Whisper_X schreef:hm nee, niet dat ik weet, maar er is wel een boek;
Het Vrijheidsdressuurboek
van zitten tot apporteren
Daar vind je zo ongeveer alle verschillende dingen van vrijheidsdressuur, en bij alle kunstjes minstens 3 verschillende methodes om het te leren aan je paard. Bevalt mij super!
Vrijheidsdressuur is niet hetzelfde als Natural Horsemanship. Bij Natural Horsemanship en vooral de Iberische manier van rijden waarbij je ook heel veel doet aan grondwerk etc. hebben alle oefeningen een heel ander doel.
Bijv. Stijgeren is een heel leuke oefening bij vrijheidsdressuur. Bij de Iberische manier waar ik het over had (ongeveer zoals bij de Spaanse Rijschool) is levade de ultieme verzameling. Eerst doe je heel veel oefeningen waardoor het paard meer gaat buigen in de achterhand (het lijkt alsof het paard gaat 'zitten', ook wel verzameling genoemd) Na heel veel training heeft het paard op een gegeven moment genoeg draagkracht ontwikkeld om zijn eigen gewicht op de achterhand te kunnen dragen. Het paard kan dan een piaffe uitvoeren. Als het paard dat goed doet, is het paard sterk genoeg om een levade uit te voeren (steigeren, het complete gewicht op de achterhand dragen, bij piaffe draagt het paard 'slechts' het grootste deel van het gewicht op de achterhand). Het paard heeft dan ook genoeg draagkracht ontwikkelt om een ruiter te dragen.
Bijv. Spaanse pas zie je bij Vrijheidsdressuur vaak dat het paard zijn voorbeen naar voren doet. Bij de Spaanse spaanse pas gebruikt het meer zijn hele lichaam.
Dit was trouwens absoluut niet aanvallend bedoeld, maar misschien vind je het interessant.