steeds de zelfde target gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

margot123

steeds de zelfde target gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 11:45

zoals de titel al luidt is mijn vraag: Moet je steeds dezelfde target gebruiken?
of gebruik je de ene keer een pion en de andere keer een flesje?
Ik zat te denken aan een zweepje, maar raakt het paard dan niet in verwarring tijdens het rijden?

This_is_me

Re: steeds de zelfde target gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:02

Ik denk dat het voor mijn paardje niet zo veel uit zou maken als ik na verloop van tijd wat anders zou gebruiken. Het commando zit er in.. Dus in principe kun je er vanuit gaan dat ie doet wat jij vraagd.

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:08

oke bedankt voor je antwoord, ik heb vandaag voor het eerst geoefend met de clicker. Maar hij vond het eten wat ie kreeg veels te interressant en had de aandacht er niet echt bij, hij was de heletijd aan het rondkijken. Ik had zelfs het idee dat hij het click geluidje niet eens hoorde Knipoog

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:21

haha.. Ik werk sinds 2 dagen met een klicker.. Maar hij weet ook niet zo goed wat ie er van moet vinden hoor.. MMMM raar ik hoor geluid en ik krijg eten.. Nou het zal wel haha... Misschien komt dat omdat ik ook wel eens zonder eten oefen. Dus hij krijgt zoiezo niet altijd voer voor een kunstje.. Maar we blijven oefenen... We hebben pas 2 dagen gehad

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:51

ik ben pas begonnen met clickeren met het paardje van een stalgenootje... ik gebruik niet iedere keer dezelfde target... de eerste keer was de target bv. een knalrode poetshandschoen, gister heb ik bv. een knalroze harde borstel gebruikt... Lachen

Ik gebruik bij de wat minder ervaren paarden wel een target met een erg opvallend kleurtje... Lachen

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 14:59

oke bedankt, ik heb gister een takje gebruikt, maar daar reageerde hij niet echt op. Vandaag iets anders proberen dus Haha!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:50

Ik gebruik meestal een cap bij paarden. Voordeel, iedereen heeft een cap en het is een groot en opvallend oppervlak.

Als de clicker goed geladen wordt dan reageert ieder paard daar binnen 1 training goed op.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:06

euh wat bedoel je met clicker "laden"?? klik/snoepje, klik/snoepje, klik/snoepje????

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:15

Dat is toch juist leuk en spannend.
Ipv. elke keer hetzelfde ding.
Is weer eens wat anders.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:19

Als je het goed doet, is je paard binnen een dag "ingeclickerd". Maw: dan is de clicker goed bevestigd.
Daarna kan je oefeningetjes gaan doen.

Ik werk niet met een target. Hoe doen jullie dat?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:21

Mijn eigen paard had ik geclickerd.
Het jonge paard van mijn vriend was binnen het uur de clicker bevestigd. Grappig he!

Makkelijk oefeningetje om te kijken of de clicker goed bevestigd is is "met de neus mijn linkerhand aanraken".

Werkt super!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:17

This_is_me schreef:
euh wat bedoel je met clicker "laden"?? klik/snoepje, klik/snoepje, klik/snoepje????

Kijk even op www.amable.nl daar staat het laden uitgelegd. De clicker laden doe ik meestal in ong 10 minuten, dan kent het paard de clicker goed.

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 19:01

ik heb het vandaag weer geprobeert, deze keer met een blauwe plastic borstel. Hij begint het al een beetje te snappen maar hij wordt erg opdringerig en happerig.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:16

This_is_me schreef:

Ja; dan is er ook geen afleiding van een kunstje, maar legt hij gewoon gelijk de link tussen de click en 't snoepje. Lachen (als je het gelijk achter elkaar / tegelijk als dat lukt geeft tenminste, de associatieperiode is geloof ik vrij kort dus snel zijn, ik clickte altijd vlak voor hij het snoepje kreeg.)

Als hij alleen aandacht voor het eten heeft en te opdringerig is in de laad-periode dan kan je hem ook even negeren (en wegdraaien als hij naar jou of je eten hapt), en pas clicken als je echt zijn aandacht hebt. Lachen Mijn paard is ook gauw afgeleid maar ik clickte altijd pas als ik merkte dat hij niet naar iets anders zat te staren maar echt aandacht had voor wat ik deed.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:02

This_is_me schreef:

JA precies! Na een aantal dagen of een aantal keren per dag "laden" zie je het kwartje vallen bij je paard en weet hij dat hij bij dat geluidje een snoepje krijgt. Sommigen hebben het erg snel in de gaten, anderen doen er wat langer over.
Daarna is het de kunst om ze te leren dat ze niet mogen schooien en niet opdringerig mogen doen.... dat is bijna meer werk maar met consequent gedrag is ook dat snel opgelost.

Leuke oefening daarvoor is bijv. (uit boek van Inge), in de ene hand wat lekkers en de clidker, in de andere hand de target (kan van alles zijn als het maar opvalt!). Paard moet leren dat hij eerst de target aanraakt ook al is de hand met het snoepje dichterbij...

En mijn paard krijgt bijv. ALTIJD zijn snoepje pas als hij een stapje achterwaarts heeft gedaan zodat er ruimte komt tussen mij en hem.

Gr. Susan