Omdraaien aan de longe!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

Omdraaien aan de longe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 16:34

Hoihoi,

Hebben jullie nog tips om dit af te leren. Ik houd hem goed voorwaarts en laat met mijn stem weten dat hij door moet lopen. hij doet het eigenlijk alleen op de rechterhand..als hij moet gaan stappen, zodra hij de overgang maakt wil hij al omdraaien, ik zie het al aankomen en ben er meestal op tijd bij. Maar hij blijft het proberen. Als ik hem op zijn donder geef is hij gelijk gestresst. Dus wil het rustig aanpakken.
Ik merk dat ik bij hem voorzichtig moet zijn met wat ik doe..dus hem vooruit slaan heeft geen zin, want dan is hij gelijk zijn vertrouwen kwijt.. en blijft hij de komende 10 minuten alleen maar hard galopperen.
Wie heeft tips????
gr maayke

tassie

Re: Omdraaien aan de longe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:05

en als je met zijn 2en longeerd, dat er eentje met de zweep achter hem aan loopt en laten merken dat de zweep achter zijn kont zit, je hoeft hem dan niet eens te slaan, mijn verzorgpaard deed het ook en dan liep ik naast de gene die longerde en dan als ze wou omkeren porde ik zachtjes met de zweep in d´r hals, en dan keerde ze niet om, is een beetje raar om uit te leggen, maar ik hoop dat je het snap, wat ook wel eens helpt is de ander de zweep laten optillen en `uuhhh` te roepen en met de lijn het hoofd in de goede richting dwingen, door middel van eraan te trekken, niet dat je zo´n grote ruk geeft, maar spanning op de lijn zodat hij gedwongen word zijn hoofd opzij te doen, bij die van ons heeft het gewerkt en die kun je nu in je eentje longeren zonder dat ze omkeerd, is minstens het proberen waard
veel succes

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:30

Anders ga je met 2 longeerlijnen longeren, daardoor kan paard zich volgens mij niet echt omdraaien, want zodra je druk geeft op de buiten longeerlijn kan die zich niet omdraaien. Of suggereer ik dit nou verkeerd? Het is altijd een optie. Ja

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:42

Let goed op de plek waar jij staat, altijd iets meer schuin bij de achterhand om hem zodoende voorwaarts te houden. En inderdaad gewoon in de gaten houden en zorgen dat je er op tijd bij bent. Op zijn tijd eens goed duidelijk maken dat je van omdraaien niet gewenst bent kan ook meestal geen kwaad. Voorzichtig zijn is goed bij sommige paarden, maar als hij niet lief is voor jouw hoeft ie ook niet eeuwig respect terug te verwachten.

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:44

Mijn merrie deed dit in het begin ook; ze kon alleen maar linksom. Rechtsom deed ze 3 rondjes, stopte ze en draaide ze in 1 sec om of ging eerst omhoog. Wij hebben het haar afgeleerd door een x met z´n 2-en te longeren en toen ze het weer wilde doen een keer flink met de zweep ertegen. Niet fijn maar het resultaat is (voor mij) wel 100%!
Tuurlijk ze probeert het nog wel af en toe (zeker als mijn concentratie even weg is!) maar dan is een strenge, hardere "UH" al stemhulp genoeg om haar te waarschuwen.
Ik ben er achter gekomen dat als ik zelfs op de rechterhand, iets afwijk met m´n ogen (bijv. om na de wei te kijken) dan doet ze het. Evenals iemand mij tijdens het longeren iets vraagt en ik wil antwoorden, doet ze het! Dus buiten het feit dat ze in het begin echt niets kon (en dit haar moeilijkere kant is), heeft het wel degelijk (in mijn geval) met concentratie van mezelf naar haar te maken. Wie weet kan dit bij jou ook een rol spelen?

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:45

Karoliefje_ schreef:
Anders ga je met 2 longeerlijnen longeren, daardoor kan paard zich volgens mij niet echt omdraaien, want zodra je druk geeft op de buiten longeerlijn kan die zich niet omdraaien. Of suggereer ik dit nou verkeerd? Het is altijd een optie. Ja

longeren met twee lijnen is heel goed voor een paard, mits je het goed doet.
je moet er toch wel enige ervaring mee hebben om dit goed te doen.
als je nu al problemen hebt om hem de andere kant uit te laten gaan, kun je denk ik beter eerst dit probleem oplossen, anders maak je het alleen maar moeilijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:46

--> LO

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:11

och vreselijk probleem, mijn verzorgpony...loopt telkes naar me toe als ik ook maar 1 sec ergens anders naar kijk!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:37

Dubbele longe is idd handig. Maar zoals thinkaboutit als zegt, als je niet eerst dit probleem oplost word het alleen maar moeilijker. Das dus geen goede oplossing vind ik. Gewoon goed van achter drijven. 'opsluiten' tussen de lijn en de zweep. Hou hem wakker, maak veel overgangen, zorg dat hij zich niet verveeld. Hopelijk kun je wat met mijn tips, succes! Knipoog

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:37

Het omdraaien kan idd heel onverwachts komen, ik heb er ook ervaring in. Het was voornamelijk goed blijven opletten en een stapje voor proberen te zijn. Zodra ze eenmaal doorhebben dat je goed oplet en ze dus eigenlijk weinig-geen kans krijgen om omt edraaien stoppen de meets epaarden ook met dit truucje.
Als die van jou dat niet doet, kun je misschien het beste idd met 2 personen longeren. Dan kun je hem goed opsluiten.

x_lubbet_x schreef:
och vreselijk probleem, mijn verzorgpony...loopt telkes naar me toe als ik ook maar 1 sec ergens anders naar kijk!

hihi, eigenlijk ook wel groot gelijk. Als je wil dat je paard oplet, moet jij dat zelf ook blijven doen. Mijn verzorgpaard straft me soms ook af door ineens stil te staan. En dat is mijn schuld, had ik maar moeten opletten. Knipoog

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 19:32

Ik heb vaak met dubbele longe gewerkt. Vind het een super goeie manier bij een volledig beleerd paard. Maar ik ben nog niet zo heel lang met hem bezig, dus ik denk dat dat wat te snel gaat. Hou het nog even bij 1 longe..
Maar bedankt voor alle reacties!
Ik had hem trouwens gister gelongeerd..en het ging super!! Niet 1 keer omgedraaid! Dus er is vooruitgang! in ieder geval bedankt voor de tips en ik houd het zeker in mijn achterhoofd! Haha!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:06

Fijn dat het beter ging! Lachen

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:07

Wat goed dat het al zo goed ging! Knipoog