Basis 'vrijheidsdressuur' met 7 maanden jong veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Basis 'vrijheidsdressuur' met 7 maanden jong veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 01:59

hihi ja, wie gaat er nou vrijheidsdressuren met een veulen??? nou niemand met een goed stel hersenen natuurlijk...
maar ik wil toch even jullie mening, mijn Welsh A veulen (Snatje) geniet momenteel van een vrij leventje in de wei, maar moet twee keer per dag even naar binnen voor zijn bakkie eten met anitbiotica (is verkouden...). verder loop ik af en toe een stukje met hem, meestal samen met zijn vriendinnetje. hoefjes schoonmaken en bekappen gaat erg goed, de eerste keer was hij bang en kreeg ik twee schattige mini schopjes, maar nu laat hij ze zelfs makkelijk oppakken als hij los staat ergens, dus daar hebben we geen werk meer aan.
lopen aan het touw doet hij netjes, alleen van halthouden aan de voet heeft hij bijv. nog nooit gehoord.
nou is Snatje een erg lief en aanhankelijk veulen, hinnikt als hij me aan ziet komen, wil graag mee als we naar binnen moeten, en loopt overal achter je aan. ik speel ook met hem in de wei, lekker rondhollen en bokken en gek doen...

maar goed, nu wilde ik eigenlijk wat gaan oefenen, als ik hem ophaal bijvoorbeeld, af en toe stil gaan staan, en halthouden, aandraven en die simpele dingetjes. persoonlijk vind ik dat dat moet kunnen, tenslotte zijn het geen 'echte' trucs, maar imo hoort dit bij de basisopvoeding van een jonkie. met mijn andere twee paarden heb ik dit ook gedaan, lekker paard laten zijn maar toch ook met mensen leren bezig zijn, en mensen leren vertrouwen. mijn twee andere zijn er zéker niet minder van geworden, en zijn erg fijn om mee te werken.
toch zou ik graag jullie mening horen, er is mij ook gezegd dat hij de opfok in moet, maar dat vind ik helemaal niks, hij staat nu nog met merries, maar volgende week komt er een hengstje bij van zijn leeftijd, en hij kan met een 3 jarige en een 8 jarige ruin eventueel. bovendien is hij al erg op mij gericht, ziet me als een kameraad, dus ik wil hem bij me houden, en de dichtstbijzijnde degelijke opfok is een heel eind uit de buurt.

ik zou zeggen, hoe denken jullie erover, en wat zouden jullie doen?

Mirte_

Re: Basis 'vrijheidsdressuur' met 7 maanden jong veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:10

ik denk dat dit wel zou kunnen , het hoort tenslotte ook een beetje bij de opvoeding dat het veulen van jongsafaan al aan de hand leert lopen en draven...
maar doe het niet te lang, een halfuurtje ofzo , moelijkere dingen zoals achteruitlopen zou ik nog even mee wachten Ja

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:58

Wil je hem opvoeden, of vd gaan doen? Want de basis van vd is gewoon opvoeden, en daar kan je beter op tijd mee beginnen Knipoog Overigens vind ik persoonlijk mee draven totaal niet belangrijk, maar dat is een mening Knipoog Ik zou in je opvoeding overigens nog niet tot weinig gebruik maken van voedsel beloningen. Ik ben niet zo zeer voorstander van opfok, maar van weide met andere paarden en het liefst uit alle leeftijdsgroepen. Ook leeftijdsgenootjes, maar met wat oudere dieren erbij wordt hij ook al opgevoed Lachen Succes met de kleine! Haha!

Kimb72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:01

Je moet er zeker op tijd mee beginnen, ik denk dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen ermee...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:04

de basis van vd moet elk paard kennen denk ik, en dat is het makkelijkst om bij een jong paardje te doen. ik noem het in dit geval ook gewoon opvoeden en kan dus zeker;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 23:04

precies zo denk ik er ook over. VD komt pas als hij 3 is, met mijn merrie doe ik dat ook en die heeft er veel plezier in. aan de hand draven wil ik wel met hem oefenen eigenlijk, aangezien het de bedoeling is dat hij straks naar de keuringen gaat. misschien komend seizoen al, maar misschien ook pas op zijn derde.
hem echt speciaal meenemen om te oefenen, daar doe ik hem geen plezier mee denk ik. we lopen weleens een eindje, maar dat is hooguit een kwartier oid. ik denk dat ik het ga doen terwijl we naar de stallen lopen vanaf het weitje, en andersom. hij zit echt nog in de fase dat hij niet langer dan 5 minuten zijn aandacht ergens bij kan houden, dus ik wil hem niet gaan 'belasten' met 'gezeur'. bijv. als ik in zijn stalletje of weitje zit, dan komt hij steeds bij me, dan kroelen we wat en na een paar minuten loopt hij weg om wat te eten ofzo. na een paar minuten komt hij dan weer terug, en zo gaat dat een paar keer.

ik wil graag dingetjes met hem doen, en de basis er netjes in hebben, maar ik wil hem zeker ook lekker vrij laten en hij 'moet' niks. als hij wat wil komt hij zelf wel, als hij niet komt blijft ie lekker staan, hihi!

maar goed ik ben blij dat jullie het er ook mee eens zijn, dat de basis al bij het veulen begint. iemand adviseerde mij nl een opfok, gewoon tot zijn derde het land in, maar dat gaat echt tegen mijn natuur in. in mijn ogen kan een veulen prima veulen zijn terwijl hij toch regelmatig in de hand komt. het lijkt mij meer belastend als een driejarige ineens in een half jaar tijd alles nog moet leren, bovendien wordt het ophalen en bijv. ontwormen en de hoefsmid en entingen een marteling als het dier niet vertrouwd is met mensen... ik zie het inderdaad ook gewoon als de basisopvoeding hoor(al is niet iedereen het daarmee eens), hihi!