Angst om problemen te krijgen als hij onder het zadel is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Angst om problemen te krijgen als hij onder het zadel is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 20:07

Hai! Het is misschien niet de duidelijkste vraag dus ik zal proberen om hem uit te leggen: I
k ben zelf van huis uit een dressuurmuts en wil dit ook weer serieus gaan doen als mijn paard is ingereden (dit gebeurt over een half jaar). Hij is nu 3 1/2 jaar, een halve Anda en ik ben nu de basis aan het maken met hem.

Longeren gaat goed, evenals commando´s: stap, draf, galop (aan de hand en aan de fiets),halt en terug. Hij is goed verkeersmak en al redelijk bomproof (zeilen, paraplu´s, tanks) en hij is slim (ok, dat zegt iedereen over zn eigen paard Haha! ) en werkwillig. Vandaar dat ik hem eigenlijk een aantal VD´s wil leren om toch intensief met hem bezig te zijn.

Maar ik ben zo bang dat hij als hij eenmaal onder het zadel is, hij het onderscheidt niet meer kan maken tussen bijv. uitgestrekte draf en spaanse pas! Ik weet dit duurt nog lang en ik spreek nu dus als dressuurmuts (die op 2 pinken reed en met haar volledige zit haar vorig paard kon rijden) die zeker haar paard niet wil verpesten vandaar mijn vraag!
Want ik wil uiteindelijk met dit paard op de zelfde manier kunnen rijden als mijn vorige (zo subtiel op de hulpen) en dat staat bij mij voorop. VD lijkt me leuk maar niet als blijkt dat ik er later door in de problemen kom, door mijn eigen onkunde!

Ik hoop dat ik zo duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel; ik kan het nl. moeilijk onder woorden brengen. En als dat niet zo is, vragen staat vrij maar ik hoop natuurlijk dat iemand serieus en eerlijk mijn vraag kan beantwoorden.

Yesorno

Re: Angst om problemen te krijgen als hij onder het zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:53

Er zijn nog veel meer dingen die geen verschil hoeven te maken tussen rijden en vrijheidsdressuur
bijv. Op een blokje staan, of kusje geven, ja/nee knikken
Heb ik bij mijn paard ook geleerd!! veel succes en plezier!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 22:45

@Yesorno: dank je voor je reactie! Ik weet dat er nog veel meer dingen zijn maar ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn vraag want dat is niet wat ik bedoel, sorry Bloos .

Ik ben nl. bang dat hoe slimmer ik hem maak (d.m.v. VD) hij dat t.z.t. ook gaat gebruiken onder het rijden en dan bedoel ik ongevraagd. Ik weet nl. niet of de oefeningen die je aan de hand leert (en doet) verwarrend kunnen zijn voor hem als hij onder het zadel loopt? Zijn dat dan dezelfde hulpen?
Maak je je paard niet extra slim door die dingen die ook tegen je gebruikt kunnen worden?

En dan ben ik er niet bang voor dat hij bij wijze van in een keer gaat liggen of zoiets maar ik vraag me wel af of dat hij zijn originele gangen (met name in draf) niet gaat verwarren doordat hij bijv. al spaanse pas kan, passage of verzameling. Dit zijn nl. dingen die hij schijnbaar leuk vindt want hij laat ze los in de wei los af en toe zien.

Wie weet ben ik zo iets duidelijker?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik weet best wat af van dressuur maar van VD bijna niets (ik heb enkele boeken erover gelezen maar echt actief ben ik er niet in!) en de combi dressuur - VD weet ik helemaal niets en vraag ik me af of die samen kan gaan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 01:36

je moet heel duidelijk en consequent zijn, als je ergens niet om vraagt, krijgt je paard geen beloning.
gebruik korte en duidelijke stemcommando's, zonder dat commando 'mag' de oefening niet uitgevoerd worden.
ik snap je probleem wel, aangezien je maar al te vaak tegenkomt dat over het algemeen kleine meisjes met vz shetjes de levade aanleren, en de pony het te pas en te onpas gaat doen. en dat wil je zeker niet hebben. consequent en duidelijk zijn dus!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:06

Je zorgen zijn ongegrond Lachen Je paard zal heel snel het verschil kennen tussen gewoon rijden en vden. Daarbij hoef je ook niet zo bang te zijn voor het tegen je gaan gebruiken, persoonlijk geloof ik daar sowieso niet zo heel hard in, paarden doen zelden iets tegen je, meer omdat ze denken dat het de bedoeling is. Maar VD doe je sowieso grotendeels vanaf de grond itt rijden en je hulpen zijn daardoor veel meer aanwijzingen. Kort gezegd, vd is reacties aanleren op een commando, rijden is rijkunstige logica. Wellicht overigens dat ze in het begin wel eens iets door elkaar gaan halen hoor, Jauke liep ooit eens in spaanse pas voor de wagen omdat hij de leidsels op zijn schouder voelde. Maar als hij de oefening tzt beter beheerst en het commando beter snapt komt dat ook nooit meer voor. Die werkwilligheid is alleen maar aan te prijzen! Lachen