Paard eet stick

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Paard eet stick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:27

Ik ben aardig op weg in level 1 van parelli maar mijn grootste opstakel is toch wel dat mijn beide paard eigelijk continu in die stick bijten.

Zodra ik ff in de buurt kom van het hoofd is het " hey leuk...intressant daar kan ik mijn tanden inzetten"

Mijn haflinger pakt momenteel alles vast wat ie tegen komt Haha!

Hoe ga ik hiermee om? Meer Friendly? Wachten tot ie uitgebeten is (daar gaat mijn stick)....paard andere oefening laten doen?

smurf1988

Re: Paard eet stick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:30

Ik zit een beetje met het zelfde probleem, alleen beperkt mijn paard zich niet tot alleen de stick Clown

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:17

ik weet wel dat daar op www.nhforum.nl een heel topic over ging... misschien een idee om daar de zoek machine even te gebruiken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:20

Cowgirl schreef:
Ik ben aardig op weg in level 1 van parelli maar mijn grootste opstakel is toch wel dat mijn beide paard eigelijk continu in die stick bijten.

Zodra ik ff in de buurt kom van het hoofd is het " hey leuk...intressant daar kan ik mijn tanden inzetten"

Mijn haflinger pakt momenteel alles vast wat ie tegen komt Haha!

Hoe ga ik hiermee om? Meer Friendly? Wachten tot ie uitgebeten is (daar gaat mijn stick)....paard andere oefening laten doen?

Daar je de stick toch ziet als verlengstuk van je arm (of zoiets), zou ik zeggen dat tanden in de stick op dezelfde manier kan worden gecorrigeerd als tanden in je arm.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:44

Parelli zegt daarentegen zelf dat je hem maar moet laten begaan, dat hij met het bijten in de stick geen schade aan kan richten.

Als je paard erg "mouthy" is moet je sowieso veel aandacht aan de mond besteden.

Lees even dit artikel:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ites&t=lit

Give them plenty of attention in zone 1 (the muzzle and mouth area). If the horse wants to chew ropes, stuff more and more rope in his mouth until he loses interest in it. Rub his muzzle vigorously but lovingly. Give him major massages on the lips and chin. Hold his tongue and teach him to lead by the tongue. This takes a bit of feel, timing and balance. You have to be careful not to grab and pull the tongue if he tries to pull away. (It's also a Level 2 task in our Program).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:09

gaat vanzelf over, de mijne vrat in het begin zowel de stick als de leadrope zowat op, nu na anderhalf jaar Parelli, doet hij het eigenlijk niet meer, heb er niet eens erg in gehad maar het is gewoon ever gegaan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:19

mijn paard doet het ook, hij steekt alles wat interessant is in zijn mond

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:23

Arabesk schreef:
mijn paard doet het ook, hij steekt alles wat interessant is in zijn mond

die van mij doet presies het zelfde. de leadrope enzo hij is ook heel goed in paardenknopen los maken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:39

Mijn paard eet ook alles op, ook de stick van Cowgirl hihi..

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:54

hm. ik zou hem eigenlijk telkens als hij dat doet een tikje op zijn neus geven.
niet hard, maar wel dat hij ff weet: hee, als ik dat doe dan krijg ik een tik, en dat is niet zo leuk!
en dan koppelt hij die 2 dingen aan elkaar, en dan zal hij het uiteindelijk niet meer doen.
misschien is dit verschrikkelijk om te doen voor sommige nh liefhebbers, maar ik zou dit wel zo doen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:32

Als hij steeds een tikje krijgt, kan hij ook denken: he, dat is een leuk spelletje, ik ga steeds wat sneller bijten en proberen weg te duiken voor mijn mens mij op mijn neus kan raken Tong uitsteken

Een LATERALE benadering van een dergelijke situatie werkt vaak veel beter: doe niet wat je normaal zou doen, maar juist het omgekeerde. Dus niet de stick uit zijn mond trekken en/of slaan, maar de stick JUIST in zijn mond duwen, veel aaien over zijn mond, het touw (bij voorkeur een oud touw Knipoog ) in zijn mond proppen etc. Na een tijdje heeft je paard daar zo schoon genoeg van, dat hij helemaal geen zin meer heeft om ergens in te bijten.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:03

callippo schreef:
Als hij steeds een tikje krijgt, kan hij ook denken: he, dat is een leuk spelletje, ik ga steeds wat sneller bijten en proberen weg te duiken voor mijn mens mij op mijn neus kan raken Tong uitsteken

euhm. ik denk niet dat paarden zo denken Clown en het moet geen speels tikje zijn, maar een corrigerende tik, zodat het niet fijn is

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:41

Citaat:
Daar je de stick toch ziet als verlengstuk van je arm (of zoiets), zou ik zeggen dat tanden in de stick op dezelfde manier kan worden gecorrigeerd als tanden in je arm.

Volgens parelli moet je volgens mij juist laten bijten. Maroush deed het ook, dan ging ik stiekem een beetje met de stick wiebelen en toen is ze er vanzelf mee gestopt.

@Whisper_X: Toch is het volgens mij wel vaker zo dat met tikken geven paarden er een spel van gaan maken om je te snel af te zijn.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:59

Whisper_X schreef:
callippo schreef:

euhm. ik denk niet dat paarden zo denken Clown en het moet geen speels tikje zijn, maar een corrigerende tik, zodat het niet fijn is

Zo denken paarden JUIST!

heb je nooit 2 ruinen of hengsten zien spelen met elkaar?

die doen regelmatig spelletjes, waarbij ze in elkaars neus of hals proberen te bijten en de ander snel zijn hoofd wegtrekt en direct weer een hap richting de ander doet Lachen

Verder is een TIK typich roofdiergedrag, of het nu corrigerend of 'speels' is, zeker als je het op het hoofd richt.

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:51

Nee geen tik geven, daar bereik je niks mee, kans is zelfs groter dat het alleen maar erger wordt.
Amon is ook zo oraal ingesteld, en vindt gewoon dat hij af en toe recht heeft op de stick. Ik laat hem dan even begaan en dan is de lol er ook snel vanaf.
Zelfde met de clip en de leadrope, dat moet af en toe even in zijn mond. Ik friendly hem dan extra met het touw, zo van hier neem dan alles. En dan is het eigenlijk gelijk over en kunnen we verder met waar we mee bezig waren. Dit is als ik merk dat het uit spelen voortkomt.
Maar hij kan het ook doen als we iets nieuws leren, of als ik zie dat hij iets moeilijk vindt. Zijn manier van verwerken denk ik. Geef hem daarin ook de ruimte, en weet daarmee ook zeker dat het daarna een stuk vlotter gaat. Want zou ik hem daarin afstraffen wordt hij alleen maar dwarser en moeilijker.
Kortom kijk eens wanneer je paard begint met happen in de stick, is dat met een nieuwe oefening, vraag je misschien op dat moment iets moeilijks van hem/haar? Zo ja, geef dan even de ruimte om te verwerken, of ga terug naar een andere oefening die wat gemakkelijker is.
Je zult zien dat het bijtgedrag op den duur minder wordt, en je zult er op een gegeven moment een patroon in gaan zien waarna je kunt gaan handelen.