind ik het ideaal...

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:16

Ik heb er niet veel verstand van Bloos maar ik denk dat je beter in de buitenbak die wat zwaarder is kan longeren dan in de binnenbak die glad is... verder geen verstand van Bloos maar dit vind ik

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:58

Op een gladde/harde bodem is idd het risico op uitglijden groter.
Longeren op een zware bodem vind ik ook niet goed maar om uit 2 kwaden te kiezen, dan toch maar in de zwaardere bodem en dan niet te lang!

De meeste mensen willen niet dat er in een bak gelongeerd wordt omdat je de bodem dan helemaal losloopt en dat is weer lastig als je rijdt in de bak. daarom zijn er meestal aparte longeercirkels/paddocks.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:18

Ik zou ook eerder voor de zware bak gaan. Het kost veel energie, maar je paard is dan ook meteen uitgeraast (qua energie dan). Daarnaast is het bij een training voor spieropbouw heel goed.

Maar idd een gladde bak vind ik zelf ook veel gevaarlijker ivm uitglijden. Als je paardje daar een keer gek doen kan dat nare gevolgen hebben.
En mijn ervaring is dat ze in een zware bak meestal niet gek doen, omdat het ze te veel energie kost.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:20

nou, paardje doet op zware bodem ook gewoon gek hoor... ze probeert werkelijk alles om niet te hoeven werken... gaat bokken, crossen, steigert in mijn richting (nooit gemeen, maar meer om aan te geven "nu heb ik genoeg gewerkt", wordt uiteraard wel afgestraft daarvoor, blijft gevaarlijk)

het gebeurt uiteraard meestal niet (normaal gebruik ik de paddock, maar die verkeerde in dramatische conditie door de regen) en ik heb haar ook maar 5min. ofzo gelongeerd, mss 10, maar dat was het echt wel, toen was ze uitgeraasd en heb ik nog klein half uurtje gewoon rustig gereden (alleen stap en draf), dus erg zwaar voor haar benen zal het niet geweest zijn...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:25

Longeren op een zware bodem is extra belastend voor een paard omdat het paard continu op de volte loopt. Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar de bodem is, maar met rijden, als je meer recht uit rijd levert een zwware bodem al minder problemen op.

Bovendien vind ik dat er een verschil is tussen longeren en longeren. Als jij alleen een paar rondjes longeert om stoom af te laten blazen (wat jij deed) praat je over heel iets anders dan dat je je paard echt aan het werk zet aan de longe. Dan kan een zware bodem schadelijk zijn.

Om een paard stoom af te laten blazen is een gladde bodem veel en veel gevaarlijker.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:30

dat dacht ik ook ja... zal toch moeder van eigenaresse s vertellen dat ik niet zo heel fout bezig was Tong uitsteken

echt werken aan de longe doen we sowieso niet zoveel (mss 1x p/wk) Tong uitsteken tis meestal meer stoom afblazen voordat we iets nieuws doen of even haar energie laten kwijtraken voor we bezig gaan met bijv VD... (anders is mevrouw alles behalve geconcentreerd...)