k ben zelf van huis uit een dressuurmuts en wil dit ook weer serieus gaan doen als mijn paard is ingereden (dit gebeurt over een half jaar). Hij is nu 3 1/2 jaar, een halve Anda en ik ben nu de basis aan het maken met hem.
Longeren gaat goed, evenals commando´s: stap, draf, galop (aan de hand en aan de fiets),halt en terug. Hij is goed verkeersmak en al redelijk bomproof (zeilen, paraplu´s, tanks) en hij is slim (ok, dat zegt iedereen over zn eigen paard

Maar ik ben zo bang dat hij als hij eenmaal onder het zadel is, hij het onderscheidt niet meer kan maken tussen bijv. uitgestrekte draf en spaanse pas! Ik weet dit duurt nog lang en ik spreek nu dus als dressuurmuts (die op 2 pinken reed en met haar volledige zit haar vorig paard kon rijden) die zeker haar paard niet wil verpesten vandaar mijn vraag!
Want ik wil uiteindelijk met dit paard op de zelfde manier kunnen rijden als mijn vorige (zo subtiel op de hulpen) en dat staat bij mij voorop. VD lijkt me leuk maar niet als blijkt dat ik er later door in de problemen kom, door mijn eigen onkunde!
Ik hoop dat ik zo duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel; ik kan het nl. moeilijk onder woorden brengen. En als dat niet zo is, vragen staat vrij maar ik hoop natuurlijk dat iemand serieus en eerlijk mijn vraag kan beantwoorden.