Ik kijk al een tijdje mee op deze site en ben sinds kort ook begonnen met clickertraining. Dat gaat op zich heel goed, mijn paard heeft dingen vrij snel door. Ik heb ook gewerkt aan 'beleefdheid' want in het begin greep hij het brokje echt hardhandig uit mijn hand. Ook dat gaat nu beter. Ik doe de oefeningen altijd op één vaste plek, buiten die plek oefen ik (nog) niet en verder krijgt hij nooit zomaar brokjes. Nu heb ik het volgende probleem. Als we klaar zijn ga ik meestal wat nog even anders doen (stal uitmesten ofzo), maar als ik dan na een kwartiertje de wei uitga, komt ie me hard achterna, gaat steeds voor me lopen en wordt echt vervelend. Het is een kwpn-er van 1.70m die soms erg heftig kan reageren, dus jullie zullen begrijpen dat ik hier echt niet op zit te wachten! Ook wordt hij buiten de oefeningen om erg schooierig. Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Ik heb er ook al aan gedacht om zonder brokjes te gaan oefenen, maar dan heeft ie weinig interesse.....
ik denk dat je hem beter gewoon kan negeren of desnoods gewoon de rug toekeren , dat hij ziet dat je niks hebt en dat je niet intressant bent, of zeg rustig nee en geef hem een duw de andere kant op. je ben wel al goed opweg met de clicker training , zo kan je steeds meer de clicker gaan gebruiken inplaats van de snoepjes
clickertraining is niet geschikt voor ieder paard, de clicker zelf wel, maar het snoep niet. als je paard te opdringerig wordt zou ik het snoep achterwege laten, en iets vervangends zoeken. het opdringen, dat hij zo voor je gaat staan etc. kan zich ook gaan uiten in dominant gedrag uiteindelijk, en dan ben je verder van huis...
*knip* zo kan je steeds meer de clicker gaan gebruiken inplaats van de snoepjes
Clicken word altijd in combinatie met snoep gebruikt, zodat het paard de click ziet als een 'voorbode' van de beloning die hij gaat krijgen. Zo kan je precies op het goede moment clicken (=belonen) terwijl als je 'goedzo' zegt of snoep geeft je vaak al te laat bent om de associatie helemaal goed te leggen met het commando dat je hebt gegeven. Als je het snoep weghaalt en alleen maar clickt valt de functie van de clicker weg...
Wanneer je paard op zo'n manier reageert dan stuur je hem heel nadrukkelijk weg. Ga desnoods voorlopig met een zweep de wei in, maar maak duidelijk dat hij alleen naar je toe mag komen als jij dat wilt en als hij lief is. Is hij dominant of vervelend is dan stuur je hem weg net zolang tot dat jij toestaat dat hij terug mag komen. Dit heeft veel weg van de join up, maar is het niet helemaal omdat je niet gaat wachten op tekenen van onderwerping, ik ga er in dit verhaal vanuit dat je de leiderspositie in principe gewoon al hebt.