VD lukt niet...wie kan me helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_lubbet_x

VD lukt niet...wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:20

heej mensen,
ik ben vandaag begonnen met VD(vrijheidsdressuur) bij mijn verzorgpony(1.30/1.40 en ong 5 jaar oud?)
ik ben gewoon bij het begin begonnen,
stappen gewoon aan een halstertouw, zet ik hem stil, en zeg stap, en i kneem een paar stappen..
gaat goed...
wou ik dat met draf ook doen,,dat wou die niet...
op een gegeven moment wil hij dat wel,
ik heel erg belonen enzo,,
maarlater blijf hij opeens stokstijf stil staan, en wil niet eens meer gewoon lopen,
dus ik pak een klein zweepje en wijs er mee naar z'n kont,
begint hij te bokken,
maar doet nog steeds niks,
en zo ging dat door,,
wat kan ik hier mee?
wat doe ik fout?
of vind hij het gewoon geen ene moer aan?

groetjes wendy

Vliendertje

Re: VD lukt niet...wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:26

Als je begint met stappen.. en je wilt halthouden moet je eerst heeel langzaam gaan lopen... en dan stil staan.

Als hij het goed deed.. waarom ging je dan niet stoppen? Als beloning?
Niet alles doe je in 1 dag!! Voor VD heb je gedult nodig...

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:29

ik ging stoppen... en toen weer lopen...
ik heb hem wel 10 x beloond...

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:07

volgens mij ben je cht heel verkeerd vezich, bij vrijheidsdressuur hoor je niets af te dwingen met een zweepje volgens mij, maar
neem eens contact op met amable hier op bokt, die heeft hier verstand van..

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 20:15

ik dwong niks af... ik wees alleen naar z'n kont...dat is volgens mij toch echt iets anders Knipoog

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:22

wat jij wil, maar volgens mij hoort dat niet zo maargoed.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:28

Je moet idd niet alles op 1 dag doen.
De ene pony leert het snel en de ander heeft er meer tijd voor nodig, als jij vandaag bent begonnen moet je niet meteen alles te gelijk willen.
Oefen deze week gewoon het stappen & halt houden en dan ga je bijv. volgende week achterwaarts erbij doen. zoiets Lachen
Niet te snel willen zijn, geduld hebben is belangrijk

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:06

oke, bedankt...!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:10

Wat was je allemaal van plan? Vd van a tot z in 1 dag? Lachen

Neem lekker de tijd, gewoon een paar keer in de week tien minuutjes oefenen. Dat is meer dan genoeg in het begin.

Trouwens, ik zie staan dat dit je verzorgpony is. Heb je wel aan de eigenaar gevraagd of hij het goed vindt dat je vd-t met je verzorgpony?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:03

Met de reactie van vivanes eens. En kijk even op het VD forum bij het sticky, allles goed lezen voor je ergens aan begint! Lachen

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 09:20

vivanes schreef:
Wat was je allemaal van plan? Vd van a tot z in 1 dag? Lachen

Neem lekker de tijd, gewoon een paar keer in de week tien minuutjes oefenen. Dat is meer dan genoeg in het begin.

Trouwens, ik zie staan dat dit je verzorgpony is. Heb je wel aan de eigenaar gevraagd of hij het goed vindt dat je vd-t met je verzorgpony?

ik mag alles met die pony doen Knipoog
k mag hem ook inrijden enzo....hij vind niks een probleem Knipoog
hij vind het hartstikke leuk, dat ik vanalles doe met de pony!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:25

Ik denk dat je meer reacties krijgt als dit naar het correcte forum verplaatst wordt.

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 09:30

oke, ja ik had echt geen idee in welk forum het moest Knipoog
maar nog even voor de duidelijkheid i kben zo te werk gegaan:

eerst even rustig stappen...

toen halt houden,

stap zeggen en metteen weglopen, de pony kwam achter me aan...

dat deed ik zo een aantal keer(5x)

daarna wou ik een stukje draven, dat snapte hij nog niet zo goed...

vond i kniet erg...

maar daarna wou hij ook niet meer gewoon stappen,

dan moest je hem echt meetrekken...

toen wees ik met het halstertouw naar zijn kont...

ging hij een beetje raar zitten springen...

toen wou hij wel weer...

maar ook alleen maar nadat ik met een klein zweepje of het halstertouw naar zijn kont 'wees'!

en na een tijdje ben ik ermee gestopt, en heb i khem goed beloond enzo,
want ja het is toch de eerste keer Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:35

Ik denk dat je te veel wilt en te hard wilt gaan. Vrijheidsdressuur is meer dan alleen aan een halster in stap en draf meelopen. Wat je nu beschrijft is basisopvoeding. Waak ervoor om te hard aan dat halstertouw te trekken. Als je pony gaat staken en echt niet meer vooruit wilt, moet je in een hoek van 90 graden weglopen, niet door druk op dat halster hem vooruit willen krijgen. Door die hoek van 90 graden moet hij zijn benen wel bewegen, en dan heb jij gewonnen.

Onthou dat degene die zijn benen beweegt de onderdanige is. Dus als je paard in de rem gaat en jij er omheen loopt te springen is hij de baas. Wil hij niet recht voorwaarts? Dan maar op een cirkeltje. Jij blijft staan, hij moet bewegen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:05

Verplaats van PP=>VD

Ik denk dat jij een belangrijk sleutelwoord mist bij je training: geduld Knipoog .
Vergelijk het leerproces van een paard niet met dat van een mens. Een paard heeft veel langer nodig om dingen aan te leren. Wat voor ons doodsimpel lijkt (even blijven stilstaan), kan voor een paard een hele opgave zijn. Niet alle paarden leren daarbij ook even snel. Ik heb nu een paard die heel traag bijleert. Bij haar duren simpele dingen aanleren vaak dagen.
Mijn vorig paard was van een heel ander type. Terwijl het bij de ene dagen duurde voordat ze de basis (halthouden, blijven staan, naar me toekomen...) onder de knie had, had zij er welgeteld een kwartier voor nodig om het te snappen en het vrijwel vlekkeloos toe te passen.
Zeker als je een trage leerling hebt, moet je de moed niet laten zakken bij je eerste VD-sesie. Oefen gewoon elke dag maximum 10 minuten(beter je paard 10 minuten met volle concetratie bij je hebben dan 30 minuten liggen klooien met een paard die met zijn gedachten bij het avondeten is), of doe het eens vlug tussendoor een keer. En heb vooral het geduld als het paard het niet van dag 1 snapt. Ooit zal het lampje wel gaan branden, bij het een paard al wat sneller dan de andere.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:20

ik had dit probleem ook,
gewoon weg negeren als ie van die rare sprongen maakt, of anders nadrukkelijk Nee zeggen en aan het halstertouw trekken.
het is ook belangrijk als jij wilt dat hij stapt en hij zet nog maar een paar kleine stapjes al uitbundig belonen.

doe als hij het goed gedaan heeft even iets anders wat ie leuk vind... bijvoorbeeld iets van borstelen ofzo of evt. even rijden en dan weer even oefenen ...

verder ben ik het volledig met xKatleentjex eens Knipoog

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 09:43

oke, bedankt allemaal Haha!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 03:04

Ik vind 10 minuten zelfs al erg lang hoor, zo lang oefen ik nog nieteens met m'n paard als het om nieuwe oefeningen gaat... Hij heeft ook niet zo'n lange aandachtspan (maar hij is al wel 18, dus de basis kende hij al Knipoog) en het heeft me héél erg lang geduurd voor hij de spaanse pas bv snapte. Hij ziet denk ik het nut er niet van in (want hij had wél binnen een dag bij mij door dat als ik in de buurt was de pin niet op het klaphek zat en hij hem met zijn kaak naar zich toe kon trekken Gestoord) en snapt daardoor simpele dingen lastiger. (het is soms net of hij denkt: ohhh, ze wil alleen maar dat ik schúd. maar wacht eens... dat kan toch niet, waarom zou ze in vredesnaam willen dat ik schud?! Clown) Wat het precies is weet ik niet, het kan ook zijn dat hij het niet boeiend genoeg vind ofzoiets. Maar goed, daar gaat het hier niet om. Met hem oefen ik ook altijd kort en ik sluit altijd af met iets wat hij al wel vlekkeloos kan (wat in jouw geval dan lastiger gaat, dus dan zou ik gewoon net als je aangaf te hebben gedaan een stuk of 3 - 5 x laten stappen en halthouden en dan belonen en ermee ophouden ofzo... als hij er al zo snel genoeg van heeft) om zijn zelfvertrouwen nog even te boosten. Tong uitsteken Als ik merk dat zijn aandacht verslapt doe ik ook simpelere oefeningen en sluit ik af met een wat lastigere. (bv. als hij niet meer reageert of ergens anders heenkijkt vraag ik zijn aandacht door hem te laten wegstappen / volgen en na een paar passen halt te houden, als hij dn nog niet kijkt dit nogmaals en pas als hij de aandacht heeft weer verder met de 'moeilijkere' / VD oefeningen omdat hij dan door (de beloningen van) de simpele oefeningen weer de moed erin heeft en beter oplet.)

Hopelijk heb je er wat aan, veel succes. Lachen

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 09:24

oke bedankt hea Haha!

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:43

ow btw om verwarring te voorkomen... oppaskindje heeft dit topic voor mij geopend..doet ze wel vaker(opzich wel handig omdat ik dit toch nog wou doen...ik vroeg me al af waarom ze opeens zoveel over m'n verzorgpony wou weten Tong uitsteken)...als ze weer eens iets van me opvangt..wordt er gek van..maar vandaar dat er groetjes wendy staat in plaats van kyra...pff...sorry!