kun je bitloos gaan rijden op sterk en eigenwijs paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angel25

kun je bitloos gaan rijden op sterk en eigenwijs paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 22:00

Een vriendin van mij heeft een sterk en eigenwijs paardje, vooral sterk in zijn mond.
Ik ga zelf op mijn draver binnenkort overstappen en zij denkt dat het met haar paard nooit zou kunnen, wat vinden jullie daarvan? alvast bedankt Knipoog

Tivara

Re: kun je bitloos gaan rijden op sterk en eigenwijs paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:02

Met bitloos rijden zit je niet in zijn mond Vork Dus maakt het naar mijn idee niet echt uit dat hij sterk is in zijn mond!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 22:11

dat snap ik, maar nu heeft ze nog enige 'controle' over hem (of zit tussen de oren) door het bit, dat is het gene waar ze bang voor is, alvast bedankt

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:27

Het gaat niet om wát je gebruikt, maar om hóe je het gebruikt. Als je vriendin nu bitloos gaat rijden, vrees ik dat dat net zo zal gaan als met bit, maar als ze iets verandert in haar rijden (en wat, dat weet ik niet) is het misschien wel mogelijk.
Mijn pony was ook heel "hard in de mond" maar door een andere benadering rijdt ik nu lekker ontspannen op een bitloos hoofdstelletje.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:47

Hoi,

elk paard is sterk!!! Van geen één pony/paard zul je het qua kracht kunnen winnen. Wilt een paard er van door dan gaat ie ook. Of je nu met bit rijd of zonder. Ze zou zeker bitloos kunnen gaan rijden, maar ik zou de eerste tijd alleen rijden in een gesloten bak met begeleiding. Ga het paard goed trainen op je stem en zit. Het trainen op je stem kun je al doen met longeren: stap, drrrraf, gáálop, hooooo. Succes!!!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 22:53

ok!! bedankt voor jullie reacties!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:55

Ik denk dat het wel kan, maar het zal wel wat werk zijn Knipoog
Ik kan Mystic in de bak en de wei goed rijden met bit. In de bak ook goed zonder bit, hij weet dan dat hij toch niet eruit kan, maar in de wei heb ik dat een keer geprobeerd en meneer ging in volle galop richting uitgang Nagelbijten / Gniffelen Hij weet gewoon dat ik dan totaal niks meer te zeggen heb. Stronteigenwijs Terwijl hij met grondwerk wel alles doet wat ik vraag.. Dus voor het ene paard is het moeilijker dan voor het andere, maar ik denk dat ik er wel kom hoor Knipoog

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:28

Ik vind het wel grappig dat veel mensen denken dat dat stuk ijzer in de mond van het paard je rem is en dat wanneer deze er niet in zit je ook niet meer kunt remmen. Je kunt je paard bij wijze van spreke leren stoppen wanneer jij je rechterhand omhoogsteekt of hem aan z'n oor trekt. Het is maar net wat de afspraken zijn die je met elkaar gemaakt hebt. als je paard zich niet aan de afspraken wil houden doet ie dat gewoon niet met of zonder ijzer in de mond Lachen Ik denk dus dat je vriendin prima zonder bit kan gaan rijden. Op een ander wijze de band en afspraken met haar paard verbeteren lijkt me in het algemeen een tip lekker veel grondwerk doen bijvoorbeeld. Succes allebei

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:43

Je zegt het zelf: het probleem zit tussen de oren van de ruiter, en niet bij het paard. De ruiter gaan trekken, en het paard trekt terug. Je vriendin zal anders moeten gaan rijden, dus niet met constante druk, maar met weerstand biedende hand. Eraan zitten, geeft het paard ook maar een fractie na, losgooien, geen contact nemen.

Kijk even naar dit artikel:

http://www.ingeteblick.be , ga naar hersenspinsels, rijden en dan " Nageven en de weerstandbiedende hand"

Meer ijzer, pelham, stangen ed zullen op hele korte termijn misschien verbetering laten zien, maar zijn de oplossing voor het probleem niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:06

Ik ken verschillende verhalen van paarden die veek makkelijker te rijden zijn zonder bit.

Anouar was vroeger wel eens een beetje aan het drammen. Dan wilde hij in galop wel eens harder dan ik. Als ik dan een ophouding maakte trok hij alleen maar terug en bouwde heel veel spanning op. Nu bouwt hij die spanning niet meer op als ik een ophouding maak en houdt hij op met drammen. Meestal, de laatste tijd heeft hij erg veel energie over en wil hij alleen maar hard. Maar toch luistert hij heel goed zonder bit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:06

Hihi ik heb een Tinker, dus als je het over sterk en eigenwijs hebt.. Maar goed, ik rijd ook bitloos, zowel in de bak (western) of buiten. Gaat prima, het is een kwestie van afspraken maken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:45

Ik rij ook bitloos,of met halsring.
Maar een sterk paard dat dramt en trekt en door het bit heen loopt zal zonder bit ook drammen en trekken.
Ga eerst met dat paard grondwerken,leer hem wijken voor druk,en naast je lopen.
(stil staan als jij stopt,draven als jij rent,enz..)
Als je paard luisterd naar JOU,dan kan je makkelijk zonder bit rijden hoor.
(het vergt alleen iets meer voorbereiding) Pling

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:22

ben het met tinkerloos eens Lachen ga lekker grondwerken en stap dan over op bitloos... mijn sterke en eigenwijze haflinger reageert beter op bitloos dan met bit!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:50

@cassidy: wat een goeie link was dat. ik heb alles gelezen en dat is nou wat ik vind, duidelijk uitleggen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:50

Inge Teblick heeft ook een boek geschreven over Grondwerk, ik kan je alleen aanbevelen om dat ook aan te schaffen, dan zul je nog meer " aha, dus zo werkt dat" - momenten hebben.

Kijk even hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Op haar website staat inmiddels ook weer filmpjes die bepaalde oefeningen uit het boek verder uitleggen. De foto's in het boek zijn sleutelmomenten van de oefening, de filmpjes laten dan de hele oefening zien.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:45

ja natuurlijk kan dat.. een pony op de manege luistert gewoon veel beter zonder bit in!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:02

Ik vind dat het kan. Vroeger hadden we een Haflinger, en die was veels te sterk en eigenwijs voor mij. Eigenlijk kon ik hem helemaal niet aan, ook niet ernaast. Maar als ik erop ging zonder zadel en zonder bit was ie hartstikke lief. Haha! Normaal zag ie ook overal spoken en dan ineens niet. Verward

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:16

met tinkerloos eens. Lachen