jong paard longeren met andere paarden in de bak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

jong paard longeren met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 13:37

Mijn 3.5-jarige merrie staat sinds 1 maand op een pensionstal omdat ik haar deze winter wil beleren. Ik was thuis al gestart met longeren aan de kaptoom met bijzetteugels.
Tijdens de weekdagen ga ik 's morgens (voordat ik ga werken) naar stal om haar te longeren. Ik ben er dan alleen, en het longeren gaat super! Ze loopt mooi nageeflijk aan de kaptoom, en sinds deze week loopt ze nu met de bijzet aan het bit. Ze doet het erg goed, en gaat absoluut niet hangen.

Vorig weekend was er heel even een ander paard bij in de bak aan het rijden, maar daar reageerde ze eigenlijk niet op. Toen het paard weg was is ze toen wel 2 keer al bokkend er vandoor gegaan (ik kon haar niet houden) Dit was nog met de kaptoom.

Vandaag kwam ik op stal, en er was net weer iemand aan het rijden. Ik vind dat ze dat ook maar moet leren, dus ik ging haar longeren. Dit ging erg goed, ze was braaf, ook al kwam de andere ruiter vaak érg dicht bij haar rijden...
Stap, draf, galop op de linkerhand waren geen probleem.
Ik laat haar van hand veranderen, stap en draf rechtsom ook geen probleem. Ik laat haar aangalopperen en ze begint weer ontzettend te bokken! Ik kon haar gelukkig bij me houden.
Nu wou ik haar niet zo op stal zetten, dus na wat stap en draf-werk, zet ik haar opnieuw in galop. Ze ging 1 rondje goed en dan begon ze weer te bokken. Ik kon haar nu niet bij me houden en ze liep naar dat andere paard...
Die mensen (ruiter + haar moeder) begonnen enorm te gillen en schelden, maar ik kreeg haar snel weer gepakt, en zette haar weer op de volte.

Uiteindelijk kwam de pensionhouder me vragen of ik in de buitenbak wou gaan longeren (het meisje was ondertussen naar de buitenbak gegaan) zodat zij weer binnen kon rijden.
Ik heb hem dan gezegd dat ik Wonder eerst weer rustig wou hebben, want dat dit anders voor haar geen goede ervaring zou zijn.
Hij vond dit idd ook, en ik heb haar dan nog 5min laten rondstappen en draven. Uieindelijk heeft ze nog een paar keer geprobeerd om te bokken, maar ik was haar elke keer voor.
Toen ze rustig was heb ik haar beloond en op stal gezet.

Nu is mijn vraag; hoe kan ik haar leren toch rustig te zijn wanneer er een ander paard in de bak is, zonder dat ik andere paarden en/of mensen in gevaar breng?

Hoe zouden jullie dit oplossen?

benangelique

Re: jong paard longeren met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:44

oefenen, oefenen, oefenen. dat is helaas het enige devies.
Probeer natuurlijk wel rekening te houden met wie je in de bak gaat. vraag het van te voren altijd even bijvoorbeeld. als jij eerst in de bak bent en er komt een ander bij, geef dan aan dat jouw paard nog het een en ander moet leren en dat ze daarom nog wel eens een sprint kan trekken waarbij jij haar soms niet kan houden. in overleg kunnen jullie dan besluiten wie wat doet (binnen/buiten). veel succes!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:01

Ik longeer nooit met andere paarden in de bak, om de simpele reden dal als mijn paard op hol slaat je een gevaarlijke situatie veroorzaakt.

Je bent nog in een beginfase van het beleren. Ik zou me hier niet zo druk om maken. Straks als je verder bent, is het voor haar ook duidelijker wie bovenaan in de rang staat. De eerste keer met andere paarden in de bak s altijd spannend voor een paard. Maar dat is gewoon een kwestie van geduld. Als je er straks opzit gewoon bij andere paarden ingaan. Je bent dan ook dichterbij haar, en kun je dus meer controle uitoefen. succes Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:30

Ja toch blijven oefenen je zou bijv de galop kunnen oveslaan en haar gehoorzaam op de overgangen maken. Op het moment dat ze goed terug komt laat je haar aangaloperen, maar neem haar dan weer snel terug. Geef haar geen kans bij je weg te gaan of te bokken

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:32

Meryl schreef:
Ik longeer nooit met andere paarden in de bak, om de simpele reden dal als mijn paard op hol slaat je een gevaarlijke situatie veroorzaakt.

Je bent nog in een beginfase van het beleren. Ik zou me hier niet zo druk om maken. Straks als je verder bent, is het voor haar ook duidelijker wie bovenaan in de rang staat. De eerste keer met andere paarden in de bak s altijd spannend voor een paard. Maar dat is gewoon een kwestie van geduld. Als je er straks opzit gewoon bij andere paarden ingaan. Je bent dan ook dichterbij haar, en kun je dus meer controle uitoefen. succes Lachen

idd, en verder idd veel oefenen! Succes! Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:37

Ik ben het ook met Meryl eens. Ik moet zeggen dat ik ook wel eens aan de hand stap met mijn jonge paard als er anderen aan het rijden zijn. Op die manier went hij er alvast een beetje aan. Ik doe dat vaak als de andere al aan het uitstappen zijn, en zo bouw ik het een beetje op.

Ik longeer ( nou ja longeer, 5 min. rondslingeren ) alleen in een afgezet gebied, en op de andere helft van de bak zijn dan ook wel eens mensen aan het rijden. Doordat er een lintje voor hangt, weet mijn paard dat hij daar niet naar toe kan. Op die manier blijft hij met zijn aandacht bij mij. Op die manier went hij ook aan andere paarden.
Maar als je die mogelijkheid niet hebt, zou ik het gewoon even laten doen en het later opbouwen.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 14:27

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga haar idd voortaan enkel longeren als er geen andere paarden in de bak zijn. Wat wel moeilijk is, want vooral tijdens het weekend is het er altijd erg druk...
Gelukkig kan ik haar tijdens de week wel altijd 's morgens longeren, dan ben ik er helemaal alleen.

Het aan de hand stappen terwijl een ander paard aan het uitstappen is vind ik ook een goed idee.

Bedankt voor de tips!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:54

Meryl schreef:

wou ik net zeggen! Lachen

PonyBitjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:45

ik zou zelf niet gou longeren in het bij zijn van andere mensen en paarden dit doe ik aleen maar voor de veilig heid stel je voor dat de ruiter er af valt en het paard dolle rondjes in de longeerlijn rent ik moet daar liever niet aan denken!

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:43

Ik heb van de zomer ook met mijn jonge merrie gelongeerd in de bak waar ook andere paarden reden en longeerden. Bij ons in de bak hangt er bij de B een lang touw waarmee je de bak in tweeen kan delen.
Het was vaak het geval dat ik aan het longeren was en er een andere bij kwam en weer eerder wegging. Doordat het touw er hing bleef mijn paard keurig op onze helft en werd ze ook begrensd. Ze vond het ook niet leuk dat er andere paarden bij kwamen en weer weggingen maar door het touw had ze echt het idee dat ze niets kon beginnen.

Ik zou als ik jou was ook een lijn door de bak spannen. En als je een hele grote bak hebt kun je ook met staanders een ruim vierkant afzetten waarbinnen jij kunt longeren. En dan heb je ook niet zo'n last dat andere door jouw longeer-hoefslag gaan.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Succes

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 22:20

De bak in 2 delen is idd een goed idee, maar niet mogelijk op de pensionstal waar ze staat.
Ik ga haar nu enkel nog longeren wanneer ik alleen ben, en verder probeer ik haar wat te laten stappen in de bak indien er toch een ander paard aan het werk is.

Iedereen bedankt voor de tips!

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:29

Succes met longeren Haha!

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:42

met anderen paarden in de bak en dan longeren is bestwel gevaarlijk stel je eens voor dat een ander paard in de longeerlijn loopt........... dat aan et touw lopen als er anderen paarden bij zijn zouw ik ook wel doen dan sta je ook dichter bij hem....zou er dan wel voor zorgen dat jij de eerste paar keer als eersten de bak uitgaat.

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:43

met anderen paarden in de bak en dan longeren is bestwel gevaarlijk stel je eens voor dat een ander paard in de longeerlijn loopt........... dat aan et touw lopen als er anderen paarden bij zijn zouw ik ook wel doen dan sta je ook dichter bij hem....zou er dan wel voor zorgen dat jij de eerste paar keer als eersten de bak uitgaat.