hihi ja, wie gaat er nou vrijheidsdressuren met een veulen??? nou niemand met een goed stel hersenen natuurlijk...
maar ik wil toch even jullie mening, mijn Welsh A veulen (Snatje) geniet momenteel van een vrij leventje in de wei, maar moet twee keer per dag even naar binnen voor zijn bakkie eten met anitbiotica (is verkouden...). verder loop ik af en toe een stukje met hem, meestal samen met zijn vriendinnetje. hoefjes schoonmaken en bekappen gaat erg goed, de eerste keer was hij bang en kreeg ik twee schattige mini schopjes, maar nu laat hij ze zelfs makkelijk oppakken als hij los staat ergens, dus daar hebben we geen werk meer aan.
lopen aan het touw doet hij netjes, alleen van halthouden aan de voet heeft hij bijv. nog nooit gehoord.
nou is Snatje een erg lief en aanhankelijk veulen, hinnikt als hij me aan ziet komen, wil graag mee als we naar binnen moeten, en loopt overal achter je aan. ik speel ook met hem in de wei, lekker rondhollen en bokken en gek doen...
maar goed, nu wilde ik eigenlijk wat gaan oefenen, als ik hem ophaal bijvoorbeeld, af en toe stil gaan staan, en halthouden, aandraven en die simpele dingetjes. persoonlijk vind ik dat dat moet kunnen, tenslotte zijn het geen 'echte' trucs, maar imo hoort dit bij de basisopvoeding van een jonkie. met mijn andere twee paarden heb ik dit ook gedaan, lekker paard laten zijn maar toch ook met mensen leren bezig zijn, en mensen leren vertrouwen. mijn twee andere zijn er zéker niet minder van geworden, en zijn erg fijn om mee te werken.
toch zou ik graag jullie mening horen, er is mij ook gezegd dat hij de opfok in moet, maar dat vind ik helemaal niks, hij staat nu nog met merries, maar volgende week komt er een hengstje bij van zijn leeftijd, en hij kan met een 3 jarige en een 8 jarige ruin eventueel. bovendien is hij al erg op mij gericht, ziet me als een kameraad, dus ik wil hem bij me houden, en de dichtstbijzijnde degelijke opfok is een heel eind uit de buurt.
ik zou zeggen, hoe denken jullie erover, en wat zouden jullie doen?